beantwoord

Reizen via Hilversum met traject vrij tot en met Media Park

  • 14 February 2023
  • 4 reacties
  • 131 Bekeken

Goedendag,

 

Binnenkort zal ik gaan reizen met een NS-business card met daarop een traject vrij abonnement voor het traject Hoofddorp-Hilversum media park. Nu is het zo dat NS reisplanner aangeeft dat ik ook de mogelijkheid heb om via station Hilversum te reizen en ik vroeg mij af of dit wel is toegestaan, aangezien station Hilversum buiten het traject Hoofddorp-Hilversum Media Park valt. 

Door alle regels rondom het traject vrij abonnement kan ik voor mijzelf niet duidelijk krijgen of dit nou wel of niet mag.

Concreet is mijn vraag dus of het is toegestaan om via station Hilversum naar station Hilversum media park te reizen met een traject vrij abonnement voor het traject Hoofddorp-Hilversum media park. Ik heb dezelfde vraag ook voor de reis terug, dus of het is toegestaan om vanaf station media park naar station hoofddorp reizen via station Hilversum met een traject vrij abonnement hoofddorp-hilversum media park.

Als dit zou mogen zou mij dit een hoop extra reisopties geven.

 

Ik hoor graag of iemand mij hierbij kan helpen.

icon

Beste antwoord door iMark 14 February 2023, 13:44

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Als de reisplanner het advies geeft, dan is het toegestaan tegenwoordig.

In Hilversum kan je ook terugsteken zonder door poortjes te gaan, dus wordt je omweg niet geregistreerd. Dat is namelijk soms een probleem waardoor je meer zou betalen dan de reisplanner aangeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Dit zegt AVR-NS over het gebruik van de OV-chipkaart bij NS:
“Als u met gebruik van uw OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard terug reist richting het station waar u heeft ingecheckt, moet u eerst uitchecken en weer inchecken voordat u terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis met NS begon. Dat hoeft niet als de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of als u omreist en dat door NS geadviseerd is.
Dat laatste is een cryptische formulering die betekent dat het advies van de reisplanner afkomstig is.

Dit is een voorbeeld van zo'n advies:
 

Zolang het gaat om een overstap van spoor 2 naar spoor 5 in Hilversum passeer je geen poortjes en zal er nooit iets extra gerekend worden. Ook niet in de omgekeerde richting van spoor 3 naar spoor 4.

Spoor 1 wordt in Hilversum sporadisch gebruikt in een verstoorde situatie. Dat spoor heeft een eigen poortjesgebied en levert wel extra kosten op. Die je dan weer kunt terugclaimen bij NS Klantenservice.

Badge +3

Bij Traject Vrij mag je zonder kosten tot 10 TE/km omreizen, maar niet terugsteken door poortjes want dan ben je buiten je traject (ook al is het maar 1 TE)

Een reisadvies Hoofddorp - Media Park via Hilversum mag je gerust volgen zolang je daar maar niet door poortjes gaat.

Traject Vrij Utrecht - Baarn (kortste route via Soest) is een leuk voorbeeld, want daarmee mag je ook van/naar/via Hilversum en Amersfoort omdat je dan minder dan 10 TE omreist en je niet terugsteekt. Zowel Hilversum én Amersfoort liggen dan dus gewoon op je traject.

Oké dan is het voor mij nu duidelijk, dank voor alle reacties en de opheldering.

Reageer