beantwoord

Reizigers, let op uw zaak!

  • 3 February 2024
  • 4 reacties
  • 241 Bekeken

Ons werd  de rekening van de afgelopen periode gepresenteerd,   Wij hebben een dal Vrij, 1e klas senioren abonnement.  In eerste instantie hadden wij een 2e klas abonnement , maar om een plekje  ook buiten de spits te krijgen, is geen sinecure. Nadat we na 2x reizen weer getrakteerd waren op corona, hebben we toch maar voor de 1e klas gekozen. Dus abonnement omgezet, dat kan online en je hoeft niet in een wachtrij te verblijven.

Terug naar de rekening:
Bij controle bleek dat we helemaal geen 1e Klas abonnement hadden, maar nog steeds een soort flex abonnement waar vrij reizen in het weekend opeens opgevoerd werd á een vast bedrag van €10,97  per reismoment als verrekening buiten de spits en dat voor alle dagen dat we in het weekend reisden. En dat waren er nogal wat want we reisden de afgelopen maand 3x per week naar onze dochter in Amsterdam. Dit om ondersteuning te bieden  vanwege een ernstig bedreigende ziekte waarvoor ze in het ziekenhuis lag en het gezin moest ook opgevangen worden. ( Mantelzorg )
Vreemd genoeg bleek bij controle door de conducteur niet een keer dat we geen 1e klas abonnement hadden, we mochten gewoon blijven zitten.
Ook bleken we niet in aanmerking te komen voor de seniorkorting. Het abonnementsgeld was: € 119,-

Al met al was de rekening opgelopen tot € 177,97. En dit 2x Dit verbaasde ons natuurlijk en we meldden ons bij de klantenservice. ( Utrecht )

Hm, ja vreemd, even contact met een collega opnemen. Ja inderdaad vreemd, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen, voor de volgende periode gaan we dat anders doen. Gewoon betalen dus. Waaaaaat?!? Sorry, ik schoot uit mijn slof en het eerste wat er in mij opkwam was: Misbruik en diefstal legitimeren. We hebben vervolgens ons abonnement opgezegd en stappen weer in de auto om zelf de controle over onze uitgaven en verblijfsposities in de hand te houden. ( Daar hebben we Google toch al  voor ?)
Met dank aan de absurd  doorgevoerde digitalisering en de verantwoordelijkheid primair bij de klant te leggen, ook in het geval van een boekhoudkundige invoerfout.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 3 February 2024, 12:17

Bekijk origineel

4 reacties

Als het goed is heeft u een e-mail ontvangen waaruit blijkt dat u een abonnement heeft voor 1e klas. Als dat zo is, dan kunt u een klacht indienen bij de OV Ombudsman via https://www.nationaleombudsman.nl/ombudsvoorzieningen/klachtenloket-openbaar-vervoer

U moet meerdere keren doorklikken bij de abonnementswijziging. Het is mij ook weleens overkomen dat ik dacht mijn abonnement gewijzigd te hebben, maar dat was niet zo.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er een Klassewissel gedaan is, i.p.v. een 1e-klas abonnement afgesloten. Dan betaal je inderdaad per reis een toeslag. Bij Dal Vrij is dat al snel heel onvoordelig.

De seniorenkorting zou natuurlijk wel gewoon toegepast moeten worden als je 65+ bent. En dat zou ook met terugwerkende kracht gecorrigeerd moeten kunnen worden, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er een Klassewissel gedaan is, i.p.v. een 1e-klas abonnement afgesloten. Dan betaal je inderdaad per reis een toeslag. Bij Dal Vrij is dat al snel heel onvoordelig.

Dat vermoed ik ook.

Wanneer je Dal vrij 2e klas wilt omzetten naar Dal vrij 1e klas dan moet je het abonnement wijzigen. Als 65+ er krijg je dan op automatisch korting. Zet je alleen het schuifje van 2e naar 1e klas, dan betaal je elke reis verschil tussen 1e en 2e klas bij. 

Dank @Paukun voor de waarschuwing, je ben niet de eerste en zal niet de laatste zijn die dit overkomt. Bij iets veranderen is het altijd handig om uit te zoeken wat de consequenties zijn. Voor af en toe een reis 1e klas is dat schuifje handig, voor regelmatig 1e klas met weekend/dalvrij willen reizen is wijzigen van het abonnement naaar 1e klas een betere (goedkopere) optie.

Badge +3

Het antwoord van @mrfreeze klopt, want € 119,95 is de prijs voor Dal Vrij 2e klas zonder 65+ korting.

Als je de reis naar Amsterdam plant en dan Meer prijzen opvraagt zul je waarschijnlijk zien dat die € 10,97 het verschil is tussen 1e en 2e klas met 40% korting. Het 2e klas deel is afgedekt door je abonnement.

Die korting wordt apart verrekend, zie ook 

Het schuifje in Mijn NS (website of app) is eigenlijk bedoeld voor buiten je vrij reizen periode (bij Dal Vrij dus reizen in de spits), of voor als je incidenteel een keer 1e klas wilt reizen in de daluren zonder daar 40 euro per maand voor te betalen. Je krijgt dan ook de vraag voor hoelang je 1e klas zou willen reizen (en dus bijbetalen per reis).

Onbeperkt 1e klas reizen in de daluren kan je toevoegen via https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij/opties (de 65+ korting wordt later verrekend).

Reageer