beantwoord

Routekeuze trajectvrij

  • 29 August 2023
  • 10 reacties
  • 159 Bekeken

Voor de reis van Ede-Wageningen naar Baarn vice versa wil ik trajectvrij aan, maar twijfel met de te kiezen route voor het abonnement omdat ik in verband met de overstappen heen via Utrecht (afwisselende via Soest en Hilversum) reis en terug via Amersfoort en de Valleilijn. Bij de routekeuzes van het abonnement zie ik het volgende: "van Ede-Wageningen naar Amersfoort Centraal met Valleilijn van Amersfoort Centraal naar Baarn met NS”. Hierdoor krijg ik de indruk dat ik met trajectvrij enkel de reis naar Baarn via de Valleilijn mag maken. Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vraag.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 29 August 2023, 14:51

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi tommytrain9,

Bij het bestellen kun je kiezen. Met de goedkoopste optie mag je alleen via Amersfoort. Met de duurdere optie ook via andere routes.

EDIT: Het lukt me niet om een screenshot te plaatsen (blijft hangen tijdens het plakken). Maar in elk geval is optie 1 alleen via de Valleilijn/Amersfoort. Optie 2 is alleen met NS via Utrecht. En optie 3 is vrije keuze. Aangezien 2 en 3 even duur zijn, kies je in dat geval natuurlijk altijd voor 3.

Reputatie 7
Badge +3

Bij dit traject heb je een routekeuze, je kunt dus zelf kiezen. Kies je optie 1 dan mag je inderdaad het stuk Ede-Wagenining naar Amersfoort Centraal alleen met de Valleilijn. Kies je de duurdere optie 3 dan heb je vrije keuzen en maakt het niet uit of met de Valleilijn reist of met NS. 

Edit, ik wilde hier nog een screenprint plaatsen, maar die wil niet laden. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De schermafbeelding werkt nu wel.

Iemand een idee wat het nut is van het aanbieden van NS voor €319,60 en vrije keuze voor hetzelfde bedrag? Levert alleen maar verwarring op.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand een idee wat het nut is van het aanbieden van NS voor €319,60 en vrije keuze voor hetzelfde bedrag? Levert alleen maar verwarring op.

Volgens mij is dat altijd zo bij meerdere mogelijke routes. Maar het heeft inderdaad weinig nut en is verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

De schermafbeelding werkt nu wel.

Ja, als ik nu probeer wel, daarnet blijf het rondje maar draaien en draaien. 

Badge +3

Volgens mij is dat altijd zo bij meerdere mogelijke routes. Maar het heeft inderdaad weinig nut en is verwarrend.

De duurste optie is ook de prijs voor vrije route/vervoerderskeuze (logisch), en de prijs per vervoerder is natuurlijk gebaseerd op het tarief voor de route. In dit geval is via de Valleilijn korter (en dus goedkoper), maar voor bijv. Maastricht - Roermond is met Arriva een stuk duurder dan met NS, terwijl het hetzelfde traject is.

Het zal vast met de verdeling van opbrengsten te maken hebben, maar het is natuurlijk voor de duudere Arriva (only) optie in Limburg natuurlijk wel zot dat je dan in principe nooit met NS zou mogen.

Reputatie 7
Badge +2

Niet zotter dan dat je met de NS only optie alleen via Utrecht mag zoals in dit geval. Terwijl je voor dezelfde prijs ook vrije keuze kunt hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk niet zo moeilijk zijn om de prijzengenerator zo te programmeren dat de wanneer de duurste optie met vrije routekeuze even duur is als een andere optie die laatste optie niet te tonen. 

Wie kiest er voor de optie met alleen NS als je voor hetzelfde geld vrije routekeuze krijgt? 

Badge +3

Het zou natuurlijk niet zo moeilijk zijn om de prijzengenerator zo te programmeren dat de wanneer de duurste optie met vrije routekeuze even duur is als een andere optie die laatste optie niet te tonen. 

Wie kiest er voor de optie met alleen NS als je voor hetzelfde geld vrije routekeuze krijgt? 

Dat zal niemand zijn natuurlijk, maar voor NS misschien gunstig omdat er dan geen geld naar die andere vervoerder hoeft?

Reputatie 7
Badge +3

Het is alleen maar onhandig wanneer iemand voor alleen NS zou kiezen en daardoor niet via de Valleilijn kan reizen. NS moet die optie gewoon weglaten.

Reageer