beantwoord

samenreiskorting

  • 6 August 2023
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Op mijn voordeelurenkaart wil ik een gezin met twee kinderen meenemen. Hoe kan ik dit doen?

icon

Beste antwoord door Thom 6 August 2023, 12:53

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag maximaal drie personen meenemen met Samenreiskorting, u hoeft zelf niks te doen maar de samenreizigers moeten als de een ov-chipkaart hebben zelf samenreiskorting aanzetten. Staat daar Flex op dan gaat het via de app en zo niet dan kan het op een automaat.

Als ze geen chipkaart hebben kunnen ze op de ns site ook een e-ticket met samenreiskorting kopen. Zijn het kinderen onder de twaalf dan is de Railrunner voor 2,50 per kind en dan een hele dag, veel goedkoper. Die kunt u zowel op de site als op het automaat kopen.

Bedenk wel dat met een e-ticket het niet is toegestaan zich tijdens de spits in de trein te bevinden, maar in het weekend is er geen spits.

Ik zou als ik u was een groepsticket overwegen als de kinderen ouder zijn dan twaalf, dat is in veel gevallen minder duur.

Geldt deze samenreiskorting ook voor een flex abonnement weekend vrij? Zelf kan ik vrij reizen in het weekend, maar degene die met mij reist, moet wel een eindstation invullen. 
 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt wel vrij reizen maar uw samenreizigers reizen niet op die voorwaarde. Ze moeten het eindstation invullen omdat ze reizen met 40 procent korting. anders zou u met één Weekendvrijabonnement met vier mensen onbeperkt op reis kunnen gaan. Zo werkt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Dienemien,

Ja, ook bij Weekend Vrij mag je drie personen met Samenreiskorting meenemen. Ze krijgen dan 40% korting. Het is niet zo dat ze net als jij vrij kunnen reizen.

Bij een e-ticket moet inderdaad een eindstation ingevuld worden, anders kan de prijs niet bepaald worden. Als ze de Samenreiskorting op een OV-chipkaart activeren hoeft dat niet, dan wordt de prijs bij het uitchecken bepaald.

Wellicht leuk om te weten: Ook doordeweeks mag je in de daluren mensen met Samenreiskorting meenemen, ook al heb je zelf dan géén korting.

Welkom op onze NS Community, Dienemien. Je kan de medereiziger een Samenreiskorting e-ticket laten aanschaffen. Dan dient diegene wel een route in te stellen. De medereiziger kan ook met de OV-chipkaart Samenreiskorting laden of deze binnen NS Flex activeren. Je dient met de OV-chipkaart 1x Samenreiskorting te activeren voor 1x in- en uitchecken. Dus maak je bijvoorbeeld een retourreis, dan dien je deze 2x te activeren. Je leest er hier meer over.

 

Edit: Sjonge, Thom en mrfreeze waren ook zo snel!

Reageer