beantwoord

Samenreiskorting bij overstappen

  • 3 May 2022
  • 4 reacties
  • 950 Bekeken

Reputatie 1

Ik vraag me af hoe het nu precies zit met de samenreiskorting bij overstappen.
Ik ben laatst op een zondag met samenreiskorting gereisd van Emmen naar Utrecht (overstappen op Zwolle). Bij het inschakelen van de samenreiskorting staat er dat het geldig is to 04:00 de volgende dag, en dat je het uit moet zetten als je alleen terugreist. Maar bij de afrekening (ik heb NS Flex Basis) bleek dat het deel Emmen-Zwolle, met Blauwnet,  wel met korting was berekend maar het deel Zwolle-Utrecht (NS) niet.
Ik heb dit overigens via de klantenservice laten corrigeren, dus het gaat nu niet over het geld.

Maar mijn vraag is: heeft het systeem dit verkeerd gedaan, is de informatie niet goed, of heb ik iets fout gedaan?

icon

Beste antwoord door Thom 3 May 2022, 17:11

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het meest opmerkelijke is: samenreiskorting is niet voor een dag, maar voor een rit. Een rit is van incheck tot uitcheck. Daarom is het handig om Samenreiskorting 2x er op te zetten. Zijn die twee ritten gemaakt, dan moet u opnieuw Samenreiskorting op uw kaart zetten. Samenreiskorting 2x is een handige keuze, want de meeste mensen gaan heen en terug. De Samenreiskorting kunt u wel tot 04.00 de volgende ochtend gebruiken, maar als de rit of twee ritten zijn gemaakt, is het dus niet meer geldig tot 04.00 en moet het opnieuw worden geladen. Dat mag zo vaak u wilt, als u maar daadwerkelijk samen reist.

Badge +3

Bij NS Flex zou Samenreiskorting inderdaad aan moeten blijven staan tot 04.00 de volgende dag (zolang je het zelf niet uitzet) dus dit is een fout in het systeem, vooropgesteld dat de ‘overstap’ in Zwolle correct verlopen is (uit Blauwnet, in NS).

Op een zondag is er ook geen sprake van dal-spits overstappen (die bij Flex ook gewoon mogelijk zijn tussen vervoerders).

Bij reizen op saldo staat Samenreiskorting tot 04:00 klaar, maar vervalt 35 minuten na een uitcheck (dus een overstap is alsnog mogelijk). Dit lijkt soms ook mis te gaan, dus in dat geval de tip om voor de zekerheid 2x Samenreuiskorting te laden (bij een automaat dus, n.v.t. bij Flex). Heb je die 2e niet nodig (je reist alleen verder of terug) dan kan je die altijd weer verwijderen.

Overigens kun je bij Arriva/Blauwnet automaten ook met NS Flex Samenreiskorting laden, maar dat moet je vooral niet doen want dan reis je ineens op saldo.

Reputatie 1

 

Op een zondag is er ook geen sprake van dal-spits overstappen (die bij Flex ook gewoon mogelijk zijn tussen vervoerders).

Op mijn factuur staat “Vol tarief in de spits” ondanks het feit dat het op zondag was. De overstap was om 18:08, uitchecken bij Arriva, en direct inchecken bij NS. Misschien is dat het probleem, dat het als een overstap in de spits tussen verschillende vervoerders beschouwd werd. 
Als je opnieuw zou moeten instellen bij NS Flex, is dat heel onhandig want dat moet dan tussen de uitcheck en incheck gebeuren. Bovendien werkte op dat moment aanzetten meereiskorting in de app niet, dat moest via de website, wat weer extra tijd kost. 

Al met al is het nog steeds niet duidelijk hoe het nu precies zit.

Badge +3

Het zou gewoon moeten werken zoals je het beschrijft, Samenreiskorting blijft gewoon geldig bij een overstap (binnen 35 minuten) en bij Flex blijft het ook gewoon aan staan tot 04.00 (want het Flex systeem kent je transacties pas een dag later).

De hint dat het om een systeemstoring gaat is duidelijk: op zondag is er geen ‘vol tarief in de spits’.

Hopelijk is het hiermee duidelijk, dus volgende keer beter. Jammer ook dat de app zo vaak niet goed werkt waardoor je het via de website moet regelen. Daar kom je op zich vrij simpel via login.ns.nl

Reageer