Skip to main content
beantwoord

samenreiskorting en jongeren dagkaart

Ik heb een student week abonnement maar wil in het weekend reizen met een jongeren dagkaart omdat dat goedkoper is. Mijn moeder reist mee en wil graag samenreiskorting. Kan mijn moeder samenreiskorting gebruiken als ik een jongeren dagkaart heb in plaats van mijn studenten ov gebruik?

Beste antwoord door DaniΓ«l NS

Momo schreef:

Over de Samenreiscode staat er wel:

Deze samenreiscode koppelt het vervoerbewijs van de abonnementhouder aan het vervoerbewijs van de medereiziger die met Samenreiskorting meereist.

Als je vervoerbewijs niet je abonnement is maar een Jongerendagkaart kan die code natuurlijk niet aan je vervoerbewijs gekoppeld worden. 

Dit is inderdaad het geval. Je dient met het product te reizen dat voor de samenreiscode gebruikt is om dit geldig te maken.

Bekijk origineel

31 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 15 april 2025

Hoi Suus hoefnagels,

Goeie vraag πŸ™‚ Volgens mij is dat niet de bedoeling, maar ik zie nergens in de voorwaarden staan dat de abonnementhouder per se met z'n abonnement ingecheckt moet zijn.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 15 april 2025

Volgens de voorwaarden is dit toegestaan. Als NS dat niet zo had bedoeld, dan hadden ze de voorwaarden anders moeten opstellen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16648 reacties
  • 15 april 2025

Deze samenreiscode koppelt het vervoerbewijs van de abonnementhouder aan het vervoerbewijs van de medereiziger die met Samenreiskorting meereist.

Als je vervoerbewijs niet je abonnement is maar een Jongerendagkaart kan die code natuurlijk niet aan je vervoerbewijs gekoppeld worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 350 reacties
  • 15 april 2025

Persoonlijk zou ik voor €5,95 (per maand, wat het abonnement dal voordeel kost) niet het risico lopen. Deze abonnement is inclusief gratis OV chipkaart (indien nodig) en na 1 maand dagelijks opzegbaar.

Soms is NS weekend vrij abonnement goedkoper, nu in de aanbieding voor €27,71 per maand voor de eerste 2 maanden.

DaniΓ«l NS
Moderator
  • Moderator
  • 1419 reacties
  • Antwoord
  • 15 april 2025
Momo schreef:

Dit is inderdaad het geval. Je dient met het product te reizen dat voor de samenreiscode gebruikt is om dit geldig te maken.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 15 april 2025
Seinhuis schreef:

Persoonlijk zou ik voor €5,95 (per maand, wat het abonnement dal voordeel kost) niet het risico lopen. Deze abonnement is inclusief gratis OV chipkaart (indien nodig) en na 1 maand dagelijks opzegbaar.

Waarom zou je dat doen als je SRP hebt en dus die korting toch al krijgt?

EDIT: Voor moeders is dat natuurlijk wel een optie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30320 reacties
  • 15 april 2025

Als een studente Samenreiskorting wil verlenen aan haar moeder zal er toch echt gereisd moeten worden met het SRP.

De moeder zou ook voor € 2,30 Weekend Voordeel kunnen nemen, maar dan moet ze al Flex Basis hebben want anders kost het 10 euro administratiekosten.

Bij Dal Voordeel (€ 5,95) zijn er geen administratiekosten, maar de levertijd voor een nieuwe kaart en eerst mogelijke ingangsdatum is dan over een week.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 15 april 2025
Momo schreef:

Dat staat daar echter niet. We kunnen dat misschien vermoeden, maar de voorwaarden spreken zich daar niet over uit.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30320 reacties
  • 15 april 2025
rvdborgt schreef:
Momo schreef:

Dat staat daar echter niet. We kunnen dat misschien vermoeden, maar de voorwaarden spreken zich daar niet over uit.

Het ticket van de Samenreiziger is gekoppeld aan het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Aan een Jongeren Dagkaart kan je geen Samenreisticket β€˜koppelen’, en een niet-ingecheckt SRP (bij reizen met 40% korting, in het weekend) is géén geldig vervoerbewijs.

Een niet ingecheckte Keuzedag is dat ook niet, de abonnementhouder (student) zal dus gewoon moeten inchecken om iemand met Samenreiskorting mee te mogen nemen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 15 april 2025
Robert B schreef:
rvdborgt schreef:
Momo schreef:

Het ticket van de Samenreiziger is gekoppeld aan het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Aan een Jongeren Dagkaart kan je geen Samenreisticket β€˜koppelen’,

Waar staat dat in de voorwaarden? Voor zover ik kan zien, zijn er geen verdere beperkingen aan het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Dat kan bv. ook een internationaal kaartje zijn en de abonnementhouder zal dan ook niet ingecheckt zijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30320 reacties
  • 15 april 2025
rvdborgt schreef:

Waar staat dat in de voorwaarden? Voor zover ik kan zien, zijn er geen verdere beperkingen aan het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Dat kan bv. ook een internationaal kaartje zijn en de abonnementhouder zal dan ook niet ingecheckt zijn.

Oh nu wordt het wel erg ingewikkeld πŸ€£

Dus drie personen die met jou meereizen van/naar het buitenland mogen tickets met 40% binnenlandse korting kopen omdat jij toevallig Weekend Voordeel voor € 2,30 per maand hebt (zonder daar mee in te checken dus als zichtbewijs?)

Weekend Voordeel geeft recht op 40% voor drie medereizigers buiten de spits, Γ³Γ³k doordeweeks als jijzelf helemaal geen korting krijgt πŸ˜…

• Koploper****
  • 20383 reacties
  • 15 april 2025

Zo snel mogelijk die samenreis-onzin afschaffen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 16 april 2025
DaniΓ«l NS schreef:
Momo schreef:

Maar waar in de voorwaarden staat dat dan? In ieder geval niet in het stukje dat Momo hierboven citeert.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13646 reacties
  • 16 april 2025

Een abonnementhouder kan samenreiskorting geven. Op het moment dat er met een jongerendagkaart gereisd wordt, reis je niet met jouw abonnement. De code wordt gekoppeld aan het abonnement van de abonnementhouder, niet aan een ander vervoersbewijs. Een conducteur kan alleen zien dat er met de abonnementhouder samengereisd wordt als deze heeft ingecheckt met de kaart waar het abonnement op staat.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2703 reacties
  • 16 april 2025
rvdborgt schreef:
DaniΓ«l NS schreef:
Momo schreef:

Maar waar in de voorwaarden staat dat dan? In ieder geval niet in het stukje dat Momo hierboven citeert.

Is dat niet gewoon een stukje logisch nadenken? Hoe kan jij ooit bewijzen dat jij de abonnementhouder bent als je de kaart waar de abonnement op staat niet bij je hebt of niet hebt ingecheckt?

Het staat vast ergens indirect in de voorwaarden, maar soms is het handig om gewoon de hersenen te gebruiken in plaats van elke keer naar een lijst met voorwaarden te verwijzen. Voorwaarden kunnen immers niet alles op een directe wijze dekken.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 16 april 2025

Dat vind ik te makkelijk. NS wijst klanten ook maar al te graag op 'de kleine lettertjes’ als het ze uitkomt. Zie bv. alle vragen om e-tickets te wijzigen/annuleren.

En hoe moeilijk is het om onder het kopje β€˜Wanneer en bij welke vervoerders is Samenreiskorting geldig? Samenreiskorting is alleen geldig:’ (art. 3) een regel toe te voegen:

h) Als de abonnementhouder is ingecheckt met de OV-chipkaart waar het abonnement op is geactiveerd (o.i.d.)

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 16 april 2025
MoDe schreef:

De code wordt gekoppeld aan het abonnement van de abonnementhouder, niet aan een ander vervoersbewijs. Een conducteur kan alleen zien dat er met de abonnementhouder samengereisd wordt als deze heeft ingecheckt met de kaart waar het abonnement op staat.

Maar waar staat dat in de voorwaarden?

Gorott schreef:
rvdborgt schreef:

Is dat niet gewoon een stukje logisch nadenken? Hoe kan jij ooit bewijzen dat jij de abonnementhouder bent als je de kaart waar de abonnement op staat niet bij je hebt of niet hebt ingecheckt?

Inchecken met het abonnement staat niet in de voorwaarden.

Je moet abonnementhouder zijn, dus dat kun je aantonen door dat abonnement bij je te hebben. Ik heb nergens geschreven dat dat niet nodig zou zijn.

Gorott schreef:

Het staat vast ergens indirect in de voorwaarden, maar soms is het handig om gewoon de hersenen te gebruiken in plaats van elke keer naar een lijst met voorwaarden te verwijzen. Voorwaarden kunnen immers niet alles op een directe wijze dekken.

Maar leg dan uit hoe je dat uit de voorwaarden moet kunnen afleiden. Dat was nu net mijn vraag.

Ik zou het overigens wel snappen als je op het abonnement zou moeten reizen (dat betekent overigens niet per se dat je ingecheckt moet zijn, bv. voor een internationale reis), maar zo staat dat op dit moment niet in de voorwaarden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2703 reacties
  • 16 april 2025

Als de samenreiscode is gekoppeld aan de abonnementhouder, maar deze niet kan aantonen dat hij of zij de abonnementhouder is - bijvoorbeeld doordat er niet is ingecheckt of de OV-kaart niet bij zich heefr - dan is de samenreiscode niet geldig, omdat de abonnementhouder niet samen met de samenreiziger in de trein zit volgens het systeem.

De abonnementhouder en medereiziger moeten ten alle tijden in dezelfde trein en in dezelfde coupΓ© zitten, jij mag dan wel de abonnementhouder zijn, maar je moet dat wel kunnen bewijzen anders is dit hele systeem niks waard. 

Straks is iedereen morgen een abonnementhouder, omdat het niet bewezen zou hoeven worden.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 16 april 2025

Ik kan prima bewijzen abonnementhouder te zijn, zonder ingecheckt te zijn.

Nogmaals, en dat gaf ik in m'n eerste reactie al aan, ik snap de bedoeling, de β€˜geest’, van de regel. Ik pleit er ook niet voor dat je niet met je abonnement ingecheckt zou hoeven te zijn. Ik vind dat hartstikke logisch. Maar zorg dan dat dit ook expliciet in de voorwaarden vermeld wordt, dan is deze hele discussie overbodig.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13646 reacties
  • 16 april 2025
mrfreeze schreef:

Ik kan prima bewijzen abonnementhouder te zijn, zonder ingecheckt te zijn.

Nogmaals, en dat gaf ik in m'n eerste reactie al aan, ik snap de bedoeling, de β€˜geest’, van de regel. Ik pleit er ook niet voor dat je niet met je abonnement ingecheckt zou hoeven te zijn. Maar zorg dan dat dit ook expliciet in de voorwaarden vermeld wordt, dan is deze hele discussie overbodig.

Moet alles dan expliciet verwoord worden? Het is toch duidelijk dat je als je reist met een jongerendagkaart je niemand met samenreiskorting kunt meenemen? Over voorwaarden gesproken waar staat dan dat je met een ander vervoersbewijs dan het abonnement iemand met samenreiskorting mag meenemen? Als je niet hoeft in te checken met abonnement dan kun je dat codegedoe afschaffen zodat weer iedereen die zonder abonnement met een ander samenreist ook.gebruik kan maken met samenreiskorting. Volgens NS kan de conducteur zien bij controle van vervoerbewijzen met wie er samengereisd wordt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 16 april 2025
MoDe schreef:

Moet alles dan expliciet verwoord worden?

In principe wel. Daar zijn voorwaarden voor bedoeld.

MoDe schreef:

Het is toch duidelijk dat je als je reist met een jongerendagkaart je niemand met samenreiskorting kunt meenemen?

Nee, dat is niet duidelijk. Een abonnementhouder mag iemand met Samenreiskorting meenemen. Maar er staat niet dat er ook daadwerkelijk met het abonnement gereisd moet worden.

MoDe schreef:

Over voorwaarden gesproken waar staat dan dat je met een ander vervoersbewijs dan het abonnement iemand met samenreiskorting mag meenemen?

Dat staat er niet. Maar er staat ook niet dat er met het abonnement gereisd moet worden. Er moet samen met de abonnementhouder gereisd worden.

MoDe schreef:

Als je niet hoeft in te checken met abonnement dan kun je dat codegedoe afschaffen zodat weer iedereen die zonder abonnement met een ander samenreist ook.gebruik kan maken met samenreiskorting.

Nee, het abonnement is nodig om de code te kunnen verstrekken. Dat mogen alleen abonnementhouders doen.

MoDe schreef:

Volgens NS kan de conducteur zien bij controle van vervoerbewijzen met wie er samengereisd wordt.

Ja dus? Dat verandert niks aan bovenstaande.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2703 reacties
  • 16 april 2025
mrfreeze schreef:

MoDe schreef:

Volgens NS kan de conducteur zien bij controle van vervoerbewijzen met wie er samengereisd wordt.

Dus wel, want als de abonnementhouder die gekoppeld is aan de samenreiskorting zijn OV-chipkaart met het abonnement niet toont, kan er niet gecontroleerd worden of hij daadwerkelijk in de trein aanwezig is en dus is de code niet geldig.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 16 april 2025

Volgens de voorwaarden kunnen de naam en laatste 4 cijfers van de OV-chipkaart van de abonnementhouder gecontroleerd worden. Die moet je dus wel meenemen en kunnen tonen.

Maar dat is iets anders dan er mee ingecheckt zijn.

(P.S. Heerlijk, dit soort discussies πŸ˜)

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2734 reacties
  • 16 april 2025
mrfreeze schreef:

(P.S. Heerlijk, dit soort discussies πŸ˜)

Het is een oefening in begrijpend lezen :)

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13646 reacties
  • 16 april 2025
mrfreeze schreef:

MoDe schreef:

Als de conducteur een ander vervoersbewijs krijgt dan de kaart met abonnement zal er om het abonnement gevraagd worden. Kans is groot dat bij tonen van ov-chipkaart op de kaart wordt aangegeven dat er niet mee is ingecheckt. En de abonnementhouder een correctie krijgt.

Reageer