beantwoord

samenreiskorting ook geldig zonder zelf in te checken?

  • 4 May 2022
  • 7 reacties
  • 393 Bekeken

Via werk heb ik een business card gekregen. Nu heb ik zelf nog een lopend abonnement voor korting in de daluren. Kan ik mijn partner nog steeds laten meereizen met samenreiskorting door mijn persoonlijke ns abonnement te laten scannen, terwijl ik voor een reis ingecheckt ben op het business abonnement?

icon

Beste antwoord door De kleine reiziger 4 May 2022, 22:26

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u ingecheckt bent met uw persoonlijke abonnement dat het recht op samenkorting geeft, mag uw partner met samenreiskorting reizen, als die op haar eigen kaart staat.

Het gaat niet om het bezit van het abonnement maar of er mee is ingecheckt. Zonder incheck is uw chipkaart voor een binnenlandse reis van dezelfde waarde als een tandenborstel. Een incheck maakt er een geldig vervoersbewijs van.

Pas met incheck is het geldig. Als u met de businesscard reist, en uw partner zowel met uw persoonlijke abonnement als met haar kaart waar samenreiskorting op staat incheckt, betaalt ze twee keer het kortingstarief en dat is duurder dan een normaal kaartje. Ze mag met een niet ingecheckte  kortingskaart niet meereizen met samenreiskorting. Dan zou je met samenreiskorting kunnen reizen zonder dat de ander een geldig kaartje heeft en dus niet voor zijn reis betaalt. NS doet dat natuurlijk niet.

Uw vriendin kan dan beter een eigen Dalvoordeelabonnement nemen. Helaas is de aanbieding weer voorbij.

Badge +3

Geen idee of een Business Card recht geeft op het meenemen van anderen met Samenreiskorting.

Als dat niet zo is, dan is het niet voldoende om je persoonlijke kaart (met abonnement) te tonen, want daarmee moet dan ingecheckt zijn.

Uit artikel 2.12 Samenreiskorting Bij sommige abonnementen is samenreiskorting inbegrepen. Indien dat het geval is, wordt dit aangegeven op het moment van bestellen van het betreffende abonnement

“Als NS-abonnementhouder of NS-Business card met daarop een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis) maximaal 3 personen met 40% korting laten meereizen in de daluren.”

Dat zou dan dus inderdaad de oplossing zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

@Robert B Het hangt er van af wat er op de BC staat. Maar met een niet ingecheckte kaart kan je nooit meereizen met samenreiskorting. De hele constructie is waarschijnlijk ook onnodig, maar ik wil de gedachte erachter, samenreiskorting op de kaart zetten en een kaart met abonnement van een ander zonder incheck meenemen, - voor de zoveelste keer - ontzenuwen.

 

Alles draait om het begrip dat een ov-chipkaart pas geldig is met een geldige incheck.Vandaar mijn voorbeeld met een tandenborstel, maar je kunt ook de AH-bonuskaart als voorbeeld nemen. Die betekent evenveel als een ov-chipkaart met AltijdVrijabonnement eerste klas zonder incheck, ;-)

Badge +3

Vorige reactie aangevuld, het hangt inderdaad af van welk abonnement er op je Business Card actief is.

Dank voor de antwoorden, ik weet wat mij te doen staat. 
Wel wil ik nog opmerken @Thom dat de genders die u er in het verhaal heeft bijgehaald, omgedraaid kunnen worden ;)

Reputatie 7
Badge +4

😀

Reageer