beantwoord

schrijfwijze naam op abbonnement

  • 20 July 2023
  • 5 reacties
  • 174 Bekeken

Reputatie 1

Wij willen onze Non-binaire kind ( 16 jaar ) een Ns flex abonnement geven op diens verjaardag om dat hen graag met de trein reist.

Nu vragen wij ons af hen heeft een voornaam die zowel een mannelijke variant heeft als wel een vrouwelijke variant.

Ons kind diens naam staat op diens id kaart met de mannelijke variant.

Maar ons kind heeft zelf de voorkeur om de vrouwelijke variant te gebruiken ( en gebruikt deze ook in de praktijk) om dat deze wat zachter en ruistiger ovrkomt ( zoals ons kind is ).

De vrouwelijke variant heeft maar 1 letter verschil met de mannelijk variant .

Welke naam mogen we gaan gebruiken voor diens nieuwe abonnement de mannelijke variant zoals op diens id kaart , of toch de vrouwelijke variant wat diens voorkeur is?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 20 July 2023, 15:23

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem kan hooguit enigszins spelen als naar de ID-kaart wordt gevraagd om te kijken of de kaart echt wel van uw kind is. Dat gebeurt hoogst zelden en als het toch zo zou zijn, denk ik dat het geen probleem is. De naam op de kaart moet formeel wel gelijk zijn aan het ID. Als het echt maar één letter verschilt, zal geen conducteur daar een punt van maken. Als het al opvalt. U kunt rustig de vrouwelijke variant op de kaart laten zetten.

 

 

Je kunt toch ook gewoon de voorletters gebruiken zoals ze op het ID staan? Of Ie ik iets over het hoofd?

Reputatie 7
Badge +3

Op de kaart zelf komt inderdaad alleen maar de voorletter te staan, dus als die voor beide namen gelijk is, is er geen probleem.

Reputatie 7
Badge +4

Het leek me dat het kind toch haar volledige vrouwelijke naam op de kaart wilde. Als het alleen de voorletter is dan is het even mannelijk als vrouwelijk. Dan heeft de hele actie geen zin. 

Badge +3

Het maakt inderdaad niet uit, op een kaart staat geen voornaam maar initialen. Deze dienen uiteraard overeen te komen met de voornaam op het identiteitsbewijs.

Reageer