beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

 

@Tamzin  doe ff niet zo dramatisch, niets geen overleving modus maar gewoon aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Overleving modus dan was er al lang ingegrepen op het bestellen van nieuwe treinen en zouden er niet meer personeelsleden aangenomen worden voor V&S.

Reputatie 6

@Momo

Het gaat nu even niet meer om het terugwinnen van forensen maar om het voorkomen van een faillissement. NS gaat in overlevings mode.

Misschien is failliet gaan wel de eenvoudigste oplossing. 

Reputatie 7
Badge

NS hoeft niet in overlevingsmodus. NS moet gewoon fatsoenlijke tarieven hanteren vind ik. Juist ook om te voorkomen dat NS straks niet al haar klanten gaat verliezen.

En het personeel op de trein mag zich ook wel wat klantvriendelijker opstellen. 

Nou, en als dat allemaal in orde is dan zijn alle problemen de trein uit. Eind goed. Al goed. 

Badge +3

De spitstoeslag betekent vast ook dat sommige abonnementen weer duurder worden. En moeten studenten met hun doordeweekse kaart ook apart toeslag gaan betalen dan?

Studenten hebben in feite een (doordeweeks) Altijd Vrij of Weekend Vrij abonnement en ‘betalen’ daar ca. 100 euro per maand voor (wat weliswaar omgezet wordt in een gift bij behalen diploma). Hoe dan ook krijgen de vervoerders hiervoor een vergoeding (exacte bedrag weet ik niet).

Altijd Vrij is per 2023 juist in prijs verlaagd, dus van studenten met een week-SRP kan je niet verwachten dat die een spits-toeslag moeten gaan betalen, net zomin als voor reizigers met Altijd Vrij.

Bij Dal/Weekend Vrij zal dat natuurlijk wél spelen.

@Robert B

Een spitstoeslag voor Dal/WeekendVrij???

Ik vermoed eerder dat die toeslag op losse ritten gaat komen en niet op de abonnementen. Het probleem zijn de forensen die deels thuiswerken en dan op dinsdag en donderdag naar kantoor gaan, niet degenen die dagelijks naar hun werk gaan.

Wel zullen de tarieven (los van de spitstoeslag) vermoedelijk wel fors worden verhoogd waarbij vooral de goedkope soorten wel eens flink opgetrokken kunnen worden.

NS krijgt per student overigens iets van €85-90 per maand, de busbedrijven iets van €25-30. Het moge duidelijk zijn dat het SRP met die bedragen onhoudbaar wordt.

Badge +3

@Robert B

Een spitstoeslag voor Dal/WeekendVrij???

Ja, omdat je met die abonnementen in de spits op vol tarief reist. Die toeslag komt dan bovenop de prijsverhoging per 2023 en heeft verder niets met je abonnementskosten te maken.

Ik zie het er niet zomaar van komen, tenzij reizen op rekening of achteraf betalen van je saldo de norm wordt.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen online of bij een automaat een kaartje voor een bepaalde (vertrek)tijd gaan kopen.

Dan zouden er op elk perron ‘spitstoeslag’ paaltjes moeten komen, maar dat kan ook niet want niet iedereen heeft een ov-chipkaart/bankpas en het is van tevoren niet bekend waar je heen reist. Hooguit als de spits-toeslag een vast bedrag is zoals bij de ICd.

Reputatie 7

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

Niet willen stimuleren, dat is toch raar? Het streven zou toch moeten zijn om méér mensen het ov in te krijgen? Op welke manier dan ook. Klimaatdoelen waar iedereen het over heeft, minder uitstoot, minder drukte op de weg? De media staat er vol mee.

Lagere tarieven verminderen het autogebruik niet, zeggen KiM en de TU Delft. Dat kan zo zijn, maar de vraag is dan weer hoe dat komt: blijkbaar is het product "trein" dan totaal niet aantrekkelijk voor een enorme groep mensen.

Ik hoor van bekenden die ik wel eens de suggestie doe eens per trein te gaan vaak dat ze het o.a te duur vinden voor wat je krijgt. Ze hebben het hierbij over de standaardtarieven zonder abonnement. Ze vinden dat een los kaartje al veel te duur is, vooral op kortere afstand. En dan moet je nog lopen of ander (duur) ov nemen als je niet direct rondom het station moet zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Reputatie 6

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

Niet willen stimuleren, dat is toch raar? Het streven zou toch moeten zijn om méér mensen het ov in te krijgen? Op welke manier dan ook. Klimaatdoelen waar iedereen het over heeft, minder uitstoot, minder drukte op de weg? De media staat er vol mee.

Lagere tarieven verminderen het autogebruik niet, zeggen KiM en de TU Delft. Dat kan zo zijn, maar de vraag is dan weer hoe dat komt: blijkbaar is het product "trein" dan totaal niet aantrekkelijk voor een enorme groep mensen.

Ik hoor van bekenden die ik wel eens de suggestie doe eens per trein te gaan vaak dat ze het o.a te duur vinden voor wat je krijgt. Ze hebben het hierbij over de standaardtarieven zonder abonnement. Ze vinden dat een los kaartje al veel te duur is, vooral op kortere afstand. En dan moet je nog lopen of ander (duur) ov nemen als je niet direct rondom het station moet zijn.

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, als je verder van een station af woont wordt het lastiger met overig OV. Zelf woon ik op 6 a 7 minuten lopen van een station (als ik haast heb omdat ik eigenlijk net te laat van huis ben gegaan red ik ook wel in 5 minuten). Alleen als ik ergens heen ga en weet dat het zo laat wordt dat ik een nachttrein moet hebben dan fiets ik naar Leiden Centraal. Ik heb één keer een misrekening gemaakt, het werd later dan verwacht en te laat voor de laatste trein naar De Vink, dat werd lopen vanaf Centraal, ik deed er geloof ik iets van 45 minuten over of zo. 

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Reputatie 6

Ja, als je verder van een station af woont wordt het lastiger met overig OV. Zelf woon ik op 6 a 7 minuten lopen van een station (als ik haast heb omdat ik eigenlijk net te laat van huis ben gegaan red ik ook wel in 5 minuten). Alleen als ik ergens heen ga en weet dat het zo laat wordt dat ik een nachttrein moet hebben dan fiets ik naar Leiden Centraal. Ik heb één keer een misrekening gemaakt, het werd later dan verwacht en te laat voor de laatste trein naar De Vink, dat werd lopen vanaf Centraal, ik deed er geloof ik iets van 45 minuten over of zo. 

Ik denk dat het meeste beleid minder rekening houdt met mensen die wat verder weg wonen van een hub. Soms snap ik wel het gevoel dat "de regio" zich achtergesteld voelt. De busmaatschappij zegt ook dat zr vooral voor scholieren rijden. Ik ben nu in Brussel en het systeem van ebikes die je ter plekke kan pakken en binnen een zone.weer kan achterlaten, ziet er goed uit. Al zal je dan wel moeten gokken dat er 1 in de buurt staat op moment dat jij hem nodig hebt. Maar ja zo'n systeem zorgt niet meteen voor een veilige fietsroute in de nacht haha

Ben dan allang blij dat ik werk van 53 km naar 11 km heb weten terug te brengen :) Zeker met de wet dat werkgevers vanaf bepaalde groote de mobiliteitsvormen voor oa woon-werk en dienstreizen van hun werknemers moeten registreren en duurzamer moeten laten reizen. 

Het ministerie van I&M wil het treingebruik helemaal niet stimuleren maar wil dat het kostendekkend is. Hun denktank KiM en de TU Delft raadden vorig jaar juist aan om de OV-tarieven (selectief) verder te verhogen aangezien lagere tarieven het autogebruik niet verminderen. 

Niet willen stimuleren, dat is toch raar? Het streven zou toch moeten zijn om méér mensen het ov in te krijgen? Op welke manier dan ook. Klimaatdoelen waar iedereen het over heeft, minder uitstoot, minder drukte op de weg? De media staat er vol mee.

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Thanx voor de tips @Jeroen 

Abonnement opzeggen: Voor mijn partner en mij per direct gedaan. Top! Scheelt toch weer zo'n dikke 1000 euro per jaar. Nogmaals Dank! 

Je account hier ook meteen opzeggen: Nee, waarom? 

Ander vervoermiddel regelen: Helaas niet mogelijk. Iets met tekort aan oplaadpunten..

En je kaasbroodje haal je dan maar bij een supermarkt:: Ik heb een prima bakker in de buurt die het ook nog eens voor mij opwarmt.

 

Gelukkig voor de NS zal het aantal reizigers over een aantal jaar weer sterk groeien!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/570798344/klimaatmaatregelen-timmermans-definitief-goedgekeurd

Althans dat is wat ik voorspel als….

 

 

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Je gaat hier wel uit van een ideale situatie, waarin je zowel met de auto als met de trein wilt reizen. Die auto kost zo 300 euro per maand extra dan als je alleen met het OV zou reizen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dan gerust van dat geld in de spits kan reizen als dat voor mij praktisch is. En 95% van de treinen komt met minder dan 15 minuten vertraging aan. Als het een keer niet goed gaat, en ik heb haast, dan bel ik wel een taxi. Dat kan ook van die 300 euro.

Hier in Gelderland is trouwens haltetaxiRRReis, dan komen ze je gerust van het station halen als je 59 minuten moet wachten. Omdat je er met het reguliere OV minstens een half uur langer over doet, mag je de haltetaxi bellen. Die kost wel 2,5x het OV-tarief, maar dat is nog lang geen taxi qua prijs.

Maar natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging. Ik wil graag sparen om een huis te kopen en daarom neem ik af en toe wat lang wachten voor lief.

Reputatie 7
Badge

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Thanx voor de tips @Jeroen 

Abonnement opzeggen: Voor mijn partner en mij per direct gedaan. Top! Scheelt toch weer zo'n dikke 1000 euro per jaar. Nogmaals Dank! 

Je account hier ook meteen opzeggen: Nee, waarom? 

Ander vervoermiddel regelen: Helaas niet mogelijk. Iets met tekort aan oplaadpunten..

En je kaasbroodje haal je dan maar bij een supermarkt:: Ik heb een prima bakker in de buurt die het ook nog eens voor mij opwarmt.

 

Gelukkig voor de NS zal het aantal reizigers over een aantal jaar weer sterk groeien!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/570798344/klimaatmaatregelen-timmermans-definitief-goedgekeurd

Althans dat is wat ik voorspel als….

 

🤣🤣🤣!

Reputatie 6

 

 

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Je gaat hier wel uit van een ideale situatie, waarin je zowel met de auto als met de trein wilt reizen. Die auto kost zo 300 euro per maand extra dan als je alleen met het OV zou reizen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dan gerust van dat geld in de spits kan reizen als dat voor mij praktisch is. En 95% van de treinen komt met minder dan 15 minuten vertraging aan. Als het een keer niet goed gaat, en ik heb haast, dan bel ik wel een taxi. Dat kan ook van die 300 euro.

Hier in Gelderland is trouwens haltetaxiRRReis, dan komen ze je gerust van het station halen als je 59 minuten moet wachten. Omdat je er met het reguliere OV minstens een half uur langer over doet, mag je de haltetaxi bellen. Die kost wel 2,5x het OV-tarief, maar dat is nog lang geen taxi qua prijs.

Maar natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging. Ik wil graag sparen om een huis te kopen en daarom neem ik af en toe wat lang wachten voor lief.

Die haltetaxi klinkt interessant.

Mijn voorbeeld was bedoeld om te laten zien dat spitsmijden niet altijd kan. Mijn ideale situatie zou meer bussen in de randen van de dag zijn (na 22.30 geen optie meer bv.). Ik pak de auto omdat er soms geen alternatief is of 45 minuten wachten buiten op een station niet altijd fijn is. Een taxi heb ik wel eens overwogen maar 35 euro ging me iets te ver :) dit was overdag en weet niet hoe de tarieven in de avond zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Er zit inderdaad een rare tegenstrijdigheid in spitsmijden door de strakke spitstijden zoals NS die hanteert: met een 40-urige werkweek is het bijvoorbeeld haast niet te doen anders dan met laat beginnen (na 9 uur gaan reizen) en heel laat thuiskomen. Maar heb je een 36-urige werkweek dan redt je het vaak precies om net voor vieren in te checken als je 's ochtends net voor half zeven bent gaan reizen.

Waarbij het dan ook nog zo is dat je het soms beter kunt inpassen als je verder van je werk woont, omdat voor 6.30 inchecken dan niet betekent dat je ook gelijk idioot vroeg op je werk bent.

Zeker in het soort functies waarin nu meer hybride gewerkt wordt kom je immers juist om samen te werken naar kantoor en dan heeft het niet veel zin er al te zijn als nog geen van je collega's aanwezig is.

Toen ik zelf nog per trein forensde paste spitsmijden bijvoorbeeld nooit met de werktijden. Wel had het toen m'n voorkeur om juist ietsjes vroeger te reizen zodat ik niet precies in de piekdrukte zat. Dat gedrag werd dan door NS beloond met ook gewoon het volle pond mogen betalen en om de haverklap een trein die veel te klein was, want tja, op die tijd was er nog geen piekdrukte.

Terwijl spreiding naar minder drukke momenten in de spits ook al helpt de piek af te vlakken, werkte NS dat destijds dus eigenlijk juist tegen.

Reputatie 7

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat veel mensen tegen houdt om over te stappen naar het OV is dat je van deur tot deur met de auto vaak sneller bent. De trein is wel snel, maar zo ongeveer alle vormen van transport om van en naar het station te komen zijn langzamer. Reken daar nog eens de vele vertragingen en storingen mee en het wordt voor velen erg onaantrekkelijk. En als je als auto rijdende forens je trein reizende collega's best vaak later binnen ziet komen of weer eens horen klagen over de trein, dan maakt dat er niet aantrekkelijker op. 

En wat ik zelf in de tijd dat ik met de trein naar werk als nadeel ondervond is dat je minder flexibel bent. In de tijd dat ik nog gewoon op de fiets naar werk kon, was het niet zo erg als ik 's morgens thuis een paar minuten langer nodig had voor ik vertrok, met het OV zit je vast aan de vertrektijden en een paar minuten later is trein missen en kwartier wachten. Zelfde met eind van de werkdag naar huis gaan, het was altijd denken “zo laat moet ik weg gaan ander mis ik mijn trein”. En ik zat altijd wel een uur van tevoren te checken of er niks was of dat de trein die ik zou nemen niet veel korter was normaal. En als er eerder op de dag een storing op mijn traject was, checkte ik het vaker en zat ik toch wat te stressen. HEt enige voordeel voor mij was dat ik een deel van de extra reistijd in de trein kon besteden aan lezen, al was dat wat lastiger wanneer je als haringen in een ton moest staan. 

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

Reputatie 6

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Reputatie 7
Badge +3

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Ik moest hieraan denken toen ik vandaag een NS nieuwsbericht zag waarin staat dat NS en Provincie Noord-Holland 4 miljoen gaan investeren in bereikbaarheid.

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

Reputatie 6

Maar daarmee heb je nog geen OV buiten de grote steden...

Ik moest hieraan denken toen ik vandaag een NS nieuwsbericht zag waarin staat dat NS en Provincie Noord-Holland 4 miljoen gaan investeren in bereikbaarheid.

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

Ik verbaasde me er ook over. Ook omdat Schagen een grotere P+R krijgt zodat meer mensen uit de regio van de trein gebruik gaan maken. Schagen station staat nou niet zo goed bekend qua veiligheid en er wordt veel gesloopt door allerlei rondhangende mensen. En ik zou van concessieverlener Provincie Noord Holland ook verwachten dat ze meer kijken naar het voor- en natransport zodat het totaal aan openbaar vervoer wordt verbeterd. Maar het lijkt vooral bedoeld om de bestaande hubs wat aantrekkelijker te maken. Hopelijk verbeteren ze de fietenstallingen ook dusdanig dat er minder gestolen wordt. 

Reageer