beantwoord

spitstoeslag NS



Toon eerste bericht

128 reacties

Reputatie 7
Badge

Misschien door het gebruik van de auto voor de meeste mensen onbetaalbaar te maken? 😉

 

Of misschien de treintarieven niet nog duurder te maken dan ze nu al zijn? 😉

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Nogmaals @Tamzin , je roept dit nu al maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op mijn vraag WAAR het efficienter zou moeten dan. Op veel afdelingen zitten op dit moment al te weinig mensen, neem de reisinformatie en bijsturing waar de reizigers het meest van merken als het daar over de plinten loopt qua werk en er bijna niemand zit om de problemen op te lossen.  Als er een verstoring is rond 1 van de grote knooppunten dan kan het treinpersoneel niemand bereiken op de bijsturing en daardoor loopt het dan in het honderd.

De reisinformatie kan het dan ook al niet meer bijwerken.

Dus kom eens op met jouw ideëen waar de efficiency verbeterd kan worden en hoe?

Wat veel mensen tegen houdt om over te stappen naar het OV is dat je van deur tot deur met de auto vaak sneller bent. De trein is wel snel, maar zo ongeveer alle vormen van transport om van en naar het station te komen zijn langzamer. Reken daar nog eens de vele vertragingen en storingen mee en het wordt voor velen erg onaantrekkelijk. En als je als auto rijdende forens je trein reizende collega's best vaak later binnen ziet komen of weer eens horen klagen over de trein, dan maakt dat er niet aantrekkelijker op. 

En wat ik zelf in de tijd dat ik met de trein naar werk als nadeel ondervond is dat je minder flexibel bent. In de tijd dat ik nog gewoon op de fiets naar werk kon, was het niet zo erg als ik 's morgens thuis een paar minuten langer nodig had voor ik vertrok, met het OV zit je vast aan de vertrektijden en een paar minuten later is trein missen en kwartier wachten. Zelfde met eind van de werkdag naar huis gaan, het was altijd denken “zo laat moet ik weg gaan ander mis ik mijn trein”. En ik zat altijd wel een uur van tevoren te checken of er niks was of dat de trein die ik zou nemen niet veel korter was normaal. En als er eerder op de dag een storing op mijn traject was, checkte ik het vaker en zat ik toch wat te stressen. HEt enige voordeel voor mij was dat ik een deel van de extra reistijd in de trein kon besteden aan lezen, al was dat wat lastiger wanneer je als haringen in een ton moest staan. 

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

En dan heb je min of meer dat ritje in een Tesla gemaakt… rijdt op stroom, deuren sluiten automatisch en is min of meer 'zelfrijdend’ dus je hoeft niet te sturen (of bij gevaar te remmen want ATB) 🤣

Doe mij maar een ritje met een (oude) Mustang dan.

Reputatie 7
Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

Ja, jij wel die paar keer. Maar daar had ik niets aan als ik 's middags naar huis ging en er weer eens een tunnelstoring of brandmelding was in Delft. Of wanneer er tussen Den Haag en Leiden een aanrijding was en we buiten in de brandende zon ruim anderhalf uur moesten wachten op een bus, wat dan ook nog een snelbus naar Leiden scheen te zijn en er geen stopbus naar De Vink reed. Of bij de zoveelste defecte trein bij Delft en ik op de heenweg bij HS de trein werd uitgooid om daar te wachten tot er weer trein ging of die defecte trein weer aan de praat was gekregen. Of wanneer er door wat voor oorzaak dan ook meerdere treinen uitvielen en degenen die wel reden te vol waren om in te stappen. En dan was er nog een frustratie waar geen enkele machinist iets aan kon of wat niet samenhing met een storing, namelijk de overvolle fietsenstalling in Delft waar het vaak lang zoeken was naar een schaars vrij plekje en ik daardoor ook nog wel eens trein gemist heb. 

Natuurlijk was het ook vaak zo dat er niets aan de hand was maar alles bij elkaar genomen ben ik blij dat ik nu niet meer hoef te forenzen, zeker als ik nu de ervaringen van anderen lees. En dan mogelijk ook nog meer betalen in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

En je werd nog wel eens door mij naar je werk gebracht 's morgens 😁 en ik heb je altijd op tijd op je station afgezet.

En dan heb je min of meer dat ritje in een Tesla gemaakt… rijdt op stroom, deuren sluiten automatisch en is min of meer 'zelfrijdend’ dus je hoeft niet te sturen (of bij gevaar te remmen want ATB) 🤣

Doe mij maar een ritje met een (oude) Mustang dan.

Dan moeten we even bij Jeroen langs gaan in Lelystad. Wanneer kunnen we komen @Jeroen ? 😋

Reputatie 7

 

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

 

Haha. Ja, je krijgt in eerste instantie een heel ander beeld bij zo'n bericht.

Hier in de regio hetzelfde verhaal. 

Beter 4 miljoen naar handige verbindingen met stations, goede aansluitingen en een betere dienstregeling (ook later op de avond in het weekend) dan naar vergroenen, meer ov-fietsen en leuke maar vaak defecte electronische informatieborden. Dat zijn allemaal randzaken en geen dingen die zullen zorgen voor meer ov-gebruikers. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich natuurlijk goed dat er meer stallingsruimte komt voor fietsen want mijn ervaring met de stalling in Delft is dat het zeer frustrerend is als er te weinig plekken zijn en je lang moet zoeken naar plekje. Ik ben in extreme gevallen daar zelfs zo ver gegaan dat ik mensen die met de trein aankwamen en de fietsenstalling in kwamen volgde om zo dat plekje in te nemen.Fietsen naar het station wordt gestimuleerd, maar dan moet je wel je fiets makkelijk kwijt kunnen, en niet vergeten veilig En OV-fietsen op stations waar ze nog niet staan en misschien ook meer OV-fietsen op andere station juich ik ook alleen maar toe. Maar bij de kop van het bericht had ik wel een iets ander idee. 

Hier bij mij is het nog wel goed geregeld, er komen 4 stadbuslijnen bij het kleine sprinterstationnetje De Vink en een 5e iets verderop in Voorschoten. En Leiden Centraal is een knooppunt van met bussen verder de stad in en naar omliggende gemeentes. Maar in verschillende delen van het land is dat wel anders. 

Op de weg willen ze spitsheffing invoeren dus waarom dan tegelijkertijd niet ook in het OV. De regering wil toch zo graag dat alles straks onbetaalbaar is voor de mensen in Nederland ?

Misschien kan het NS-personeel zijn salariseisen dan ook wat matigen en niet iedere maatregel om de efficiency te verbeteren tegenwerken. Blijft het allemaal vanzelf wat betaalbaarder.

Nogmaals @Tamzin , je roept dit nu al maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op mijn vraag WAAR het efficienter zou moeten dan. 

Wat concrete zaken als voorbeeld:

Invoering van het rondje om de kerk (minder inefficiency in de roosters, simpele bijsturing).

Geen tweede conducteur meer op lange treinen. Zie België en de RE in Duitsland.

Eenmansbediening op sprinters van bijv. maximaal 6 of 7 bakken (controle steekproefsgewijs door V&S en op zoveel mogelijk station poortjes). Zie Arriva c.s. en de metro's.

Grote vereenvoudiging van de tarieven (minder personeel nodig bij de commercie, klantenservice). Zie de meeste Aziatische landen.

Verder heeft NS in verhouding tot de andere spoorvervoerders procentueel veel meer kantoorpersoneel. McKinsey op loslaten.

 

Reputatie 7
Badge

@Momo

Het gaat nu even niet meer om het terugwinnen van forensen maar om het voorkomen van een faillissement. NS gaat in overlevings mode.

 

 Volgens mij is het onderhand toch wel duidelijk dat dat nog lang zo ver niet is. Waarom blijf je dat steeds herhalen? 

Reputatie 6

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

het is vooral de ruimtelijke ordening die dat bepaalt. 

Wat concrete zaken als voorbeeld:

Invoering van het rondje om de kerk (minder inefficiency in de roosters, simpele bijsturing).

Geen tweede conducteur meer op lange treinen. Zie België en de RE in Duitsland.

Eenmansbediening op sprinters van bijv. maximaal 6 of 7 bakken (controle steekproefsgewijs door V&S en op zoveel mogelijk station poortjes). Zie Arriva c.s. en de metro's.

Grote vereenvoudiging van de tarieven (minder personeel nodig bij de commercie, klantenservice). Zie de meeste Aziatische landen.

Verder heeft NS in verhouding tot de andere spoorvervoerders procentueel veel meer kantoorpersoneel. McKinsey op loslaten.

 

Jij denkt dat het rondje om de kerk echt efficienter is, dat is het dus absoluut niet. Personeel is dan maar zeer beperkt inzetbaar en de pauzes in de diensten zullen hierdoor alleen langer worden. Bij verstoringen is het personeel niet elders inzetbaar vanwege de regelgeving omtrent wegkennis. Bij veel ziekte op andere standplaatsen is het niet mogelijk om personeel elders in te zetten en bij werkzaamheden in een regio idem dito.

Daarnaast wordt de aantrekkelijkheid van het werk veel en veel minder wat de tekorten onder het treinpersoneel alleen maar groter maakt met als gevolg minder treinen. Denk jij nu echt dat het leuk is om de hele dag Deurne - 's Hertogenbosch te rijden of Tiel - Utrecht.  Vraag maar eens aan een NS’er waar ze het meeste hekel aan hebben op hun werk qua trajecten.

 

Terwijl er mega veel topics zijn op deze community omtrent het meer zichtbaar zijn van de Hc's wil jij er juist veel minder, dat is dus iets wat de reizigers JUIST NIET willen.

Eenmansbediening klinkt leuk maar gaat ten kostte van de dienstregeling, het is niet mogelijk om met eenmansbediening stops te maken van 42 seconden omdat de machinist hiervoor uit zijn stoel moet, de trein uit moet stappen om het overzicht te hebben etc.  Dit ligt vast in de procedure die dan eerst met instemming van IL&T aangepast moet worden voor de NS.  Aangezien de NS op drukkere stations rijdt dan de concurrentie vraag ik me af of IL&T hier wel mee akkoord gaat. Daarnaast vergt het aanpassing van de treinen met camera's en wie gaat dat betalen?

Op de kantoren van de NS is juist enorm geschrapt in het aantal personeelsleden, wat ook merkbare gevolgen heeft voor de dienstuitvoeringen nu. Commercie is niet zo groot, dat zet geen zoden aan de dijk.

Dat NS meer kantoorpersoneel heeft dat is ook een gevolg van het feit dat NS de reisinformatie en dergelijke landelijk doet, doen andere spoorvervoerders dit ook zelf of ligt dat in handen van de infra beheerder? 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou al een stuk schelen wanneer allerlei taken van NS worden overgeheveld naar ProRail of een andere organisatie. NS wordt dan een vervoerder als alle andere en kan inschrijven op concessies. En die wellicht verliezen.

De boedelscheiding van de oude NS is uiteindelijk heel vreemd verlopen. Dat moet nodig gecorrigeerd worden.

Reputatie 7
Badge +2

Jij denkt dat het rondje om de kerk echt efficienter is, dat is het dus absoluut niet. Personeel is dan maar zeer beperkt inzetbaar en de pauzes in de diensten zullen hierdoor alleen langer worden. Bij verstoringen is het personeel niet elders inzetbaar vanwege de regelgeving omtrent wegkennis. Bij veel ziekte op andere standplaatsen is het niet mogelijk om personeel elders in te zetten en bij werkzaamheden in een regio idem dito.

Dat rondje om de kerk heeft natuurlijk helemaal niks te maken met inzetbaarheid van personeel. Want zo'n rondje om de kerk betekend niet dat personeel elke dag van de week hetzelfde rondje om de kerk maakt. Er zit een heel fors verschil tussen personeel wat het hele land door rijdt (zoals nu) en personeel wat op vaste lijnen pendelt. 

Daar tussenin heb je bijvoorbeeld nog wel uitwerkingen met personeel dat op uiteenlopende trajecten rijdt maar grofweg binnen een bepaalde regio blijft. Dat zou de bijsturing bij verstoringen al een stuk vereenvoudigen maar tegelijk ook wel de variatie voor het personeel behouden.

Wat je ook moet bedenken: de regionale vervoerders die nu zogezegd een rondje om de kerk hebben, hebben dat ook alleen maar omdat ze maar een beperkt aantal lijnen in een concessie hebben.
Ga je kijken naar hoe zo'n vervoerder het met bussen doet dan zie je opeens dat de chauffeurs daar niet constant op dezelfde lijn pendelen maar ook gewoon een gevarieerd werkpakket hebben. Precies dat model waarbij ze dus in een regio rondzwerven.

Terwijl er mega veel topics zijn op deze community omtrent het meer zichtbaar zijn van de Hc's wil jij er juist veel minder, dat is dus iets wat de reizigers JUIST NIET willen.

Nou kun je die HCs die toch niet zichtbaar zijn natuurlijk zonder probleem weglaten, dat verslechtert de trefkans niet.

Dat NS meer kantoorpersoneel heeft dat is ook een gevolg van het feit dat NS de reisinformatie en dergelijke landelijk doet, doen andere spoorvervoerders dit ook zelf of ligt dat in handen van de infra beheerder? 

De reisinformatie lag juist oorspronkelijk buiten NS, maar hebben ze later weer overgenomen. Met als resultaat alleen maar nog beroerdere reisinformatie.

Zou heel verfrissend kunnen zijn als daar een externe partij naar zou kijken voor alle vervoerders i.p.v. de huidige situatie waarin NS doordramt wat ze vinden dat de reiziger handig moet vinden.

Reputatie 6

Groetjes vanaf Alkmaar waar ik nu sta (!) te wachten bij het gebrek aan zitplaatsen en beschutte wachtruimten maar daar gaat men dankzij Provincie Noord Holland binnenkort wat aan doen. Een overstap van 23 minuten van de bus (uursdienst) naar trein (halfuursdienst). Maar de bus was dit keer vlot dus heb er nog wat bijgekregen. Maar je hebt toch al 5 minuten nodig van bus naar trein dus voor anderen wiens trein wel eerder gaat, heel fijn. 

Straks mag ik nog 20 minuten op Utrecht Centraal doorbrengen. Dat is een iets vriendelijker station om tijd door te brengen. Gelukkig heeft de trein hier op Alkmaar nu met de huidige halfsuur dienst naar Utrecht ook een langere tijd om stil te staan dus ik mag nu warm zitten! Wel is deze trein nog aan het herstellen van Koningsdag want plakkerige vloer, overal kruimels en een hele smerige lucht. Iemand zin in nootjes? 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Reputatie 7

 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Ik was een paar weken geleden in Alkmaar en moest daar na de treinreis van bijna 2.5 uur nog eens ruim 20 minuten wachten op de bus. Dat was ook in de middaguren (dal) en het viel me op hoe rustig het was - en trouwens ook hoe onaantrekkelijk het busplein is. Wij waren bijna de enigen in de bus. Ik heb het idee dat de bussen in die regio ook vaak behoorlijk leeg rondrijden. Veel kleine busjes ook en vaak ook geen ritten in de avond en zaterdag en zondag bij veel lijnen.

Reputatie 6

 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Ik was een paar weken geleden in Alkmaar en moest daar na de treinreis van bijna 2.5 uur nog eens ruim 20 minuten wachten op de bus. Dat was ook in de middaguren (dal) en het viel me op hoe rustig het was - en trouwens ook hoe onaantrekkelijk het busplein is. Wij waren bijna de enigen in de bus. Ik heb het idee dat de bussen in die regio ook vaak behoorlijk leeg rondrijden. Veel kleine busjes ook en vaak ook geen ritten in de avond en zaterdag en zondag bij veel lijnen.

20 minuten valt nog mee in die zin dat bij "verkeerd uitkienen" je soms nog 30 minuten extra krijgt. Het busplein verdient geen schoonheidsprijs. Met sneeuw, hagel, regen en zon heb je eigenlijk nooit echt een fijne plek daar.

Mijn buslijn wisselt enorm. Vorige week op een vrijdag rond 11.00 was die haast vol (kleinere bus) maar heb ook regelmatig op zaterdag gehad dat veel mensen moesten staan. Daarnaast zat ik net met "maar" 8 anderen in de bus. Je zit wel pieken in de spits, dan rijden ze sowieso met de grotere bussen. Qua wachten valt me op dat mensen de Hema of Burger King verkiezen boven het busplein en dan 5 min voor tijd zich melden bij de halte.

Ik denk dat veel mensen de hele reis met de auto afleggen. Ik doe er zelf gemiddeld 75 minuten over en nu van deur tot deur 135 minuten...Maar ik probeer ook bewuster met auto om te gaan :)

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reken daar maar niet op. Die toeslag zal bedoeld zijn om meer geld in het laatje te brengen. Als er meer spitstreinen komen verdwijnt het geld van de toeslag naar die spitstreinen en levert het geen winst op. 

Reputatie 6

Overigens, zal met een spitstoeslag er ook meer spitstreinen komen?

Reken daar maar niet op. Die toeslag zal bedoeld zijn om meer geld in het laatje te brengen. Als er meer spitstreinen komen verdwijnt het geld van de toeslag naar die spitstreinen en levert het geen winst op. 

Het was zomaar een gedachte toen ik dacht aan traject Haarlem - Alkmaar wat met een spits IC toch een stuk minder lang duurt dan met de sprinter en deze IC staat toch regelmatig ter discussie en wordt vaak geschrapt.

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

De trein is zeker al duur genoeg. Maar mocht het zo zijn dat ik ergens heen moet waarbij ik de trein nodig heb en het kan dan niet anders dan in de spits, dan zal ik toch gewoon in de spits reizen. De enkele keer dat ik nog met de trein kan het er wel vanaf. 

Reputatie 7
Badge +3

Met spitstoeslag zal ik zeker niet meer in de spits met de trein reizen, de trein is al duur genoeg. Met de trein zal ik ook niet sneller thuis zijn, aangezien aanvullend OV niet aansluit op de meest door mij bereisde trajecten.

De trein is zeker al duur genoeg. Maar mocht het zo zijn dat ik ergens heen moet waarbij ik de trein nodig heb en het kan dan niet anders dan in de spits, dan zal ik toch gewoon in de spits reizen. De enkele keer dat ik nog met de trein kan het er wel vanaf. 

Ik ben al minder gaan reizen nadat middagspitskorting bij VDU afgeschaft werd. Ik probeer nu of vlak voor 16 uur in te checken of reis pas na 18.30 uur met de trein. Dat laatste is wel te doen als ik eerst met een bus moet. De wachttijd op aansluitende trein is tegenwoordig stuk langer.

Ik heb geen auto, dus zal wel een keer in de spits moeten reizen. Mag dan hopen dat er dan genoeg zitplaatsen zijn voor dat extra bedrag, maar verwacht gewoon te moeten staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben al minder gaan reizen nadat middagspitskorting bij VDU afgeschaft werd. Ik probeer nu of vlak voor 16 uur in te checken of reis pas na 18.30 uur met de trein. Dat laatste is wel te doen als ik eerst met een bus moet. De wachttijd op aansluitende trein is tegenwoordig stuk langer.

Ik heb geen auto, dus zal wel een keer in de spits moeten reizen. Mag dan hopen dat er dan genoeg zitplaatsen zijn voor dat extra bedrag, maar verwacht gewoon te moeten staan.

Ik heb ook geen auto, ook geen rijbewijs, dus als er ik ergens heen moet wat te ver is om met de fiets of bus te gaan moet dat met de trein. Maar afgezien van de paar jaar dat ik met de trein naar werk moest, heb ik nooit heel veel met de trein gereisd, dat was hooguit enkele keren per jaar. Ik had ook nooit een abonnement, want dat kon alleen per jaar en dat haalde ik er nooit uit. Nu met Flex kun je makkelijk een maandje een abonnement aanzetten en haal je het abonnementsgeld er met 1 of 2 reizen al uit. Maar als het nu zo zou zijn dat ik een keer in de spits moet reizen en dat duurder wordt vanwege een hoger spitstarief dan is dat maar zo. Liever niet natuurlijk, ik zal dan wel kijken of reizen in de daluren ook kan, maar als het niet anders kan dat moet dat maar. 

Reputatie 7

Zou die spitstoeslag ook in de middagspits gaan gelden? Voor zover daar nog sprake van is: 's middags om 14.00 is het op mijn vaakst bereden traject regelmatig drukker dan om 17.00 uur. Van een middagspits is nauwelijks sprake. 

En als je met Dal Vrij om 6.25 incheckt en dwars door de spits reist, wat dan? Geen spitstoeslag? 

Dal Vrij (mijn abonnement) is 2e klas voor mij nog redelijk betaalbaar bij frequent reizen. Maar als ik nog meer geld aan de trein kwijt zou zijn, moet dat rijbewijs er toch maar eens komen. Auto is ook niet goedkoop maar de voordelen ervan gaan wel steeds zwaarder meetellen dan.

 

Badge +3

Ik zie het er niet van komen, en al helemaal niet voor reizigers met een abonnement.

Reageer