beantwoord

Spookbetaling OVpay

  • 20 February 2023
  • 4 reacties
  • 899 Bekeken

Vannacht rond half 5 is er met mijn betaalpas een bedrag van 20euro betaald aan OVpay. Terwijl ik al een week niet met de trein heb gereisd, is er een bedrag afgeschreven. Nu las ik via BNR dat er meerdere spookbetalingen plaats hebben gevonden bij personen die met hun betalingspas reizen. Ik reis gewoon met mijn OV-kaart en nu lijkt het dat ik moet betalen voor het feit dat het mogelijk is om met je betaalpas te reizen? Ik schrik überhaupt van een vreemde afschrijving alsof ik met mijn betaalpas heb betaald. Laat staan midden in de nacht. Ik reis al jaren op rekening, dus ik vind het erg vaag wat er nu gebeurd is?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 20 February 2023, 12:10

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat u per ongeluk ook uw bankpas bij een paaltje/poortje hebt gehouden?
Op deze site kunt u opzoeken waar de afschrijving betrekking op heeft. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice van OVPay met nummer 0900-1433.

Dat het 's nachts wordt afgeschreven is op zich niet vreemd. Als je met je bankpas reist, worden de kosten niet direct afgeschreven, maar later.

Ik ben overigens wel benieuwd wat er precies gebeurd is. Hopelijk kunt u ons op de hoogte houden.

Zojuist gesproken met de klantenservice van OVpay. Mijn telefoon of betaalpas moet inderdaad ook in de buurt zijn gekomen van het poortje. Mijn betaalpas zit naast mijn ov-kaart. Het lijkt dus voorlopig niet echt handig om dit te blijven doen, want dan check ik iedere week per ongeluk via mijn broekzak in. Mijn afschrijving kan ik inderdaad zoeken op OVpay.nl. 

De NS heeft mijn reis al gecorrigeerd via de mail (ik krijg deze melding al maanden), maar waarschijnlijk komt mijn betaalpas dus vaker in de buurt van een poortje denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat het in elk geval opgehelderd is. Er wordt tegenwoordig op de paaltjes/poortjes ook expliciet vermeld dat je de OV-chipkaart ‘los’ moet aanbieden, om dit soort problemen te voorkomen.

Als je bankpas in je jas zit en het apparaat scant dan toch je pas : in hoeverre is hier dan sprake van bewust aanbieden? Dit lijkt meer op skimming en dat is strafbaar. Je krijgt dan weliswaar je reiskosten terug , maar niet je inchecktarief ( 1,08) . Een anti-skimming hoesje is sowieso handig, maar volgens mij is het de moeite waard om eens te onderzoeken hoe dit juridisch zit. Mag je ongevraagd een pas scannen?

 

Reageer