Stakingen en storingen | NS Community
beantwoord

Stakingen en storingen

  • 1 September 2022
  • 10 reacties
  • 322 Bekeken

Beste NS, beste reizigers,

Het is me het weekje wel. Hoewel respect voor het personeel, heb ik 2x mijn kinderen per auto naar school moeten brengen, terwijl ze normaal met de trein reizen.

  • Oké, gelukkig is daar Jens, waar je een vergoeding voor kunt aanvragen. Ik klik op de link, maar … Jens is nergens te vinden! Het eindigt bij een chatvenster waar ik in het 'luchtledige’ typ, ik heb geen idee of mijn vraag ergens terecht komt. Waar is Jens en hoe vind ik hem?
  • Nu kreeg ik gisteren een melding over de stakingen, geeft die melding in de app … een storing ‘de kaart kan momenteel niet worden geladen’ en ‘informatie over de storing momenteel niet beschikbaar’. Zucht.
  • Vanmorgen dan de NS Flex Traject Vrij abonnementen maar weer aanzetten. Maar … storing, producten kunnen niet geladen worden. Zucht. Dan maar op saldo reizen. 
  • Telefonisch na 32 minuten is het een medewerker uiteindelijk gelukt om de geboortedatum van mijn dochter via de financiële afdeling te wijzigen (is ooit een typefoutje van een collega geweest, bij vervanging OV chipkaart was dit ook al een heel gedoe), zodat het Traject Vrij abonnement weer kon worden geactiveerd.
  • De mail met activatie van de Traject-vrij is in het verleden nu al 2x zeer vertraagd aangekomen. Het duurde een halve nacht in plaats van een paar minuten. Blijkbaar een zwaar vertraagd systeem?

Valt dit nu allemaal samen? Hoewel de klantenservice-collega. Ik merk dat er érg vaak storingen voorkomen in Mijn NS, ik heb al minstens 2x eerder meegemaakt dat ik de Trajecten Vrij niet opnieuw kon activeren (en dat doe ik niet zo vaak). 

En … nu moet ik later terugbellen omdat de reizen-op-saldo gegevens er nog niet zijn, en ik niet 2x ga betalen voor het reizen vandaag. Het is al duur genoeg en ik heb nog meer te doen. 

Het is dat mijn kinderen een eindje verder op school zitten, anders moeten ze het zonder treinstellen.

 

Nog een paar gratis tips:

  • zorg ervoor dat de OV chipkaarten in Mijn NS een naam kunnen krijgen. Nu moet ik steeds nagaan of de nummers kloppen (2 kinderen reizen met OV chipkaart, en mijn vrouw en ik ook nog weleens). 
  • Geef Jens wat minder verlof, zodat deze altijd beschikbaar is
  • Zorg ervoor dat er een soort status-melding is in het chatvenster; ik heb geen idee of de berichten wel ergens terecht komen, en zoja, hoe lang het ongeveer duurt dat het wordt opgepakt. 
  • En bovenal: zorg eens voor wat minder storingen in Mijn NS. Zeker als het druk is en jullie daar zelf naar verwijzen. Catch 22: dat is juist de reden dat ik bel...
icon

Beste antwoord door Lorena NS 1 September 2022, 13:03

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi folke en welkom bij de NS Community! 

Het is inderdaad niet echt een ideale week geweest. Om te beginnen bij de chatbot, je bent helaas niet de enige waarbij Jens niet tevoorschijn komt. Je zou hiervoor nog de cookies van de website kunnen verwijderen en opnieuw proberen of de chat in een andere browser openen wil ook vaak helpen. Hopelijk lukt het dan wel om de aanvraag te doen. Ik durf zo niet te zeggen of er een storing zat in de reisplanner gister. De reisplanner zou wel aangepast moeten zijn aan de stakingen en zover ik zelf heb gecheckt, werkte deze wel iedere keer. Uiteraard excuses dat het bij jou niet werkte. 

En over de storingen geef ik je zeker geen ongelijk. Die komen regelmatig voor (helaas). Erg ongelukkig dat dit steeds gaande was terwijl je het abonnement wilde wijzigen. De kosten die nu zijn gemaakt, kun je uiteraard terugvragen. Wil je daarvoor liever niet bellen, dan kun je ook een berichtje sturen via Twitter, Facebook of het formulier hiervoor invullen.

Jouw tips zet ik uiteraard door (ook al zal Jens het daar niet mee eens zijn). Het benoemen van een OV-chipkaart lijkt mij niet zo moeilijk te zijn om aan te passen aangezien dit in het verleden wel mogelijk was. Voor de andere twee punten weet ik niet hoe haalbaar het is, maar er zal in ieder geval gekeken worden naar de mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +3

Dus je hebt traject vrij ‘uit’ gezet, dus geen abonnementskosten, maar wil wel even vergoeding cashen?

Dus je hebt traject vrij ‘uit’ gezet, dus geen abonnementskosten, maar wil wel even vergoeding cashen?

Dat uitzetten doe ik altijd als de kinderen 2 maanden vakantie hebben. Maar ik heb nu gewacht met aanzetten, want ik wist dat de staking er was (weliswaar aan de laten kant, maar dat is een andere discussie). De stakingsregeling staat daar los van, die gebruik je om kosten te dekken die je anders niet hebt gehad. Ik heb kosten gemaakt voor het brengen met de auto (2 keer heen en weer rijden a 35 km enkele reis). 

Hoi folke en welkom bij de NS Community! 

Het is inderdaad niet echt een ideale week geweest. Om te beginnen bij de chatbot, je bent helaas niet de enige waarbij Jens niet tevoorschijn komt. Je zou hiervoor nog de cookies van de website kunnen verwijderen en opnieuw proberen of de chat in een andere browser openen wil ook vaak helpen. Hopelijk lukt het dan wel om de aanvraag te doen. Ik durf zo niet te zeggen of er een storing zat in de reisplanner gister. De reisplanner zou wel aangepast moeten zijn aan de stakingen en zover ik zelf heb gecheckt, werkte deze wel iedere keer. Uiteraard excuses dat het bij jou niet werkte. 

En over de storingen geef ik je zeker geen ongelijk. Die komen regelmatig voor (helaas). Erg ongelukkig dat dit steeds gaande was terwijl je het abonnement wilde wijzigen. De kosten die nu zijn gemaakt, kun je uiteraard terugvragen. Wil je daarvoor liever niet bellen, dan kun je ook een berichtje sturen via Twitter, Facebook of het formulier hiervoor invullen.

Jouw tips zet ik uiteraard door (ook al zal Jens het daar niet mee eens zijn). Het benoemen van een OV-chipkaart lijkt mij niet zo moeilijk te zijn om aan te passen aangezien dit in het verleden wel mogelijk was. Voor de andere twee punten weet ik niet hoe haalbaar het is, maar er zal in ieder geval gekeken worden naar de mogelijkheden.

Dank voor je snelle en duidelijke reactie. De info over stakingen stond inderdaad goed in de reisplanner, maar er was een storing in de nieuws-afdeling van de app. 

Mooi dat je de tips meeneemt, hopelijk lukt het op termijn om dit aan te passen / toe te voegen.

 

Inmiddels zijn de abonnementen aangepast, maar het valt me op dat het vaak gedoe is. Het systeem is blijkbaar minder Flex dan de abonnementen zelf. Of gaat Flex over jullie flexibiliteit als servicemedewerkers?

Oh. Nog een tip: 

  • maak het mogelijk om een Flex abonnement op een bepaalde datum te laten ingaan. Nu heb ik 'm gisterochtend moeten starten om hem diezelfde dag te kunnen gebruiken. Handiger is het om dat de dag ervoor te kunnen doen, dan heb ik in ieder geval meerdere tijdstippen waarop ik 'm kan activeren. Nu wordt het abonnement dezelfde dag ingevoerd, dus als ik hem vanavond morgen wil laten ingaan en dat *nu* wil doen, rekent hij 'm vanaf vandaag. Dat zou een hoop gedoe schelen.
Reputatie 7
Badge +3

Dus je hebt traject vrij ‘uit’ gezet, dus geen abonnementskosten, maar wil wel even vergoeding cashen?

Dat uitzetten doe ik altijd als de kinderen 2 maanden vakantie hebben. Maar ik heb nu gewacht met aanzetten, want ik wist dat de staking er was (weliswaar aan de laten kant, maar dat is een andere discussie). De stakingsregeling staat daar los van, die gebruik je om kosten te dekken die je anders niet hebt gehad. Ik heb kosten gemaakt voor het brengen met de auto (2 keer heen en weer rijden a 35 km enkele reis). 

En als de trein wel reed had je geen kosten? Jouw kinderen hadden geen geldig abonnement op het moment van staking.

Badge +3

Niet zo negatief, want een Flex abonnement zou je op elk moment moeiteloos weer ‘aan kunnen zetten’ maar blijkbaar zijn er ineens geboortedatums die niet (meer) kloppen of verdwenen zijn, en krijg je bevestigingsmails pas uren later.

Dat laatste is op zich geen probleem, kijk wat er in Mijn NS staat want dat is geldig. Die mails hoef je echt niet op te wachten.

Het zou inderdaad fijn zijn als je bij een wissel binnen Flex (net als bij e-tickets) kon kiezen voor vandaag, morgen of een datum in de (nabije) toekomst.

Reputatie 7
Badge +3

En als de trein wel reed had je geen kosten? Jouw kinderen hadden geen geldig abonnement op het moment van staking.

Ook als je geen geldig abonnement had op het moment van de staking en de geplande reis op vol tarief en saldo wilde maken maar je kiest voor (of liever gezegd wordt gedwongen tot) een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je hiervoor kosten voor maakt, kun je volgens de stakingsregeling een tegemoetkoming in de kosten van alternatief vervoer van maximaal €25 aanvragen. 

Reputatie 7
Badge +3

En als de trein wel reed had je geen kosten? Jouw kinderen hadden geen geldig abonnement op het moment van staking.

Ook als je geen geldig abonnement had op het moment van de staking en de geplande reis op vol tarief en saldo wilde maken maar je kiest voor (of liever gezegd wordt gedwongen tot) een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je hiervoor kosten voor maakt, kun je volgens de stakingsregeling een tegemoetkoming in de kosten van alternatief vervoer van maximaal €25 aanvragen. 

Beetje kromme regeling. Je spaart treinkosten uit en krijgt dan vervolgens alternatief vervoer vergoed. Dan mag in vervolg alternatief vervoer bij stranden ook wel vergoed worden.

Badge +3

Beetje kromme regeling. Je spaart treinkosten uit en krijgt dan vervolgens alternatief vervoer vergoed. Dan mag in vervolg alternatief vervoer bij stranden ook wel vergoed worden.

Dat gebeurt tegenwoordig ook steeds vaker, als er helemaal geen latere reismogelijkheden (meer) zijn. Anders blijft het bij GTbV inderdaad.

De vergoeding nu komt komt voort uit de Stakingsregeling, en dat is heel iets anders.

Heb niet het idee dat er veel ‘misbruik’ van wordt gemaakt, want lijkt me logisch dat je een Trajectabonnement dat al maanden op pauze staat (schoolvakanties) niet weer aan gaat zetten als je weet dat er gestaakt wordt. Doe dan maar €25 voor elke stakingsdag waar je eigen vervoer moet regelen (als contracthouder voor je kids).

Reageer