Stopzetten abbo | NS Community
beantwoord

Stopzetten abbo

  • 14 December 2021
  • 7 reacties
  • 278 Bekeken

Hi, 

Ik heb een traject vrij abbo en was al moeilijk om dit af te sluiten op een bepaalde datum. 
Maar nu keek ik of ik al kon aangeven dat ik dit abonnement per 31 december wil laten stoppen, maar dit kon ook niet. 

Ter feedback, het is ook wel allemaal een beetje vaag, dat je een abonnement wilt stopzetten je eigenlijk een NS-flex á 0 euro per maand daarvoor moet afsluiten, ik had dat niet gelijk door. 

Ik zou graag de optie willen om het abonnement op een aangegeven datum stop te zetten. dit is toch niet raar?

Terwijl als ik dan dat ns-flex basis wil kiezen, kan dat alleen dezelfde dag ingaan..
De community is wel altijd super chill en behulpzaam! Maar die site is soms wel echt drama.

Ik heb gewoon 1 persoonlijke chipkaart, en zoals je in bijgevoegde afbeelding kan zien, is het niet mogelijk de data aan te passen. 

 

Is hiervoor toch nog een andere mogelijkheid? 

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 14 December 2021, 19:45

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou graag de optie willen om het abonnement op een aangegeven datum stop te zetten. dit is toch niet raar?

Het is niet raar, maar het is (nu in ieder geval) niet mogelijk. Als je je abonnement per 31 december wilt stoppen moet je dit op 31 december (dus de dag zelf) doen. Je kunt dan of via de klantenservice NS Flex helemaal stop zetten (en dan moet je dit als bestelling bij een automaat ophalen) of je moet op 31 december je Flex Traject Vrij wijzigingen naar Flex Basis (dit hoef je niet bij een automaat op te halen). 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Jonathan,

Het is zeker niet raar dat je er zo over denkt. Helaas hebben we de optie niet om een NS Flex abonnement in de toekomst te beëindigen. Momo heeft je al een mooie uitleg gegeven. Ik zal je feedback over de opzegdatum wel doorzetten. Wellicht kan dit nog een mooie verandering zijn voor in de toekomst.

Badge +3

Nog ‘raarder’ is eigenlijk de keuze voor de ingangsdatum van NS Flex als je het nog niet had.

Bij een klassiek/saldo abonnement: alleen per direct/vandaag
Bij helemaal geen abonnement maar wel een persoonlijke kaart: tot 14 dagen in de toekomst
Bij een nieuwe kaart: 7 tot 14 dagen in de toekomst
Bij een persoonlijke kaart met alleen maar OV-fiets: alleen per direct/vandaag

En dat terwijl OV-fiets gewoon een gratis dingetje is dat niet eens als product op een kaart staat :rolling_eyes:

Reputatie 6
Badge +2

Nog ‘raarder’ is eigenlijk de keuze voor de ingangsdatum van NS Flex als je het nog niet had.

Bij een klassiek/saldo abonnement: alleen per direct/vandaag
Bij helemaal geen abonnement maar wel een persoonlijke kaart: tot 14 dagen in de toekomst
Bij een nieuwe kaart: 7 tot 14 dagen in de toekomst
Bij een persoonlijke kaart met alleen maar OV-fiets: alleen per direct/vandaag

En dat terwijl OV-fiets gewoon een gratis dingetje is dat niet eens als product op je kaart staat :rolling_eyes:

Daar heb je inderdaad een punt. Dat zou ook nog wel verbeterd kunnen worden. Dit zal ik er nog even achteraan sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Voordeel met Flex is wel dat je niet vastzit aan de oorspronkelijke ingangsdatum. Bij de oude klassieke saldo abonnementen kon je een jaarabonnement alleen opzeggen per de dag van de maand dat het ooit was ingegaan en ook pas na minstens een jaar. Dus een Traject Vrij ingegaan op bv 18 januari kon alleen na een jaar per de 18e van een willekeurige maand wordt opgezegd. Nu met Flex kan het al na een maand en de dag van de maand maakt niet uit. Alleen kun je het niet al wat langer van tevoren aangeven. Dat zou wel een mooie toevoeging zijn.

Badge +3

Daar heb je inderdaad een punt. Dat zou ook nog wel verbeterd kunnen worden. Dit zal ik er nog even achteraan sturen.

Dank. Nog even wat technische info over waarom dat beter zou kunnen.

Bij het beëindigen van een klassiek abonnement (via de Klantenservice) wordt er een einddatum afgesproken (dat is de datum van de maand waarom je abonnement ooit ingegaan is).

Vóór die datum moet je dan langs een automaat, en op dat moment wordt je doorlopende abonnement (per direct) beëindigd, waarbij er een nieuw (hetzelfde) product op de kaart wordt gezet met precies de afgesproken einddatum:

Bij NS Flex op een ‘lege’of nieuwe kaart kan je het per de ingangsdatum ophalen/gebruiken. Het product Flex (Reizen op Rekening NS) gaat in per datum X. Tot die tijd reis je op saldo.

Het is dus prima mogelijk om ook bij een klassiek abonnement een ingangsdatum voor NS Flex te kiezen, en als je al Flex hebt kan dat (administratief, hoef je verder niets voor te doen) per datum X omgezet worden naar Basis.

Dat laatste (enkele dagen voor de verlenging gepland stoppen) scheelt soms ook weer de kosten voor een factuur die je later (binnen een week) toch weer terug krijgt.

Thanks voor alle reacties, mijn vraag is beantwoord. 

Reageer