beantwoord

Studenten ov met Dal vrij

  • 15 February 2024
  • 2 reacties
  • 83 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik ben een student die een tijdje in Duitsland een uitwisseling heb gedaan. Hierdoor heb ik tot 1 Maart mijn studenten OV nog niet, terwijl ik elke dag uren in de trein moet zitten. Doordat ik een OV toeslag buitenland krijg heb ik hiervan een NS dal vrij abonnement genomen om zo de tijd te overbruggen tot 1 Maart. Nu heb ik vandaag besloten om de rest van de maand te reizen met eerste klas omdat ik is wilde “ervaren” hoe dit is. Alleen besefte ik dat ik, wanneer ik mijn studentenreisproduct weer op mijn OV zet, geen eerste klas meer kan/mag reizen. Omdat ik elke dag met de bus van het station ga en dit dan toch zonde van het geld is omdat ik inprensiepe met een studenten OV zou mogen reizen per 1 Maart (en bussen niet zijn inbegrepen bij een NS dal vrij abonnement), vroeg ik mij af of het mogelijk is om wanneer ik met de bus naar het station en terug ga constant kan switchen tussen mijn abonnementen. Ik weet dat 2 abonnementen op 1 OV kaart niet mogelijk is, maar omdat ze allebei dan beschikbaar zijn bedacht ik me dat het misschien mogelijk was om bij een NS ophaalautomaat telkens het ene abonnement te verwijderen van de OV chipkaart, en het andere abonnement erop te zetten zodat ik voor mijn busritten niet hoef te betalen, maar nog wel tot het einde van mijn Dal vrij eerste klas kan reizen. Weet iemand hier meer van of dit mogelijk is? Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Robert B 15 February 2024, 19:07

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Fireman2209,

Nee, dit is niet mogelijk. Je kunt alleen een product ophalen bij een automaat als je het net hebt besteld, en alleen verwijderen als je het hebt opgezegd.
Maar waarom zou je dit in hemelsnaam willen? Gebruik gewoon twee OV-chipkaarten en zorg met een hoesje of sticker of wat-dan-ook dat je ze uit elkaar kunt houden.

Badge +3

NS Flex en een SRP op dezelfde kaart geeft soms problemen, maar met Flex Weekend Vrij (en Dal Vrij) werkt het op zich wel goed* want het product dat vrij reizen geeft krijgt voorrang.

Voor bus/tram/metro en treinreizen in de spits (doordeweeks) is dat dus je SRP.

* Bij bus/tram/metro in het weekend zal het mis gaan, want dan geeft je SRP 40% korting maar krijgt NS Flex voorrang en krijg je dus met Weekend Vrij geen korting (met Dal Vrij natuurlijk wel).

Zolang je niet (veel) in het weekend met bus/tram/metro reist kan je dus gewoon per 1 maart je SRP erbij zetten voor bus/tram/metro en Flex Dal Vrij na de eerste maand beëindigen (verwijderen van je kaart), of omzetten naar Flex Weekend Vrij voor vrij reizen in het weekend met de trein (maar dan geen studentenkorting op bus/tram/metro tenzij je via de Klantenservice het BTM deel van Flex uit laat zetten).

Bij doordeweekse treinreizen is het even kijken wat voorrang krijgt, je SRP of 1e klas Dal Vrij. In het weekend (zaterdag en zondag) is dat in ieder geval Dal Vrij en kan je 1e klas blijven reizen.

Ben wel benieuwd eigenlijk, en tja die eerste maand 1e klas Dal Vrij zul je toch moeten uitzitten dus je loopt ten hoogste een paar weken 1e klas reisrecht mis (t.w.v. ca. 20 euro bij Dal Vrij).

Het SRP op een tweede kaart zetten is natuurlijk dé oplossing, maar dat kost dan € 7,50 voor de kaart.

Reageer