Skip to main content

Is het mogelijk om met een student ov week vrij chipkaart doordeweeks (in de daluren) te upgraden naar eerste klas of moet hiervoor voor de volle prijs een apart ticket gekocht worden? En hoeveel kost zo’n upgrade dan?

Dat kan; u moet dan bij een kaartautomaat een Toeslag 2-1 op uw kaart laden. Met een Toeslag 2-1 Daluren, die 9 euro kost, reist u een dag lang eerste klas in de daluren op werkdagen.


In het geval van een Studentenreisproduct:

Kun je dan in de daluren 1e klasse reizen en in de spitsuren 2e klasse, of mag je dan tijdens de spits helemaal niet reizen?

En, als je voor 16.00 uur incheckt, mag je dan in de 1e klasse je reis afmaken, of moet je om stipt 16.00 uur “verhuizen” naar de 2e klasse? En hoe zit dat omgekeerd, als je om 18.15 incheckt en dan verder reist in de daluren?


Je mag 1e klas doorreizen in de spits zolang de incheck in de daluren is.

De upgrade staat op je kaart en wordt volgens mij aangesproken/geactiveerd bij een ‘geldige’ incheck, dus met een daluren upgrade inchecken om 18.15 gaat niet lukken.


De upgrade staat op je kaart en wordt volgens mij aangesproken/geactiveerd bij een ‘geldige’ incheck, dus met een daluren upgrade inchecken om 18.15 gaat niet lukken.

Maar ik mag met mijn SRP wel in de spits reizen, dus dat kan dan helemaal niet meer?


De upgrade staat op je kaart en wordt volgens mij aangesproken/geactiveerd bij een ‘geldige’ incheck, dus met een daluren upgrade inchecken om 18.15 gaat niet lukken.

Maar ik mag met mijn SRP wel in de spits reizen, dus dat kan dan helemaal niet meer?

Jawel hoor, maar een student die doordeweeks 1e klas wil reizen met een incheck in de spits zal voor de Klassewissel de hoofdprijs moeten betalen (€25 voor een dag).


Je mag 1e klas doorreizen in de spits zolang de incheck in de daluren is.

De upgrade staat op je kaart en wordt volgens mij aangesproken/geactiveerd bij een ‘geldige’ incheck, dus met een daluren upgrade inchecken om 18.15 gaat niet lukken.

Sorry voor het necroposten, maar begrijp ik het goed dat als ik om 15:50 incheck en een reis maak van 3 uur, ik deze reis volledig in de eerste klas mag afleggen, zelfs al reis ik met meerdere treinen van dezelfde vervoerder?

En als ik na het einde van de ochtendspits uit- en weer incheck om de upgrade dal te activeren, hoeveel tijd moet er zitten tussen deze acties? naar mijn ervaring moet je altijd even wachten.


Sorry voor het necroposten, maar begrijp ik het goed dat als ik om 15:50 incheck en een reis maak van 3 uur, ik deze reis volledig in de eerste klas mag afleggen, zelfs al reis ik met meerdere treinen van dezelfde vervoerder?

En als ik na het einde van de ochtendspits uit- en weer incheck om de upgrade dal te activeren, hoeveel tijd moet er zitten tussen deze acties? naar mijn ervaring moet je altijd even wachten.

Als dit om een upgrade op een SRP (student) gaat dan kan je voor €9 de daluren upgrade laden bij een automaat en daarmee inchecken buiten de spits.

Uitchecken en weer inchecken (met een daluren klassewissel) is volgens mij meteen geldig, maar het eerste deel van je reis in de spits (tot aan de ‘overstap’) zul je natuurlijk 2e klas moeten reizen.

Belangrijk is dus dat er een incheck (dat mag een overstap zijn) in de daluren is, vanaf dat moment is je upgrade geldig.


Kijk dat is tof. Ik wilde nog eens de coupé's in de eerste klas van de ICM uitproberen. Dat wordt dan een paar keer op en neer naar Groningen ^^


Kijk dat is tof. Ik wilde nog eens de coupé's in de eerste klas van de ICM uitproberen. Dat wordt dan een paar keer op en neer naar Groningen ^^

In het weekend is zo’n klassewissel volgens mij €6 en natuurlijk de hele dag geldig (want geen spits).


Kijk dat is tof. Ik wilde nog eens de coupé's in de eerste klas van de ICM uitproberen. Dat wordt dan een paar keer op en neer naar Groningen ^^

In het weekend is zo’n klassewissel volgens mij €6 en natuurlijk de hele dag geldig (want geen spits).

Alleen heb je dan 40% korting op je gehele reis ipv 100% (met week SRP natuurlijk) 😉😂.

Denk dat dat iets zwaarder weegt 🙈.


Oh ja, ik vergat even het verschil tussen student week en weekend (een weekend-SRP is op vrijdag vanaf 12:00 geldig maar een klassewissel voor €6 lukt dan niet, dat is dan €9) 🤣


Nou goed, dat was leuk. Ben vandaag weer het land rondgeweest en in verschillende eeste klassen gezeten. Zeker de stiltecoupe's van de ICR zitten geweldig… jammer dat ze maar op twee trajecten rijden.

Eén ding om op te letten: De toegangspoortjes laten je klassenupgrade niet zien, maar bij de controles is alles goed gegaan (gelukkig maar!)


Nou goed, dat was leuk. Ben vandaag weer het land rondgeweest en in verschillende eeste klassen gezeten. Zeker de stiltecoupe's van de ICR zitten geweldig… jammer dat ze maar op twee trajecten rijden.

Eén ding om op te letten: De toegangspoortjes laten je klassenupgrade niet zien, maar bij de controles is alles goed gegaan (gelukkig maar!)

Ja klopt, en bij NS Flex zeggen poortjes en paaltjes van andere vervoerders altijd 2e klas terwijl je 1e klas reisrecht hebt. NS poortjes/paaltjes tonen met NS Flex (terecht, want dat weten ze niet) geen reisklasse.

Als men (bij bijv. Arriva) iets vindt over het feit dat je 1e klas reist, dan laat ze maar een registratie doen en dan zoekt het Flex systeem wel uit waar je recht op had.


Ik had idd in een treinenvlog op youtube gezien dat ze bij de controle de originele bevestigingsmail moesten tonen om te bewijzen dat ze in de eerste klas mochten reizen. Bizar.


Reageer