Studentenov en reizen op rekening | NS Community
beantwoord

Studentenov en reizen op rekening


Ik heb vandaag een factuur gekregen van 50 euro, alleen ik zie dat hierbij volle tarieven zijn gerekend voor in het weekend. Echter hoor je met studentenov weekabonnement in het weekend korting te krijgen. Kan het zijn dat door het aan hebben staan van reizen op rekening en studentov dat hierdoor er geen kortingen worden verrekend?

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 May 2022, 13:01

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Ja; het studentenreisproduct is niet te combineren met NS Flex (reizen op rekening). Als u in het weekend reist, krijgt NS Flex voorrang boven uw studentenreisproduct. De korting van het studentenreisproduct wordt dan niet meegenomen.

U moet contact opnemen met de klantenservice om NS Flex te beëindigen, zodat alleen het studentenreisproduct op uw kaart staat. Daarna kunt u in het weekend reizen door saldo op uw kaart te laden. Als u dat niet steeds zelf wilt doen, dan kunt u automatisch opladen activeren.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Merk op dat u na het beëindigen van NS Flex dit nog van uw kaart moet verwijderen door bij een kaartautomaat uw kaart aan te bieden en te kiezen voor "Ophalen bestelling". De klantenservice zal u hierover informeren. Vergeet deze stap niet, anders wordt NS Flex niet beëindigd.

U zou ook even bij de klantenservice kunnen informeren of u het te veel betaalde bedrag terug kunt krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Zowel op de website van DUO als van NS staat dat flex niet samen met SRP op 1 kaart kunnen. Jij bent de zoveelste die het niet nodig gevonden heeft om voorwaarden te lezen voordat besloten werd om een reizen op saldo abonnement te combineren met een reizen op rekening abonnement.

Wil je flex dan zal je die op een aparte kaart moeten zetten. Of je het teveel betaalde terug krijgt is maar de vraag, jij hebt ondanks de waarschuwingen van DUO en NS zelf beide producten op 1 kaart gezet.

Jij bent de zoveelste die het niet nodig gevonden heeft om voorwaarden te lezen voordat besloten werd om een reizen op saldo abonnement te combineren met een reizen op rekening abonnement.

Waarom moet de inzet nou altijd zo negatief zijn? Het OV gebruiken zou geen studie op zich moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Omdat we denken van studenten hoger onderwijs te kunnen mogen verwachten dat die zelfstandig geheel in staat zijn wat basis informatie te kunnen opzoeken. Zelfs als dat niet zoń superdol tof youtube fillumpie is. Plus dat ook diverse ´welkom nieuwe student´ handleiding e.d. deze waarschuwing bevat.

Omdat we denken van studenten hoger onderwijs te kunnen mogen verwachten dat die zelfstandig geheel in staat zijn wat basis informatie te kunnen opzoeken. Zelfs als dat niet zoń superdol tof youtube fillumpie is. Plus dat ook diverse ´welkom nieuwe student´ handleiding e.d. deze waarschuwing bevat.

Ik val in herhaling, maar ook mbo-studenten hebben tegenwoordig recht op een studentenreisproduct. 

Dit soort zaken moeten echt beter geregeld worden. Een check op een conflicterend product is vrij triviaal en zou in een opvallende melding moeten resulteren.

Badge +3

Dit soort zaken moeten echt beter geregeld worden. Een check op een conflicterend product is vrij triviaal en zou in een opvallende melding moeten resulteren.

Bij ‘gedetecteerde’ BTM producten gaat het vaak al goed, maar een SRP dus niet? Dan zou NS Flex bestellen gewoon niet moeten werken bij een SRP (neem dan maar Automatisch Opladen voor reizen op saldo en toch ‘achteraf betalen’). Weekend Vrij op saldo bestaat niet meer, dus als je dat wilt is een tweede ov-chipkaart nodig.

Maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, iemand die al NS Flex heeft en gaat studeren…

Volgens mij krijg je dan (bij koppelen via Mijn DUO) voldoende waarschuwingen dat er liefst géén andere abonnementen op je kaart moeten staan (kunnen ze blijkbaar niet zien?), en op eigen verantwoordelijkheid wanneer je een eigenwijze student bent en het alsnog mis gaat.

Edit: even opgezocht… 

https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-nieuwe-student/stappen/stap-drie

Andere producten op je kaart?

We adviseren je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Wil je naast het studentenreisproduct een ander reisproduct gebruiken (zoals een abonnement bij een vervoerder)? Zet deze dan op een andere OV-chipkaart dan waar het studentenreisproduct op staat.

Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct op één OV-chipkaart? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet naar behoren werkte, niet voor vergoeding in aanmerking.

Dat laatste zinnetje zou je ook andersom kunnen lezen, dus als je NS Flex Basis abonnement wél naar behoren werkte… pech dat je SRP dan geen 40% korting gaf! 😂

Tip voor elke student: Neem vooral geen NS Flex maar gewoon Automatisch Opladen voor wanneer je op saldo reist en geen zin hebt om je kaart op te laden. Die 40% korting krijg je immers sowieso!

Wil je NS Flex Weekend Vrij als aanvulling op een week-SRP, dan neem daarvoor een tweede ov-chipkaart (die is gratis).

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort zaken moeten echt beter geregeld worden. Een check op een conflicterend product is vrij triviaal en zou in een opvallende melding moeten resulteren.

Wat dacht je van eigen verantwoordelijkheid? Het staat echt op beide websites dat SPR en Flex niet samengaan. Studenten beginnen nu ook al te morren dat niemand hen had verteld dat de rente op hun studielening zou kunnen stijgen. Dat die rente aangepast kan worden staat ook gewoon op de website van DUO.

Je toon is veelal zo ontzettend negatief, ik vind dat erg jammer en ook niet de correcte sfeer voor een plaats als deze.

 

Het gaat niet om studenten specifiek, maar om Flex als geheel. Dit soort belangrijke zaken moeten duidelijk aangegeven worden, en iets triviaals als een check op botsende producten zou standaard moeten zijn. Het is geen lastig iets om te implementeren. 
 

De rente die de IB groep berekent is niet iets dat NS Flex aangaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Je toon is veelal zo ontzettend negatief, ik vind dat erg jammer en ook niet de correcte sfeer voor een plaats als deze.

 

Het gaat niet om studenten specifiek, maar om Flex als geheel. Dit soort belangrijke zaken moeten duidelijk aangegeven worden, en iets triviaals als een check op botsende producten zou standaard moeten zijn. Het is geen lastig iets om te implementeren. 
 

De rente die de IB groep berekent is niet iets dat NS Flex aangaat. 

Dit topic gaat over SRP + flex, niet over flex algemeen.

Met de opmerking over rente studielening wilde ik aangeven dat studenten niet alles lezen voordat ze een verbintenis aan gaan. Overigens geldt dat niet lezen van voorwaarden niet alleen voor studenten, maar dat is off-topic.

In elk topic antipathie tonen jegens NS is niet negatief @Henk_NL ?

Je mag van mij gerust klagen over NS en ik zal de laatste zijn om daar commentaar op te hebben. Zoals iMark z’n handtekening al maanden zegt, de klachten hier zijn goede kansen voor NS om te verbeteren, al lijkt men niet te willen. Er zijn vele, VELE pogingen gedaan om constructief mee te werken aan concrete, haalbare verbeteringen. 
 

Wat mij wel stoort, is de manier waarop (nieuwe) leden worden aan- en toegesproken. Veelal heeft men niet eens door dat het hier grotendeels andere klanten zijn die reageren. Als je als klant hier direct verweten wordt de zoveelste te zijn die niet wil lezen, laat je het wel uit je hoofd terug te keren voor andere vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag van mij gerust klagen over NS en ik zal de laatste zijn om daar commentaar op te hebben. Zoals iMark z’n handtekening al maanden zegt, de klachten hier zijn goede kansen voor NS om te verbeteren, al lijkt men niet te willen. Er zijn vele, VELE pogingen gedaan om constructief mee te werken aan concrete, haalbare verbeteringen. 
 

Wat mij wel stoort, is de manier waarop (nieuwe) leden worden aan- en toegesproken. Veelal heeft men niet eens door dat het hier grotendeels andere klanten zijn die reageren. Als je als klant hier direct verweten wordt de zoveelste te zijn die niet wil lezen, laat je het wel uit je hoofd terug te keren voor andere vragen.

Ik ben niet degene hier die klaagt over NS.

Voor alle meelezers: reizen op rekening en reizen op saldo-abonnementen op een en dezelfde kaart gaan niet samen. Daar gaat dit topic over. En over lezen van voorwaarden voor je iets afsluit.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het klopt dat reizen op rekening en reizen op saldo-abonnementen niet samengaan en op de site van NS en Studentenreisproduct staat dat ook aangegeven. En reizigers/studenten zouden dit moeten lezen en je kan ze er ook op aanspreken dat ze niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is, alleen kan dat wel op een andere toon, niet de zure en belerende toon die je hier constant gebruikt. 

Zowel op de website van DUO als van NS staat dat flex niet samen met SRP op 1 kaart kunnen. Jij bent de zoveelste die het niet nodig gevonden heeft om voorwaarden te lezen voordat besloten werd om een reizen op saldo abonnement te combineren met een reizen op rekening abonnement.

Wil je flex dan zal je die op een aparte kaart moeten zetten. Of je het teveel betaalde terug krijgt is maar de vraag, jij hebt ondanks de waarschuwingen van DUO en NS zelf beide producten op 1 kaart gezet.

Gaat niet helemaal op als kind onder 18 jaar is. Dan wordt abonnement door ouders afgesloten. Dan zie je als kind niet dat er een flex abonnement is.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat niet helemaal op als kind onder 18 jaar is. Dan wordt abonnement door ouders afgesloten. Dan zie je als kind niet dat er een flex abonnement is.

Ik mag toch aannemen dat ouders ook met hun kind communiceren. Of geef je je kind een OV-chipkaart om mee te reizen zonder enige verdere informatie? 

Reputatie 7
Badge +3

Gaat niet helemaal op als kind onder 18 jaar is. Dan wordt abonnement door ouders afgesloten. Dan zie je als kind niet dat er een flex abonnement is.

Ik mag toch aannemen dat ouders ook met hun kind communiceren. Of geef je je kind een OV-chipkaart om mee te reizen zonder enige verdere informatie? 

Als die ouders een abonnement afsluiten voor hun kind dat nog 18 jaar is dan gaat dat via account van ouders en kunnen ouders zien welke abonnementen er zijn. Het is dan ook aan de ouders om zich te (laten) informeren.

Reageer