Skip to main content

Suggestie: Dal vrij + 1e klasse in alleen het weekend

  • 7 July 2024
  • 13 reacties
  • 464 Bekeken

Ik weet niet of NS medewerkers hier dit soort suggesties lezen, maar het kan altijd een poging waard zijn!

De afgelopen 2 jaar hebben mijn partner en ik met veel genot gebruik gemaakt van weekend vrij met de 1e klasse upgrade voor 9 euro per maand. Vanaf september zal ik veel gaan reizen voor mijn werk waardoor ik een dal vrij abonnement wil afnemen. 

Enig nadeel, het kost 40 euro per maand extra om gedurende de hele dal periode in de eerste klas te reizen. Ik heb die mogelijkheid niet om dat te doen (plus de wens) tijdens de weekdagen.

Het zou perfect zijn als de mogelijkheid bestond om de 1e klasse voor het weekend aan te zetten. Wij betalen met alle liefde die 9 euro per maand extra. Maar 40 euro per maand vinden wij iets teveel, zeker aangezien ik het ook niet kan gebruiken om mijn forens traject. 

Anders moeten wij gaan schipperen met eventuele dag upgrades (á 6 euro per stuk) en dat is al snel duurder en een heel gedoe elke keer. Zou heel fijn zijn lieve mensen van de NS 😇

13 reacties

Reputatie 6

Goedemiddag Zelianguy, welkom bij de NS Community!

We lezen altijd mee, dus suggesties zijn altijd welkom! Ik zet het intern voor je door, maar ik kan je niet beloven dat dit ook mogelijk gaat worden.

Reputatie 7
Badge +4

Als u Dalvrij eerste klas neemt, reist u tegen tweedekoastarief als u incheckt in de spits. U kunt dit overigens aan en uitzetten, maar dit is ietwat merkwaardig de standaardinstelling die door velen wordt gewaardeerd.

Als u forens bent zult u veelal in de spits in en uitchecken maar dat staat natuurlijk niet bij voorbaat vast.

Ik vrees dat uw wens niet zal worden gehonoreerd. @Tochjo  heeft zich hier op dit forum hard gemaakt voor de bovenstaande tweedeklasoptie. Het is al heel wat dat dat zo is en mogelijk bent u er al mee geholpen. Reken niet op een lagere prijs voor een eersteklasabonnement. Als u straks de rekening thuiskrijgt is die gespecificeerd in onderdelen, maar u kunt geen onderdelen weglaten of veranderen.

Het principe van Dalvrij is. dat u zonder verdere kosten kunt reizen, zolang u maar incheckt in de daluren. Persoonlijk zou ik proberen mijn werktijden zo in te richten dat ik elke keer voor half zeven ‘s ochtends en voor vier uur ‘s middag zou kunnen inchecken.

 

Dalvrij is niet bedoeld voor en geschikt als standaard forenzenabonnement. U kunt er wel creatief mee omgaan, zoals ik hierboven aangaf.

Zelf vind ik Dalvrij een heerlijk abonnement dat om andere redenen dan de uwe prima bij mij past. Bij inchecken voor de spits mag de reis in de spits worden afgemaakt. In dat geval reist u zonder verdere kosten, ook in het deel dat u tijdens de spits reist.

Goedemiddag Zelianguy, welkom bij de NS Community!

We lezen altijd mee, dus suggesties zijn altijd welkom! Ik zet het intern voor je door, maar ik kan je niet beloven dat dit ook mogelijk gaat worden.



Ik snap dat je geen beloftes kan maken. Maar dit is heel fijn!

Als u Dalvrij eerste klas neemt, reist u tegen tweedekoastarief als u incheckt in de spits. U kunt dit overigens aan en uitzetten, maar dit is ietwat merkwaardig de standaardinstelling die door velen wordt gewaardeerd.

Als u forens bent zult u veelal in de spits in en uitchecken maar dat staat natuurlijk niet bij voorbaat vast.

Ik vrees dat uw wens niet zal worden gehonoreerd. Tochjo heeft zich hier op dit forum hard gemaakt voor de bovenstaande tweedeklasoptie. Het is al heel wat dat dat zo is en mogelijk bent u er al mee geholpen. Reken niet op een lagere prijs voor een eersteklasabonnement. Als u straks de rekening thuiskrijgt is die gespecificeerd in onderdelen, maar u kunt geen onderdelen weglaten of veranderen.

Het principe van Dalvrij is. dat u zonder verdere kosten kunt reizen, zolang u maar incheckt in de daluren. Persoonlijk zou ik proberen mijn werktijden zo in te richten dat ik elke keer voor half zeven ‘s ochtends en voor vier uur ‘s middag zou kunnen inchecken.

 

Dalvrij is niet bedoeld voor en geschikt als standaard forenzenabonnement. U kunt er wel creatief mee omgaan, zoals ik hierboven aangaf.

Zelf vind ik Dalvrij een heerlijk abonnement dat om andere redenen dan de uwe prima bij mij past. Bij inchecken voor de spits mag de reis in de spits worden afgemaakt. In dat geval reist u zonder verdere kosten, ook in het deel dat u tijdens de spits reist.

Volgens mis je compleet het punt van mijn post. Ik ben bekend hoe NS Dalvrij werkt en ik kan het passend maken met mijn werk 😉

Reputatie 7
Badge +3

Er is keuze tussen dalvrij 1e klas voor een meerprijs van €40 per maand en weekendvrij 1e klas voor een meerprijs van €9 per maand.

Wil je dalvrij 2e klas en in het weekend 1e klas reizen, dan zul je in het weekend het schuifje op 1e klas moeten zetten. Je bent dan vrijwel zeker duurder uit per maand dan die €9 uur die je nu voor weekend vrij 1e klas betaalt. Je betaalt namelijk het verschil tussen 2e klasprijs en 1e klasprijs zoals deze in de reisplanner voor het gereisde traject staat bij. De €6 dag upgrade is niet voor flex abonnementen maar voor op saldo abonnementen zoals dal voordeel, studentenreisproduct en keuzedag.

Je hebt bij Dal vrij de keuze tussen alle dagen 1e klas of alle dagen 2e klas. Doordeweeks 2e klas en in het weekend 1e klas is bij dalvrij met €9 bijbetaling niet mogelijk.

Badge +3

Het is helaas inderdaad niet anders!

Voor Weekend Vrij 1e klas (die 9 euro per maand) en doordeweeks Dal Vrij 2e klas zul je twee abonnementen moeten nemen op twee kaarten.

De pech is dan dat Weekend Vrij al inbegrepen is bij Dal Vrij, dus je betaalt dan sowieso € 34,95 per maand dubbel (en dat is nog niet eens 1e klas).
Dan kan je net zo goed Dal Vrij 1e klas nemen voor 40 euro extra dus!

En een losse (kaartautomaat) upgrade naar 1e klas voor €9 doordeweeks kan bij Flex al jaren niet meer (lees: dat kon nooit bij reizen op rekening want dan heb je niets bij een automaat te zoeken)

Voor nu (weg=weg aanbod, zonder in te hoeven schrijven of zo) kost Dal Vrij maar €89 per maand, en als je toch Weekend Vrij hebt kan je dat misschien ook nog wisselen naar de weg=weg 50% korting prijs van € 17,47 per maand (plus €9 voor 1e klas).

Maar ja, daar heb je na de komende (vakantie)periode verder niets aan, want voor jou ging het om september.

Overigens vraag ik me af of het nog lukt om Weekend Vrij een maandje voor de actieprijs te krijgen als je het al hebt… want het zou alleen voor nieuwe klanten zijn toch? @mrfreeze 😅
Ik zou het gewoon proberen en zie maar hoe ver je komt…

Off-topic: bij krantenabonnementen kan het prima, dus doordeweeks digitaal en op zaterdag de dikke papieren versie in je brievenbus tegen geringe meerprijs.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u te optimistisch bent over de afloop, en het punt mist dat dit wel wordt doorgegeven, maar niet zal gebeuren. Klantenservice weet waarschijnlijk  ook wel dat dat het geval is. Ik vind overigens dat u voor het prijsverschil, u noemt iets van een tientje per week, nogal veel terugkrijgt, al gaan we mogelijk van verschillende  bedragen uit. Dalvrij heeft al een prachtige prijs/pret verhouding. Ik vrees toch dat het kiezen wordt tussen een eerste klas of een tweede klas Dalvrij.

De aanpassing zoals bij Weekendvrij is er niet,  en ik, en ik denk niemand hier,  ziet uw wens gehonoreerd worden, ook niet na de opmerking van Klantenservice. Eerste klas reizen is nu eenmaal duur en Weekendvrij is in verhouding misschien wel heel erg goedkoop. Het is ook bedoeld om reizigers te verleiden in het weekend te laten reizen, wanneer de treinen rustiger zijn en er nog ruimte is.

Om dat als uitgangspunt te nemen, lijkt me ook niet juist. De Dalvrijreizigers hebben vaak een grote variatie in motivatie om dit abonnement te nemen. Bij Dalvrij zijn. de voorwaarden wel verbeterd in vergelijking met de voorwaarden voor dit abonnement, toen het nog op saldo was.

Reputatie 7
Badge

Kan de werkgever niet het tweede klas tarief dalvrij vergoeden? Per saldo kost het door de weeks 1e klas reizen, mits ingecheckt in de daluren, dan nog slechts 30 euro per maand (en 9 euro voor het weekend).

Ik heb jarenlang dalvrij eerste klas gehad en vond dat persoonlijk zelfs prettiger dan altijd vrij 2e klas, niet alleen qua prijs maar ook qua drukte en comfort.

Los van de discussie over de kosten lijkt me dat er een andere reden is om hier niet aan te beginnen. Steeds meer varianten met allemaal andere voorwaarden maakt het toch al honds ingewikkeld geworden tariefsysteem helemaal tot een totaal ondoorgrondelijk jungle. OV is gebaat bij een beperkt aantal duidelijke reisproducten zodat het voor de klanten begrijpelijk blijft. 

Als ik de advertenties over de weg=weg weken bijv. lees dan denk ik al gelijk daar begin ik niet aan. Ik heb geen zin om er tijd in te steken omdat allemaal uit te zoeken.

Ik snap dat de Kruidvat-kaartjes voor NS niet zo lucratief waren (te veel cherry pickers) maar ze waren in ieder geval wel simpel.

Reputatie 7

Los van de discussie over de kosten lijkt me dat er een andere reden is om hier niet aan te beginnen. Steeds meer varianten met allemaal andere voorwaarden maakt het toch al honds ingewikkeld geworden tariefsysteem helemaal tot een totaal ondoorgrondelijk jungle. OV is gebaat bij een beperkt aantal duidelijke reisproducten zodat het voor de klanten begrijpelijk blijft. 

Als ik de advertenties over de weg=weg weken bijv. lees dan denk ik al gelijk daar begin ik niet aan. Ik heb geen zin om er tijd in te steken omdat allemaal uit te zoeken.

Ik snap dat de Kruidvat-kaartjes voor NS niet zo lucratief waren (te veel cherry pickers) maar ze waren in ieder geval wel simpel.

De kruidvat acties is ook iets dat echt veel gemist wordt. Liefste zou ik dat terugzien, ook omdat die lekker simpel waren. 

 

Je zou natuurlijk nog steeds zulke acties kunnen doen want je hoeft alleen maar couponcodes aan te maken in t systeem om te verkopen. Een retailer kan je dan een kassabon geven met couponcodes die je zelf kan verzilveren. Liever dat dan al die vervoerbewijzen zoals nu. Op een gegeven moment is het ook voor het personeel niet meer bij te houden. Dat is overigens ook merkbaar bij onze klantenservice medewerkers. 

 

De kruidvat acties is ook iets dat echt veel gemist wordt. Liefste zou ik dat terugzien, ook omdat die lekker simpel waren. 

Het nadeel waren de cherry pickers, die een paar keer per jaar een verre reis maakten voor een prikkie en verder nooit met de trein gingen. Nu heb je daarvoor WeekendVrij en DalVoordeel dat mensen minstens voor een maand bindt.

Die couponcodes vind ik het nu ook niet want dan krijg je weer etickets waarvan je iedereen weet dat ze fraudegevoelig zijn. Ik zou liever zien dat je zo'n couponcode bij de automaat moet verzilveren en op een persoonlijke chipkaart moet zetten. De barrière van een persoonlijke chipkaart houdt ook veel cherry pickers buiten de deur.

Reputatie 7

 

De kruidvat acties is ook iets dat echt veel gemist wordt. Liefste zou ik dat terugzien, ook omdat die lekker simpel waren. 

Het nadeel waren de cherry pickers, die een paar keer per jaar een verre reis maakten voor een prikkie en verder nooit met de trein gingen. Nu heb je daarvoor WeekendVrij en DalVoordeel dat mensen minstens voor een maand bindt.

Die couponcodes vind ik het nu ook niet want dan krijg je weer etickets waarvan je iedereen weet dat ze fraudegevoelig zijn. Ik zou liever zien dat je zo'n couponcode bij de automaat moet verzilveren en op een persoonlijke chipkaart moet zetten. De barrière van een persoonlijke chipkaart houdt ook veel cherry pickers buiten de deur.

Dat is ook een goede optie ja, maar ik vrees dat dat niet snel zal komen. 

Badge +3

De Kruidvat/AH/HEMA/Etos kaartjes waren voordat ze verdwenen ook maar codes voor e-ticket dagretours.

Reageer