Suggestie: Weekend Vrij + vrijdag spits

  • 4 June 2023
  • 4 reacties
  • 120 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds een klein jaartje heb ik het Weekend Vrij abonnement waarmee ik regelmatig op vrijdag- en zondagavond het land oversteek voor een weekend bij ouders of vrienden. Nu vind ik het alleen vervelend dat ik op vrijdag na mijn werk eigenlijk moet wachten tot de spits voorbij is om 18:30, om daarna pas te beginnen aan een lange treinrit. Eigenlijk zou ik best wat willen betalen om het Weekend Vrij abonnement eerder te laten starten, zeg om 16 uur. Dus twee opties die mij fijn zouden lijken:

  • Een optie (checkbox) bij het Weekend Vrij abonnement om het vrij reizen op vrijdag al om bijv. 16:00 te laten starten (tegen een vergoeding). Net zoals de checkbox om Dal Korting aan te zetten bij het Weekend Vrij abonnement.
  • Het kunnen afsluiten van het studenten-OV weekend vrij abonnement, waarbij het vrije reizen zelfs al om 12 uur begint.

Ik snap dat het over het algemeen beter is om het reisverkeer te spreiden over de dag ipv te concentreren in de spits, maar nu meen ik dat vrijdag over het algemeen toch al een flink rustigere spits kent dan andere dagen. Dus ik ben benieuwd wat mensen van het idee vinden :)


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt anders regelmatig geklaagd over een drukke vrijdagmiddag spits.

Nog niet zolang geleden was er het voordeelurenabonnement waarmee je korting kreeg tijdens de middagspits. Dat abonnement was duurder dan het dal uren abonnement, maar bestaat niet meer. Eerst kreeg men geen korting meer in de middagspits (en de hele dag in juli/augustus) en uiteindelijk is het helemaal afgeschaft. Reden om geen korting te geven in de middagspits was de drukte.

StudentenweekendOV was eerst ook pas later geldig maar vanwege een betere spreiding is dat 12 uur geworden.

Jij wilt dat je met jouw al goedkope weekendvrij tegen een meerprijs (€5 of €10 per maand) in de vrijdagmiddagspits kunnen reizen. Dat gaat niet gebeuren. Veel abonnementen en actiekaarten zijn juist de laatste jaren alleen nog maar in Dal geldig. 

Je kunt natuurlijk ook jouw studentenweekOV omzetten naar weekend.

Goedkope abonnementen als WeekendVrij zijn uitsluitend bedoeld voor reizen buiten de spits. De geldigheid gaan uitbreiden met spitsuren is dan dus hoogst onlogisch.

Het Studenten-OV is een abonnement van DUO waar NS volledig buiten staat. NS gaat dus sowieso niet over uitbreidingen daarvan.

Waar uw voorstel op neerkomt is dat u via de achterdeur met forse korting in de spits wil gaan reizen. Ik denk dat uw voorstel dan ook volkomen kansloos is.

Als u op vrijdag al om 16.00 uur wil vertrekken zult u net als iedereen de volle mep moeten betalen. .

Reputatie 7
Badge +3

Met Weekend Vrij heb je al meer vrij reizen dan alleen de 2 weekenddagen en dan wil je nog meer? Niemand houdt je tegen om met je Weekend Vrij op vrijdag al om 16:00 te gaan reizen, je mag dan als vergoeding het volle tarief betalen. 

En het studenten weekend vrij abonnement is alleen voor studenten en is geen NS abonnement maar wordt geregeld door DUO. Dat kun je dus niet zo even afsluiten bij NS.

De NS zou met abonnementen komen voor mensen die deels thuiswerken. Ook nooit meer iets van gehoord.

Aangezien een Altijd Vrij abonnement ongeveer € 350 per maand kost, zou de spitstoeslag voor de vrijdagmiddagspits € 35 per maand moeten zijn. Dat zou de NS best kunnen overwegen, maar daarvoor is de vraag te beperkt.

Met Flex kun je prima een systeem ontwikkelen waarbij je je eigen gepersonaliseerde abonnement kunt samenstellen. Dat vind ik een betere manier om de trein aantrekkelijk te maken dat al die acties, jongerendagkaarten, keuzedagen et cetera. 

Reageer