Skip to main content

Ik heb een NS Flex weekend vrij abonnement 2e klas. Ik heb één dag in de 1e klas gereisd en dat aangezet voor 1 dag. Wat is hiervoor het tarief? Zowel de klantenservice als de conducteur had hier geen antwoord op. Voor een hele maand is het blijkbaar 9 euro

Zie dit:

Hoe duur was het uiteindelijk sim70 om 1 dag in de 1e klas te reizen met weekend vrij? De website van de NS is nog steeds onduidelijk hierover. Volgens mij is een maand in de 1e klas 9 euro geworden

Welkom bij de NS Community @joriszsz95!

Met Weekend Vrij op saldo kun je doodeweeks (daluren) voor 9 euro per dag upgraden, in het weekend kost dit 6 euro per dag. Dit doe je bij een kaartautomaat (afrekenen via pinbetaling).

Met NS Flex betaal je bij NS voor 1e klas 70% meer dan 2e klas, dus met Flex Weekend Vrij kost een reis in het weekend 42% van de prijs 2e klas voltarief, want je krijgt over die 70% nog 40% korting.

Voorbeeld: Eindhoven - Utrecht kost 2e klas voltarief € 16,90 dus met 2e klas Weekend Vrij betaal je 42% en dus € 7,10 voor die reis na een Klassewissel via Mijn NS (website of app).

Zie ook de Reisplanner, die € 7,10 is het verschil tusssen 2e en 1e klas met 40% korting. Het 2e klas deel is natuurlijk afgedekt door je abonnement.

Die 9 euro per maand is voor als je altijd (minimaal een maand) 1e klas wilt reizen, en dus al snel veel goedkoper dan een tijdelijke Flex Klassewissel.

Met Flex geeft u via Mijn NS aan dat u 1e klas wilt reizen (en eventueel voor hoe lang). U betaalt zaterdag en zondag 50% van het 2e klas tarief van uw reis  met daarnaast nog 40% korting vanwege de daluren.

Dit is al snel onvoordelig. U kunt uw abonnement dan beter omzetten naar Weekendvrij eerste klas, dat is negen euro per maand duurder. Het kan als u vaker eerste klas rijdt in het weekend al snel uit.

Niet meer ​@Thom, die 50% in het weekend was tot voor enkele jaren geleden (doordeweeks 60/63/65%) maar vanaf 2023 is het altjd 70% (waarop je nog 40% korting krijgt). Die 70% blijft ook gelden in 2025.

Om de vraag te beantwoorden, het tarief voor die Klassewissel is 42% van de prijs voltarief 2e klas (voor alle reizen op die dag), dus géén 9 euro.

Je abonnement omzetten naar 1e klas via https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij/opties was waarschijnlijk veel goedkoper geweest (9 euro voor een hele maand).

Bedankt ​@Robert B. Mijn retour kostte in totaal 48 euro. Dat komt dan neer op 20 euro. Beetje jammer dat ik deze informatie nergens kon vinden op de NS website, want dat kost me nu 11 euro extra en een paar ritjes in de 1e klas minder. Toch?

Ah juist ​@Robert B, lees nu je tweede reactie. Ga ik even bellen om te vragen of dat nog mogelijk is, om geld te besparen

Bedankt ​@Robert B. Mijn retour kostte in totaal 48 euro. Dat komt dan neer op 20 euro. Beetje jammer dat ik deze informatie nergens kon vinden op de NS website, want dat kost me nu 11 euro extra en een paar ritjes in de 1e klas minder. Toch?

Helaaas komt het daar wel op neer 😥

@MoDe ik snap wat je bedoelt, maar ik heb niet twee keer hetzelfde gepost. Mijn vraag in het andere forum waa alleen bedoeld voor de OP

Het andere topic was al oud (staat ook een boel verouderde info in), maar omdat ik daar al gereageerd heb laat maar staan (tenzij een moderator mijn reactie naar hier kan verplaatsen en de ‘dubbele’ reactie van ​@joriszsz95 verwijderen).

Het andere topic was al oud (staat ook een boel verouderde info in), maar omdat ik daar al gereageerd heb laat maar staan (tenzij een moderator mijn reactie naar hier kan verplaatsen en de ‘dubbele’ reactie van ​@joriszsz95 verwijderen).

Dit is nu verplaatst en aangepast. 🙂

Dit is nu verplaatst en aangepast. 🙂

Snelle Jelle… dank. Het staat overigens ook (in niet al te veel woorden) op ns.nl/klassewissel

Maar een tijdelijke Klassewissel met 2e klas Weekend Vrij is dus al gauw duur (zie voorbeeld van TS, dat had 11 euro goedkoper gekund).

Reageer