Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. 

 

159,95 euro voor Flex Dal Vrij 1e klas is echt teveel voor wat je ervoor krijgt - zeker als je ervaring is dat Jan en alleman met bijv. Jongerendagkaarten, zwartrijders of simpelweg 2e klasbetalers die anders moeten staan in de 2e klas, hier zomaar plaatsnemen en daarmee zo goed als altijd wegkomen. Nee......dat rechtvaardigt geen 17% prijsverhoging voor zo'n abonnement, om je vervolgens vanaf half december nog meer iedere dag te gaan ergeren in de 1e klas. Gelukkig was ik al uitgestapt en reis nu 2e klas. Ik verwacht dat meer mensen dat gaan doen ( of gewoon de trein links gaan laten liggen), scheelt NS weer veel inkomsten.

Of je vindt dat de prijs-prestatie verhouding niet juist meer is moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Hoewel ik best eerste klas kan betalen ben ik persoonlijk om die reden al jaren geleden overgestapt op tweede klas. Ik vind de eerste klas domweg geen 70% extra waard en besteed mijn geld liever ergens anders aan.

Als de meerderheid van de reizigers vindt dat NS zich met deze tariefsverhoging uit de markt prijst dan zal NS dat vanzelf merken bij de omzet komend jaar. Persoonlijk vind ik dat het "product trein" langzamerhand wel erg duur is geworden maar als anderen dat niet vinden en in 2023 gewoon blijven betalen dan zal ik de eerste zijn om te erkennen dat NS met deze tariefsverhoging goed heeft gegokt.

Reputatie 7

Of je vindt dat de prijs-prestatie verhouding niet juist meer is moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Hoewel ik best eerste klas kan betalen ben ik persoonlijk om die reden al jaren geleden overgestapt op tweede klas. Ik vind de eerste klas domweg geen 70% extra waard en besteed mijn geld liever ergens anders aan.

Alleen de veel grotere kans op rustig reizen sprak me nog aan omdat 2e klasse overdag altijd en overal (erg) rumoerig was, ook in de stiltecoupé. En ik moet vaak langere afstanden reizen. Helaas is een beetje rustig reizen er in de 1e klas overdag vaak ook niet meer bij na corona, met die korte en (te) volle en smerige treinen en geen controle. Dat zorgde er mede voor dat de meerprijs, die ik ook best kon betalen, het niet meer waard was. Maar inderdaad moet iedereen dat voor zichzelf afwegen. Erg benieuwd hoe het eruit zal zien in de trein in 2023.

Reputatie 7

Wel interessant natuurlijk dat NS aangeeft dat prijs van de treinkaartjes geen directe relatie heeft met de kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn indertijd frequentieverhogingen doorgevoerd zonder prijsverhogingen en nu worden frequentieverlagingen doorgevoerd met prijsverhogingen. 

Vanuit NS geredeneerd volkomen logisch. Die marktwerking op het spoor werkt fantastisch.

 

Het fenomeen dat prijs en kwaliteit zich in tegengestelde richtingen bewegen duidt op een sterk gemonopoliseerde markt en het (nagenoeg) ontbreken van marktwerking.

Nu is marktwerking op het spoor, gezien het enkelvoudige netwerk, slechts beperkt mogelijk. Maar je zou de mogelijkheden die er onmiskenbaar zijn, wel kunnen gebruiken en dat gaat in toenemende mate ook gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig was ik al uitgestapt en reis nu 2e klas. Ik verwacht dat meer mensen dat gaan doen ( of gewoon de trein links gaan laten liggen), scheelt NS weer veel inkomsten.

Het lijkt me nu meer een kwestie van hoe minder 1e klas reizigers hoe hoger de 1e klas tarieven worden. Om het te compenseren. Het geld voor de 1e klas moet nu door minder reizigers worden opgebracht dus betaal je per reiziger meer. En niet alleen de abonnementsprijzen voor 1e klas stijgen in verhouding meer dan 2e klas, dit is ook het geval bij de ritprijzen, 1e klas is nu 70% meer en dit was 67% (en daarvoor zelfs 65% of 63%). 

 

Reputatie 7

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

 

Reservaat omdat het een restant is uit vervlogen tijden waarbij men dacht er goed aan te doen om het vermeende klasseverschil tevens in het treinvervoer tot uiting te brengen.

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Het betreft tenslotte openbaar vervoer en het openbare leven is divers van aard. Voor degene die daar moeite mee hebben en meer willen en kunnen betalen bestaan toch zeker voldoende alternatieven.

Daarbuiten is het evident dat reizigers met een beperking, gezien leeftijd etc., sowieso zouden moeten kunnen zitten. Dit geldt ook voor de huidige overvolle 2e klas.

Reputatie 1

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

 

Reservaat omdat het een restant is uit vervlogen tijden waarbij men dacht er goed aan te doen om het vermeende klasseverschil tevens in het treinvervoer tot uiting te brengen.

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Het betreft tenslotte openbaar vervoer en het openbare leven is divers van aard. Voor degene die daar moeite mee hebben en meer willen en kunnen betalen bestaan toch zeker voldoende alternatieven.

Daarbuiten is het evident dat reizigers met een beperking, gezien leeftijd etc., sowieso zouden moeten kunnen zitten. Dit geldt ook voor de huidige overvolle 2e klas.

 

Misschien eens Noord-Korea of een andere communistische heilstaat proberen als je zo graag een wereld wil waarin er geen verschillen bestaan?

Reputatie 7

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

 

Reservaat omdat het een restant is uit vervlogen tijden waarbij men dacht er goed aan te doen om het vermeende klasseverschil tevens in het treinvervoer tot uiting te brengen.

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Het betreft tenslotte openbaar vervoer en het openbare leven is divers van aard. Voor degene die daar moeite mee hebben en meer willen en kunnen betalen bestaan toch zeker voldoende alternatieven.

Daarbuiten is het evident dat reizigers met een beperking, gezien leeftijd etc., sowieso zouden moeten kunnen zitten. Dit geldt ook voor de huidige overvolle 2e klas.

 

Misschien eens Noord-Korea of een andere communistische heilstaat proberen als je zo graag een wereld wil waarin er geen verschillen bestaan?

 

Een wereld zonder verschillen is het laatste dat ik zou willen. Hetgeen niet betekent dat ik alle verschillen even wenselijk acht. De argumenten heb ik hierboven weergegeven en die hebben niets met het communisme van doen maar alles met het functioneren van het openbaar treinvervoer .

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs in de Sovjet-Unie waren en klasseverschillen in de trein: hard en zacht i.p.v. tweede en eerste. Ik vermoed dat dan in Noord-Korea niet anders is. De partijbonzen willen echt niet tussen het grauw zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

 

Reservaat omdat het een restant is uit vervlogen tijden waarbij men dacht er goed aan te doen om het vermeende klasseverschil tevens in het treinvervoer tot uiting te brengen.

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Het betreft tenslotte openbaar vervoer en het openbare leven is divers van aard. Voor degene die daar moeite mee hebben en meer willen en kunnen betalen bestaan toch zeker voldoende alternatieven.

Daarbuiten is het evident dat reizigers met een beperking, gezien leeftijd etc., sowieso zouden moeten kunnen zitten. Dit geldt ook voor de huidige overvolle 2e klas.

Ik reis mijn hele leven met de trein en dat is heel lang, maar in binnenlandse treinen nog nooit gegarandeerde zitplaatsen tegen gekomen. Een vervoersbewijs geeft recht om vervoerd te worden, niet op een zitplaats.

Voor mensen met beperking en zwangeren zijn speciale zitplaatsen. Al zijn die plaatsen ook niet gegarandeerd. Het gezegde opstaan voor iemand misstaat niemand kent men tegenwoordig niet.

Reputatie 3

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Spitsreizigers terugwinnen? En dat met die overvolle treinen. Hebben ze zaagsel in hun hoofd zitten bij de NS? Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Spitsreizigers terugwinnen? En dat met die overvolle treinen. Hebben ze zaagsel in hun hoofd zitten bij de NS?

Zonder terugkerende spitsreizigers is NS komende zomer failliet. Ik heb het gevoel dat je nog steeds het financiële probleem bij NS niet snapt.

 

Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

Dat is nog bijna niets 

 

Zelfs in de Sovjet-Unie waren en klasseverschillen in de trein: hard en zacht i.p.v. tweede en eerste. 

Dat gold alleen voor langeafstandstreinen met slaapwagens. Treinen zonder nachttraject met alleen zitplaatsen hadden en hebben geen klassen.

Reputatie 7

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Asociaal vind ik het juist als men bewust met een 2e klasvervoerbewijs in de 1e gaat zitten omdat de 2e klas naar eigen mening te vol is of dat je moet staan. Dan heb je dus blijkbaar maling aan alles en maak je je eigen regels. Als je tegen 1e klas bent vanwege het niet optimaal gebruiken van de ruimte, moet je je beklag bij NS doen over dit "restant" uit vervlogen tijden dat overal ter wereld nog in veel intercity’s, meerdere stoptreinen en in een enkele metro aanwezig is (niet voor niks lijkt me). Maar zolang NS het laat bestaan, dient men dat dus ook te respecteren en er niet oneigenlijk en onbetaald gebruik van te maken met een dikke vinger naar anderen.

 

Reputatie 3

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Spitsreizigers terugwinnen? En dat met die overvolle treinen. Hebben ze zaagsel in hun hoofd zitten bij de NS?

Zonder terugkerende spitsreizigers is NS komende zomer failliet. Ik heb het gevoel dat je nog steeds het financiële probleem bij NS niet snapt.

Met overvolle treinen win je geen reizigers terug.

Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

Dat is nog bijna niets 

 

Dat vind jij. Dat hangt ervan af hoe vaak je het gebruikt.

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Spitsreizigers terugwinnen? En dat met die overvolle treinen. Hebben ze zaagsel in hun hoofd zitten bij de NS? Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

 

Die spitsreizigers zorgen ervoor dat u voor een habbekrats kunt reizen. Als NS die reizigers niet terugwint zal uw abonnement nog vele malen duurder worden.

Reputatie 7
Badge +3

 

Mijn dalvrijabonnement 65+ gaat van €46,80 naar €54,95, dat is ook ruim 17%!

Dat is nog bijna niets 

 

Dat vind jij. Dat hangt ervan af hoe vaak je het gebruikt.

Als je het niet vaak gebruikt moet je geen Dal Vrij abonnement nemen. Voor €54,95 kan ik zonder abonnement niet eens retour naar bv Groningen of Maastricht. En het goedkoopste NS Traject Vrij abonnement is volgend jaar €60,40, kun je tot 8 TE meereizen, dat zou voor mij 2 sprinterstations zijn. Met dat Dal Vrij abonnement van nog geen €55 kunt u onbeperkt het hele land door in de daluren. Als je dan maar 1 keer in de maand reist is het een duur abonnement, kun je beter voor een ander abonnement kiezen. 

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Reputatie 7
Badge +3

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.
Reputatie 5

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Reputatie 7
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.

Voor de dalabonnementen is en blijft het wel ineens een enorme stijging, ook al is het als je 31 dagen per maand reist (wat niemand doet, ik reis ongeveer 20 dagen per maand per trein) omgerekend nog steeds goedkoop. Dat jaagt mensen wel weg, zeker als je geconfronteerd gaat worden met volle treinen en lagere frequenties van 1x per uur (ik denk maar even aan de sprinters in Brabant).

Of er veel forenzen terugkomen waag ik sterk te betwijfelen maar we zullen zien.

De laatste jaren zijn er meer treinen gaan rijden…. een heel algemene uitspraak. Ik denk met name aan de 10-minutentreinen). Helaas, op mijn veelgereisde trajecten is er nog nooit iets in frequentie verhoogd. Nog altijd 2x per uur en straks voor een redelijk deel 1x per uur, juist in de avonden en weekenden, wanneer ik vaak onderweg ben (ik heb geen 9 - 5 baan en werk ook in het weekend)  

Reputatie 7

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

 

ad 1. nee

ad 2. NS verkeert in een overlevingsmodus

Reputatie 7

Het tegen een meerprijs met meer ruimte en rust kunnen reizen zou weinig bezwaarlijk hoeven te zijn mits een ieder in de rest van de trein met een gegarandeerde zitplaats zou kunnen reizen. Nu niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan acht ik het niet volledig gebruiken van de beschikbare capaciteit even asociaal als het gedrag van zogenaamde treinhooligans.

Asociaal vind ik het juist als men bewust met een 2e klasvervoerbewijs in de 1e gaat zitten omdat de 2e klas naar eigen mening te vol is of dat je moet staan. Dan heb je dus blijkbaar maling aan alles en maak je je eigen regels. Als je tegen 1e klas bent vanwege het niet optimaal gebruiken van de ruimte, moet je je beklag bij NS doen over dit "restant" uit vervlogen tijden dat overal ter wereld nog in veel intercity’s, meerdere stoptreinen en in een enkele metro aanwezig is (niet voor niks lijkt me). Maar zolang NS het laat bestaan, dient men dat dus ook te respecteren en er niet oneigenlijk en onbetaald gebruik van te maken met een dikke vinger naar anderen.

 

Vanuit jouw eigenbelang bezien, begrijp ik je frustraties ondertussen maar al te goed.

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.
  1. Voor de relatief goedkope dal-abonnementen die sinds introductie nauwelijks gestegen zijn is dit niet exorbitant.
  2. In de afgelopen jaren is de frequentie van het aantal treinen flink omhoog gegaan zonder dat daar een extra prijskaartje aan hing. Kosten stijgen en NS moet maatregelen nemen om de kosten in de hand te houden. Daarnaast heeft NS te maken met personeelstekort.
  1. Dan heeft de NS de fout gemaakt door deze stijging jaar na jaar uit te stellen.
  2. Het aantal treinen is nauwelijks gestegen. Weliswaar zijn er op een paar trajecten frequenties verhoogd, maar meer zitplaatsen zijn er niet door ontstaan. Als je eerst 4 keer per uur met 3 bakken rijdt, en het jaar erop 6 keer per uur met 2 bakken (bij wijze van spreken), zorg je alleen voor wat spreiding, maar niet tot meer trein. 

    Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

    1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
    2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service? Dat frequentie en tarief niet aan elkaar gekoppeld worden kan ik ergens nog begrijpen, maar slechte dienstverlening en een hoger tarief valt niet met elkaar te rijmen.

     

    ad 1. nee

    ad 2. NS verkeert in een overlevingsmodus

    Een overlevingsmodus die zij zelf gecreëerd hebben. Personeelstekort valt te voorspellen, er is niet op geanticipeerd, laat staan geacteerd. Er is geen enkel solide argument te bedenken om de reiziger de dupe te laten worden van matig broddelwerk vanuit het bedrijf. Management en bedrijfsleiding dienen verantwoordelijk te zijn. 

Reputatie 7
  1. Een overlevingsmodus die zij zelf gecreëerd hebben. Personeelstekort valt te voorspellen, er is niet op geanticipeerd, laat staan geacteerd. Er is geen enkel solide argument te bedenken om de reiziger de dupe te laten worden van matig broddelwerk vanuit het bedrijf. Management en bedrijfsleiding dienen verantwoordelijk te zijn. 

 

Vanuit die verantwoordelijkheid worden de prijzen verhoogd. Het bestuur van een onderneming dient de continuiteit te borgen.

Reageer