Tarieven 2023



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 4

Dan resteert nog steeds het punt van de service/dienstverlening. Als je de prijs van een eerste klas abonnement betaalt, om vervolgens te moeten staan temidden van mensen die weigeren daarvoor te betalen maar er wel gebruik van maken, zonder een conducteur in de buurt die iedereen weg stuurt die er niet hoort te zijn, kun je dan de frustratie van die mensen door hebben?

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

 

 

Reputatie 7

Dan resteert nog steeds het punt van de service/dienstverlening. Als je de prijs van een eerste klas abonnement betaalt, om vervolgens te moeten staan temidden van mensen die weigeren daarvoor te betalen maar er wel gebruik van maken, zonder een conducteur in de buurt die iedereen weg stuurt die er niet hoort te zijn, kun je dan de frustratie van die mensen door hebben?

 

Hierboven heb ik al aangegeven dat ik dat maar al te goed begrijp. Een indeling in klassen hoort echter niet thuis in het OV en belemmert het functioneren

 

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

Volgens mij beweegt de NS thans ook in die richting.

En anders zou er nog een andere constructie kunnen zijn, waarbij je het roer radicaal omgooit: Je snijdt de dienstregeling door de helft, met nog maar twee intercity’s en twee sprinters per uur maximaal, maar dan wel met fatsoenlijke personeelsbezetting en de maximaal mogelijke lengte van een trein.

Een beetje los van de realiteit? Er zijn nu al tal van lijnen waar uurdiensten worden gereden. Teug naar een trein per twee uur? En dat enkel voor jouw eersteklas hobby?

Reputatie 7

Als deze prijsverhoging ook betekend dat er gecontroleerd wordt heb ik er geen moeite mee en betaal ik graag wat meer voor een zekere zitplaats en blijf ik dalvrij 1e klas trouw.

Zou de eerste klas afgeschaft worden zie je mij niet meer in de trein en dat zou een grote handicap zijn want over een auto beschik ik niet en wil ik ook niet.

En dat prijzen stijgen is een ervaring die ik al 75 heb ervaren. 

De prijzen waar ik me echt zorgen over maak zijn de energieprijzen en de invloed daarvan op de rest. Wat betreft de keuzes die de NS nu heeft gemaakt aangaande de prijzen kan ik me vinden. Want hoe je het ook bekijkt de diverse dal abonnementen blijven heel aantrekkelijk. Dat geldt zowel voor de 2e als 1e klas.

 

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service?

1) Volstrekt redelijk, sommige abonnementen waren absurd goedkoop. En ze zijn ook na deze verhoging nog steeds absurd goedkoop. 

2) U stelt zelf hierboven voor om het aantal treinen nog eens te gaan halveren. Wat wilt u nou eigenlijk???

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Als u denkt dat de spitsreiziger voor de NS een kostenpost is, dan hebt u er echt weinig van begrepen.

De spitsreiziger is juist de inkomstenbron die ervoor zorgt dat u al jarenlang voor een dubbeltje op de eerste rang (of in dit geval eerste klas) hebt kunnen zitten. Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

Voor het bedrag waarmee iemand met Dal Vrij in de daluren in heel Nederland in de 1e klas mag reizen, komt de spitsreiziger met Traject Vrij niet verder dan Haarlem - Sloterdijk, een rit van nog geen 10 minuten.

Wat betreft die eerste vraag: het was inderdaad beter geweest als ze uw abonnementskosten de afgelopen jaren geleidelijk hadden verhoogd in plaats van in het verleden de rekening steeds te leggen bij de forenzen.

Het is natuurlijk ook gewoon een rekening die de spitsreiziger veroorzaakt. De kosten voor NS zijn in de spits het hoogst: op de piekmomenten in de ochtend- en avondspits is nagenoeg al het materieel in gebruik en wordt het personeel maximaal ingezet.

Dat de gebruiker op die piekmomenten daar ook voor betaald lijkt me niet meer dan logisch. Waarom zou de dalgebruiker ineens proportioneel meer moeten gaan meebetalen aan de inzet tijdens de hyperspits - en al dat stilstaand materieel tijdens de daluren?🤐

Zelfs na deze tariefsverhoging blijft er nog steeds een wanverhouding in prijs tussen wat sommige dalreizigers en wat spitsreizigers betalen. 

Overigens kun je jouw redenering ook omdraaien: in de daluren wordt het materieel door de lagere bezetting veel inefficiënter gebruikt en dus is het daarom redelijk dat dalreizigers meer betalen dan spitsreizigers. Het is maar net hoe je redeneert.

Uiteindelijk is het simpel: NS kan alleen financieel bestaan dankzij de dik betalende forensen, ook al heeft NS zichzelf en de reizigers jarenlang wat anders wijsgemaakt. Nu de forensen na corona massaal wegblijven is NS met de neus op de feiten gedrukt.

Reputatie 5

@best reiziger @Tamzin,

Ik betwijfel het. De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. Zoals elk bedrijf (toegegeven, in een competitieve markteconomie) is de prijstelling van het produkt min of meer overeenkomstig met de marginale kosten van het produkt. De dure prijsstelling in de spits weerspiegelt dan ook gewoon de enorme kosten die NS maakt om om 08.15 elke dinsdagmorgen dat enorme vervoersaanbod te genereren. Een vervoersaanbod dat vervolgens om 10.15 werkeloos staat te niksen tot ver in de namiddag. 

 

Reputatie 7
Badge +4

De spitsreiziger is juist de inkomstenbron die ervoor zorgt dat u al jarenlang voor een dubbeltje op de eerste rang (of in dit geval eerste klas) hebt kunnen zitten. Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Bij de laatste bekende cijfers leverde de eerste klas 20 procent van de inkomsten op met 12 a 13 procent van de reizigers. Dat maakt de tweedeklas kaartjes beter betaalbaar. De modale eerste klas reiziger reist met Traject Vrij of Altijd Vrij en niet met Dalvrij senioren. Dat is de groep die hier reageerde, niet de groep die prijsbepalend is. Ik heb decennialang met een algemeen abonnement gereisd met volledig afgekocht reisrecht in de eerste klas, een tijdlang zelfs in het hele OV Dat was bepaald niet gratis en goedkope e-tickets of studentenabonnementen bestaan echt niet in de eerste klas. De eerste klas is een internationaal gegeven, het is een duurder product dat men beter Comfort 1 en Comfort 2 zou kunnen noemen, net als in de Thalys. Dat het in de tijd van de klassenmaatschappij is ontstaan, is niet meer tekenend voor de huidige situatie. Die ‘klasse’ zit nu in een auto. 

De eerste klas is overwegend een lees- en werkcoupé waar mensen in stilte of tenminste in rust bij wat langere afstanden zich kunnen concentreren. Voor een deel van de reizigers is dan ook

Leuk of niet, er is een relatie tussen opleidingsniveau en inkomen, en dat heeft ook invloed op de wijze waarop met de reis wil doorbrengen.

Bommel benutte die tijd jarenlang. Het is een gemis dat men nu niet meer met wat comfort en rust dit kan doen, ook al is de prijs torenhoog in verhouding. Meer dan 280 euro voor Den-Haag naar Gouda per maand, een reis van 19 minuten is vaak al meer dan wat de reiziger betaalt die vindt dat de eerste klas moet worden afgeschaft. Iedereen een zitplaats, dan bestaat dit probleem niet. De privatisering is mislukt als deze bagger van nu het resultaat is. Het is nog nooit zo slecht gegaan - en Bommel komt nog uit de tijd van kartonnen perronkaartjes.

Het komt nu niet meer ten goede aan de eersteklasreiziger die er wel voor betaalt, terwijl het de exploitatiekosten wel onevenredig drukt. Juist de reiziger in de tweede klas heeft daar voordeel bij. Ik vind het eerste wel en het laatste niet erg.

Hoe groot die ramp van het afnemen van het aantal eersteklasforenzen is, is gelukkig wel tot de burelen van NS doorgedrongen, al heb ik wel eens het gevoel dat de NS-top bestaat uit ex-Vindicatleden.

Koolmees wordt deeltijdconducteur en komt uit een milieu van mensen met praktische beroepen. Er is in ieder geval hoop voor conducteurs en machinisten in plaats van voor vage managers.

Reputatie 5

Same here @Thom.

Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Voor de duidelijkheid: ik ben jarenlang de trouwst (meest betalende) klant geweest van NS: OV-jaarkaarthouder 1e klas, met meerdere gezinsleden (+/- €8000) euro per jaar. Dat waren maar een paar gezinnen in Nederland. Ik ben zelfs nog eens persoonlijk gebeld in 2010 toen de busbedrijven aankondigden dat de stapelkorting voor het BTM-deel ging vervallen. Of we daar mee konden leven. Nee eigenlijk niet. En zo werd het product voor de meest betalende klant steeds verder uitgekleed. Het spitsrecht voor gezinsleden verviel en uiteindelijk verdwenen de bijkaarten in zijn geheel. Nog afgezien van de afkalving van het hele1e klas product zelf.

Uiteindelijk de hele boel opgezegd en overgestapt naar 1e klas Dal Vrij. 

Same here @Thom.

Ik snap dat u het niet leuk vindt dat dat nu twee dubbeltjes worden, maar het blijft nog steeds een schijntje in vergelijking met wat de spitsreiziger betaalt.

 

Voor de duidelijkheid: ik ben jarenlang de trouwst (meest betalende) klant geweest van NS: OV-jaarkaarthouder 1e klas, met meerdere gezinsleden (+/- €8000) euro per jaar. Dat waren maar een paar gezinnen in Nederland. Ik ben zelfs nog eens persoonlijk gebeld in 2010 toen de busbedrijven aankondigden dat de stapelkorting voor het BTM-deel ging vervallen. Of we daar mee konden leven. Nee eigenlijk niet. En zo werd het product voor de meest betalende klant steeds verder uitgekleed. Het spitsrecht voor gezinsleden verviel en uiteindelijk verdwenen de bijkaarten in zijn geheel. Nog afgezien van de afkalving van het hele1e klas product zelf.

Uiteindelijk de hele boel opgezegd en overgestapt naar 1e klas Dal Vrij. 

Dan zult u het als geen ander met me eens zijn dat u ook na de prijsstijging nog steeds een schijntje betaalt in vergelijking met wat u destijds betaalde.

De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. 

NS is er inmiddels achter gekomen dat dat verhaal iets te simpel was omdat zonder die spitsreizigers de hele bodem onder de financiën wegvalt.

Het is een verhaal gebaseerd op het oude businessmodel dat er vanuit ging dat spitsreizigers toch geen keuze hadden en dat je daarom de tarieven in spits redelijk onbeperkt kon verhogen. Maar toen kwam corona en werd thuiswerken plus af en toe met de auto het alternatief voor de trein waardoor dat oude businessmodel als een kaartenhuis instortte.

Inmiddels is de nieuwe realiteit dat de spitsreiziger minder gaat betalen en dalreiziger meer. Dat zal zich de komende jaren nog wel verder doorzetten tot er een nieuw evenwicht is bereikt.

​​​​​​Overigens als je uit gaat van 40% korting in de daluren dan zou DalVrij-1kl ongeveer €360 per maand moeten kosten en WeekendVrij-1kl ongeveer €120 per maand.

Reputatie 4

Dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties, maar we zijn een beetje afgedwaald van de twee kernvragen die ik eigenlijk wilde stellen:

  1. Is 17% stijging niet exorbitant veel vergeleken met de andere prijsstijgingen?
  2. Hoe wil de NS het verantwoorden dat je zoveel meer gaat betalen voor 10 à 20 procent minder treinen (afhankelijk van je traject), en daarbij ook nog eens minder goede service?

1) Volstrekt redelijk, sommige abonnementen waren absurd goedkoop. En ze zijn ook na deze verhoging nog steeds absurd goedkoop. 

2) U stelt zelf hierboven voor om het aantal treinen nog eens te gaan halveren. Wat wilt u nou eigenlijk???

Heel simpel: Dat ik met een 1e klas abonnement niet alleen maar het haring-in-een-ton-reisrecht heb. Dat ik niet alleen betaal om in een trein te mogen stappen, maar ook om het personeel te bekostigen dat zorgt dat iedereen die niet in die klas thuis hoort ophoepelt. 

Als NS de tarieven wil verhogen, prima. Ik denk dat iedereen begrijpt dat dit gezien de huidige economie noodzakelijk is, maar lever dan ook. Zorg voor een tegenprestatie die verder gaat dan een trein (misschien!) te laten rijden. Zorg ervoor dat er geen cocaïne meer gesnoven wordt in de trein (ja, op dat niveau zitten we inmiddels, ik heb het al drie keer gezien). 

 

Reputatie 7

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Daar denkt NS dan toch anders over aangezien 1e klas nog altijd bestaat. Afschaffen willen ze het niet. Dat is al meerdere malen duidelijk aangeven door moderatoren op dit forum.

 

EBS schrijft in het Vervoerplan 2023 voor de Veluwe het volgende en illustreert daarmee mooi de problemen van de NS:

De nieuwe lijn 206 is daar een perfect voorbeeld van. Door de snelle route tussen Harderwijk en Apeldoorn wordt de reistijd ten opzichte van de huidige buslijnen met 20 minuten verkort. Van station tot station is de bus even snel (in de spits) of sneller dan de trein via Amersfoort. De reisbeleving is echter van een totaal andere orde: niet meer overstappen en niet staan in een volle trein tussen Harderwijk en Amersfoort.

 

Reputatie 7

Voor het bedrag waarmee iemand met Dal Vrij in de daluren in heel Nederland in de 1e klas mag reizen, komt de spitsreiziger met Traject Vrij niet verder dan Haarlem - Sloterdijk, een rit van nog geen 10 minuten.

Nogmaals het gaat met name ook om de waarde van 1e klas. Ik heb op zich geen problemen met een wat duurder abonnement, ook al kost Dal Vrij 1e klas straks misschien 180 euro p/m. Mits het dan ook meerwaarde heeft en niet dat iedere dag allerlei  niet betalende klanten en scholieren op weg naar school bewust in de 1e klas plaatsnemen en profiteren van het feit dat er toch nauwelijks of geen controle op is. Daar draait het om. Anders kan je net zo goed 2e klas nemen! Je betaalt toch niet nog eens tientjes extra per maand om bovenstaande straks nog veelvuldiger mee te maken.

Vanaf 2023 wordt de prijs nu echter zo hoog dat prijs/prestatie écht totaal uit balans gaat. Daarom mijn overstap naar 2e klas. Zou er structurele controle komen, stap ik gelijk weer over naar de 1e.

Reputatie 7
Badge +4

Het OV geldt echter als een basisvoorziening die door de overheid in stand wordt gehouden. Daar passen geen privileges bij die het functioneren belemmeren.

Daar denkt NS dan toch anders over aangezien 1e klas nog altijd bestaat. Afschaffen willen ze het niet. Dat is al meerdere malen duidelijk aangeven door moderatoren op dit forum.

Het is duidelijk aangegeven dat het niet gebeurt. NS zal ook wel gek zijn, de eerste klas levert veel te veel op. Zelfs nu betalen de echte eersteklasreizigers nog gewoon. Vanuit internationaal oogpunt kan het ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

In het AD van vandaag staat o.a. dit over de 1e klas.

De voornaamste plus is een ruimere stoel, een tafeltje en (vaak) meer rust in de coupé.

 

Die rust was er iets te veel, meende NS-directie in 2017. Besloten werd de eerste klasse goedkoper te maken. Tarieven werden enkele jaren bevroren. ,,Onze aanname was dat we daardoor meer reizigers in de eerste klas konden krijgen, om de tweede klas te ontlasten’’, vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Die strategie faalde, bleek in 2020 uit onderzoek naar de waardering van de eerste klas. Gevolg is dat NS de eerste klasse sindsdien weer duurder maakt. ,,Het prijsverschil is te klein en moet groter worden’’, stelde directielid Tjalling Smit gisteren bij het bekendmaken van de nieuwe tarieven. Vanaf januari betalen reizigers daarom 7,5 procent meer voor een eersteklasticket, 2 procent meer dan een tweedeklaskaartje.

 

Overigens is het verschil tussen 1e en 2e klas Vrij abonnementen kleiner dan het verschil tussen 1e en 2e klas Traject Vrij + Altijd Vrij abonnementen en die van enkele reizen en retours. Bij Traject Vrij, Altijd Vrij, enkele reizen en retours is het verschil 70%,  bij Weekend Vrij en Dal Vrij varieert het verschil tussen de 23% en 33% met wel als uitschieter Dal Vrij voor 65+ met 60% verschil. Maar het blijft wel een koopje om voor dat bedrag onbeperkt 1e klas te kunnen reizen in de daluren. 

 

EBS schrijft in het Vervoerplan 2023 voor de Veluwe het volgende en illustreert daarmee mooi de problemen van de NS:

De nieuwe lijn 206 is daar een perfect voorbeeld van. Door de snelle route tussen Harderwijk en Apeldoorn wordt de reistijd ten opzichte van de huidige buslijnen met 20 minuten verkort. Van station tot station is de bus even snel (in de spits) of sneller dan de trein via Amersfoort. De reisbeleving is echter van een totaal andere orde: niet meer overstappen en niet staan in een volle trein tussen Harderwijk en Amersfoort.

 

Laten we dan eens kijken hoe het bij de NS gaat. Vertrek uit Harderwijk om 7:20 uur. Aankomst in Apeldoorn om 8:16 uur.

 

Vrijdag 4-11: Rennen op station Amersfoort, overstap 2,5 minuut van spoor 6/7 naar ½

Donderdag 3-11: Iets minder hard rennen, overstap 3,5 minuut

Woensdag 2-11: Heel hard rennen, overstap 1,5 minuut

Dinsdag 1-11: Prima, ruim de tijd op station Amersfoort

Maandag 31-10: Weer rennen, overstap 3 minuten

Vrijdag 28-10: Te korte trein tussen Amersfoort en Apeldoorn

Donderdag 27-10: Prima

Woensdag 26-10: Mini-trein tussen Amersfoort en Apeldoorn (ICM-3)

Dinsdag 25-10: Ruim vijf minuten vertraging

Maandag 24-10: Prima

Vrijdag 21-10: Rennen, overstap 3 minuten

Donderdag 20-10: Prima

Woensdag 19-10: Prima

Dinsdag 18-10: Heel hard rennen, overstap 1,5 minuut

Maandag 17-10: Overstap gemist, half uur vertraging.

 

Conclusie: EBS maakt zeker kans het beter te doen. Hopelijk voor hen heeft de forens inmiddels nog geen auto aangeschaft. De continue vertraging tussen Harderwijk en Amersfoort komt door een overvolle trein. In Harderwijk kun je waarschijnlijk nog zitten, maar de vertraging pak je mee. Comfortabel is het zeker niet, vooral als je moet rennen voor je overstap. Je bent waarschijnlijk te laat de trein uit om het in een paar minuten te kunnen redden.

En de prijs: € 103 per maand tegenover € 352,40 bij de NS.

Reputatie 7

In het AD van vandaag staat o.a. dit over de 1e klas.

De voornaamste plus is een ruimere stoel, een tafeltje en (vaak) meer rust in de coupé.

 

Die rust was er iets te veel, meende NS-directie in 2017. Besloten werd de eerste klasse goedkoper te maken. Tarieven werden enkele jaren bevroren. ,,Onze aanname was dat we daardoor meer reizigers in de eerste klas konden krijgen, om de tweede klas te ontlasten’’, vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Die strategie faalde, bleek in 2020 uit onderzoek naar de waardering van de eerste klas. Gevolg is dat NS de eerste klasse sindsdien weer duurder maakt. ,,Het prijsverschil is te klein en moet groter worden’’, stelde directielid Tjalling Smit gisteren bij het bekendmaken van de nieuwe tarieven. Vanaf januari betalen reizigers daarom 7,5 procent meer voor een eersteklasticket, 2 procent meer dan een tweedeklaskaartje.

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

Reputatie 7

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

Reputatie 5

De NS heeft zelf in het verleden ook zelf meerdere keren aangegeven dat de marginale kosten in de spits enorm zijn. Het is niet mogelijk extra capaciteit te genereren tegen een redelijk tarief. 

NS is er inmiddels achter gekomen dat dat verhaal iets te simpel was omdat zonder die spitsreizigers de hele bodem onder de financiën wegvalt.

Het is een verhaal gebaseerd op het oude businessmodel dat er vanuit ging dat spitsreizigers toch geen keuze hadden en dat je daarom de tarieven in spits redelijk onbeperkt kon verhogen. Maar toen kwam corona en werd thuiswerken plus af en toe met de auto het alternatief voor de trein waardoor dat oude businessmodel als een kaartenhuis instortte.

Inmiddels is de nieuwe realiteit dat de spitsreiziger minder gaat betalen en dalreiziger meer. Dat zal zich de komende jaren nog wel verder doorzetten tot er een nieuw evenwicht is bereikt.

​​​​​​Overigens als je uit gaat van 40% korting in de daluren dan zou DalVrij-1kl ongeveer €360 per maand moeten kosten en WeekendVrij-1kl ongeveer €120 per maand.

Uiteindelijk hebben jij en ik niet het detailinzicht in de operationele kosten van NS om dit argument te beslechten (althans, daar ga ik vanuit, ik niet in ieder geval). Mijn hypothese blijft nog steeds dat als er geen hyper- of brede spits was de kosten van de huidige dal-abonnementen een redelijke afspiegeling zijn van de onderliggende kosten van het bedrijf in de daluren.

Nog drie overpeinzingen:

  • Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van de tarieven in de daluren is dat veel oude spitsreizigers zijn opgeschoven naar de daluren. Met flexibel werken post-Covid is er voor veel mensen geen noodzaak om van 9-tot-5 ‘binnen’ te zijn op kantoor, en kunnen makkelijker buiten de spitsen reizen.
  • Het blijft ergens merkwaardig dat de tarieven van de overgang tarieven 2-1 voor de flexvrij-abo’s niet gewijzigd worden.
  • De prijsstijgingen voor 2023 zijn eigenlijk in het geheel niet gerelateerd aan de stijgingen van de energieprijzen. Zie de inzichtelijke infographic die NS zelf heeft gemaakt https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-tarieven-voor-2023-gemiddelde-prijs-43-omhoog-veelgebruiker-goedkoper-uit/ en NS gaf eerder al aan dat de energieprijzen zijn afgesproken tot en met 2023. Zelfs dan is de exposure erg laag, met maar 3% directe energiekosten. M.a.w. zelfs een verdubbeling van de energieprijs zou maar mogen leiden tot een 3% duurder prijskaartje. We betalen dus voornamelijk meer voor de nieuwe CAO voor het personeel en de conducteur (die we wel erg weinig zien).
Reputatie 4

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

Het gaat er niet om of ruimte onbenut blijft of niet! Of er nog wel een 1e klas bestaan moet is een andere discussie. Er zijn regels gesteld, en die dienen gehandhaafd te worden. Heb je geen ticket, dan heb je daar niks te zoeken, ook al zorgt het voor lege stoelen. Ik vraag me waarom hier überhaupt over gediscussieerd wordt. Ik reis ook regelmatig in Duitsland met de trein, daar moet je het niet in je hoofd halen om zoeits te proberen, dan heb je meteen zonder waarschuwing een boete aan je broek.

 

 

Nog drie overpeinzingen:

  • Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van de tarieven in de daluren is dat veel oude spitsreizigers zijn opgeschoven naar de daluren. Met flexibel werken post-Covid is er voor veel mensen geen noodzaak om van 9-tot-5 ‘binnen’ te zijn op kantoor, en kunnen makkelijker buiten de spitsen reizen.

Dat is zeker waar. Helaas betekent ook dat een enorme daling van de inkomsten 

  • De prijsstijgingen voor 2023 zijn eigenlijk in het geheel niet gerelateerd aan de stijgingen van de energieprijzen. Zie de inzichtelijke infographic die NS zelf heeft gemaakt https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-tarieven-voor-2023-gemiddelde-prijs-43-omhoog-veelgebruiker-goedkoper-uit/ en NS gaf eerder al aan dat de energieprijzen zijn afgesproken tot en met 2023. Zelfs dan is de exposure erg laag, met maar 3% directe energiekosten. M.a.w. zelfs een verdubbeling van de energieprijs zou maar mogen leiden tot een 3% duurder prijskaartje. We betalen dus voornamelijk meer voor de nieuwe CAO voor het personeel en de conducteur (die we wel erg weinig zien).

Dat bijna de helft van de uitgaven opgaan aan personeel is natuurlijk niets nieuws. En de nieuwe CAO helpt natuurlijk niet om die kosten in de hand te houden 

Reputatie 3

Geen wonder dat de waardering achterblijft. De reden is iedere dag te zien. Wil NS meer mensen in de 1e klas krijgen, moet het de meerwaarde hebben die men verwacht en dan heb ik het niet over een iets ruimere stoel en een klaptafeltje🤣. 

 

Zou je nu eens precies kunnen aangeven welke meerwaarde je verwacht ?

Gaat het enkel om het weren van niet betalende reizigers zodat er meer ruimte onbenut blijft ?

 

De meerwaarde is het kunnen zitten, ook als het erg druk is. Als mensen de 1e klas gebruiken als overloop van de 2e klas is die meerwaarde er niet.

Reageer