Goede vraag, het is al half november geweest.
Als 6% verhoging (zoals vermeld in een persbericht) exact bedoeld is, zijn de nieuwe tarieven natuurlijk uit te rekenen, maar ik twijfel daaraan en zou ook graag de nieuwe tarieven zien.
Als 6% verhoging (zoals vermeld in een persbericht) exact bedoeld is, zijn de nieuwe tarieven natuurlijk uit te rekenen, maar ik twijfel daaraan en zou ook graag de nieuwe tarieven zien.
Het is altijd een gemiddelde, sommige prijzen zullen wellicht gelijk blijven en andere 10% omhoog gaan.
Voorheen was de PDF voor zakelijk gelijk aan die van consumenten, dus Dal Voordeel gaat naar € 5,95 (6,25% meer) en Altijd Vrij naar € 375,50 (6,1% meer).
OV Vrij zou dan € 444,24 kosten, maar BTM Vrij als supplement is er helaas niet meer voor consumenten, en kost bij de streekvervoerders (netabonnement) €335,45 (prijs 2024).
De kosten voor de kilometers beginnen (2e klas voltarief) bij € 2,80 incl. btw, dat is dus een verhoging van 7,7% maar een hele lange reis gaat van € 29,40 naar € 31,20 en dat is 6,1%.
Voor Weekend/Dal Vrij kan je dus ook wel uitgaan van rond de 6,25%.
1e klas reizen bij NS blijft 70% duurder.
@Robert B dan kom ik gemiddeld volgens mij nooit meer op 6% uit als er geen hele gekke dingen in andere abonnementen zitten maar eerder op 6,5% ofzo, misschien op een geheel aantal procenten nog net zes...
Iemand enig idee waarom in de getoonde tabellen een deel van prijzen inclusief btw is en een deel exclusief btw? Ik zou verwachten voor zakelijk gebruik alles zonder btw.
OV Vrij zou dan € 444,24 kosten, maar BTM Vrij als supplement is er helaas niet voor consumenten, en kost bij de streekvervoerders €335,45 (prijs 2024).
Buitensporig duur, jammer.
Ik zou graag een consumentenabonnement hebben voor een vast bedrag per maand om met álle OV in Nederland onbeperkt buiten de spitsuren te reizen. Dat zou zó ideaal zijn. En dat mag best wat kosten, misschien het dubbele van Dal Vrij, maar vele honderden euro's per maand natuurlijk niet.
Tarieven voor consumenten staan nu op ns.nl/tarieven.
De adviesaanvraag, het advies van de consumentenorganisaties en het besluit van NS zijn ook gepubliceerd:
https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/2932056.aspx
Een treinkaartje uit de automaat: van 1 euro naar 1,50 toeslag..... bizar.
Tarieven voor consumenten staan nu op ns.nl/tarieven.
Goh, dan wordt Weekend Vrij dus nog (net) geen 6% duurder en Dal Vrij blijft zelfs gelijk!
Tarieven voor consumenten staan nu op ns.nl/tarieven.
Goh, dan wordt Weekend Vrij dus nog geen 6% duurder en Dal Vrij blijft zelfs gelijk!
Van € 34,95 naar € 36,95 is wel ongeveer 6%. Wel opvallend inderdaad dat Dal Vrij niet duurder wordt.
Wel opvallend inderdaad dat Dal Vrij niet duurder wordt.
Misschien is dat ter compensatie omdat met de verhogingen van 2023 de prijs van een Dal Vrij abonnement in verhouding meer verhoogd werd dan die van andere abonnementen. Dal Vrij 2e klas was toen met zo'n 11% verhoogd en 1e klas met 17%.
Misschien is dat ter compensatie omdat met de verhogingen van 2023 de prijs van een Dal Vrij abonnement in verhouding meer verhoogd werd dan die van andere abonnementen. Dal Vrij 2e klas was toen met zo'n 11% verhoogd en 1e klas met 17%.
Ja, en Dal Vrij 1e klas 65+ zou zelfs bijna 23% duurder worden, maar dat is toen aangepast naar 20% door het uiteindelijk 2 euro goedkoper te maken. Was toen nog een lang topic over: