beantwoord

te veel in rekening gebracht

  • 5 October 2023
  • 10 reacties
  • 182 Bekeken

Ik ben nu al geruime tijd bezig om een foutief en inmiddels verrekende bedrag teruggestort te krijgen. Ik heb via de chat bot en telefonisch contact aan gegeven wat er mis is. Het gaat om facturen waar bedragen met voltarief in de spits in rekening gebracht terwijl ik 40 % korting heb in de week en studenten ov dus in de vakantie periode ook korting. Uit het chat bot contact (bijgevoegd) heb ik begrepen dat dit een bug in het systeem is en dat ik dat telefonisch kon laten verrekenen. Dat bleek niet te kloppen. Kortom omdat ik een betaald 40 % korting ns abonnent heb moet ik het volle tarief betalen. Ik heb hierover een klacht ingediend via de telefonische klantenservice dat kon op die manier geregeld worden werd mij verteld. Omdat ik niets hoor heb ik weer contact gezocht met de klantenservice met als antwoord dat het afhandelen van een klacht 3 weken kon duren. Die 3 weken zijn inmiddels verstreken en ik hoor nog steeds niets. Uitermate klant onvriendelijke moet ik zeggen en ik vraag me af hoe dat kan. Ik wil nu graag van weten wat u gaat doen om het teveel betaald per omgaande terug te storten.

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 October 2023, 20:27

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Uit uw bericht leid ik af dat u NS Flex en het studentenreisproduct op één kaart hebt gecombineerd. Deze combinatie leidt tot problemen, vandaar dat u te veel in rekening gebracht is. U kunt het beste NS Flex geheel laten beëindigen en vervolgens op saldo gaan reizen om te hoge kosten in de toekomst te voorkomen.

In principe geldt voor deze situatie dat u het te veel betaalde bedrag niet terug kunt krijgen, omdat deze combinatie afgeraden wordt. Zie bijvoorbeeld deze pagina, onder het kopje “Kan ik het studentenreisproduct combineren met andere reisproducten?”.

In uw bericht lees ik dat de klantenservice u toch een compensatie heeft toegezegd. Voor meer informatie over het ontvangen daarvan zult u zich weer moeten wenden tot de klantenservice, via telefoon, chat, X/Twitter of Facebook. Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klantgegevens en kunnen geen restitutie regelen.

Dus ik heb een betaald NS 40 % korting wat buiten de vakantie periode wel gewoon functioneert en prima te combineren is. Ik noem dat diefstal door een niet functionerend systeem en een diepe minachting voor je klanten. En bij de klantenservice hebben ze twee loketten het kastje en de muur daar kom je werkelijk geen stap verder. Hoog tijd voor concurrentie voor de ns.  

Badge +3

Ten eerste waarschuwen zowel NS als DUO ervoor dat je een SRP beter niet kan combineren met NS Flex omdat dat zomaar mis kan gaan omdat het verkeerde abonnement aangesproken wordt.

Ik vermoed (weet eigenlijk wel zeker) dat je Flex Weekend Vrij (zonder 40% korting doordeweeks!) en een week-SRP op je kaart hebt staan.

Dat werkt helemaal prima tijdens een vrij reizen periode (doordeweeks je SRP en in het weekend NS Flex) maar op momenten dat beide abonnementen geen vrij reizen geven krijgt NS Flex voorrang.

Dat is dus het geval in de zomerperiode (16 juli t/m/ 25 augustus), maar ook op bijv. Bevrijdingsdag. Dat is volgens NS namelijk geen feestdag, maar je SRP geeft ook geen vrij reizen.

Je had dit kunnen voorkomen door een maandje 40% doordeweekse korting aan je Weekend Vrij toe te voegen (dat had je dan € 3,40 gekost), of gewoon NS Flex te verwijderen en op een nieuwe kaart te bestellen.

Je zult via de Klantenservice niet verder komen, en het is ook niet de schuld van de ‘dieven van NS’ maar een gevolg van hoe het ov-chipkaart systeem werkt.

Concurrentie voor de NS gaat dus ook niet helpen. Bovendien ligt de ‘schuld’ bij jou, want je had het kunnen weten.

Edit: als je Weekend Vrij mét 40% dalkorting had zou je die gewoon moeten krijgen, maar waarom zou een student met een SRP dat nemen, want je SRP geeft altijd al 40% korting (zelfs in de spits).

De NS een groot bedrijf met staats deelneming verkoopt abonnementen die in de vakantie periode niet met elkaar te combineren zijn in het ns systeem. En dat weet men zonder het op te lossen. Het is veel simpeler om ergens in de kleine lettertjes aangeven voorwaarden dat het niet werkt. Zorg dat het werkt en verkoop anders het product niet. Bij de NS klantenservice kom je inderdaad niet verder daar wordt je voorgelogen van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb bijvoorbeeld een klacht ingediend via de klantenservice hoor je niets van terug. Diepe minachting van een monopolist voor je klanten noem ik dat.  

Badge +3

Je klacht luidt dus “Hey beste NS, jullie NS Flex krijgt (soms) voorrang op mijn SRP en dat wist ik niet en wil ik ook helemaal niet!?” 🤔🤣

Dat is gewoon een feit, zal niet veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

De NS een groot bedrijf met staats deelneming verkoopt abonnementen die in de vakantie periode niet met elkaar te combineren zijn in het ns systeem. En dat weet men zonder het op te lossen. Het is veel simpeler om ergens in de kleine lettertjes aangeven voorwaarden dat het niet werkt. Zorg dat het werkt en verkoop anders het product niet. 

NS verkoopt het Studentenreisproduct niet, dat is een product van DUO en onderdeel van de studiefanciering. NS is dus niet verantwoordelijk voor het Studentenreisproduct, maar waarschuwt wel om dit niet te combineren met NS Flex. Andersom staat er ook een waarschuwing op de site waar je het Studentenreisproduct aanvraagt en moet koppelen een waarschuwing om geen andere reisabonnementen op dezelfde kaart te zetten. En ik meen zelfs dat als al SRP hebt je bij NS geen NS Flex kan afsluiten, dat je dan een foutmelding krijgt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou gewoon niet mogelijk moeten zijn dit te combineren. Scheelt een hoop gedoe. 

Reputatie 5

Het zou gewoon niet mogelijk moeten zijn dit te combineren. Scheelt een hoop gedoe. 

Net als een tijdige klachtafhandeling, zou ook mogelijk moeten zijn. Ook dat scheelt een hoop gedoe.

Op lange termijn scheelt een snelle en goede klachtafhandeling ook heel veel geld en dat kan dan weer geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld materieel en personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou gewoon niet mogelijk moeten zijn dit te combineren. Scheelt een hoop gedoe. 

Zover ik weet kun het ook niet combineren als het SRP al op de kaart staat, dan krijg je een foutmelding als je er ook NS Flex op wil zetten. Andersom geldt dat niet, als je al Flex hebt kun je wel een SRP koppelen op dezelfde kaart, dat zou inderdaad ook niet mogelijk moeten zijn. Maar dat is niet aan NS om te regelen. 

Reputatie 7
Badge +3

@thijsdekker Boos worden helpt niet, net als geld terug eisen, terwijl je zelf zonder producteigenschappen te bekijken een abonnement op een ov chipkaart zet waar al een ander abonnement staat.

Een gewaarschuwd mensen telt voor twee.

Reageer