terechte boete?

  • 9 October 2023
  • 3 reacties
  • 155 Bekeken

Een beetje intimiderend e-mailtje - wekelijks reis ik met de trein en dat minimaal twee keer per week met gebruik van een flex dal abonnement, check netjes in en netjes uit. Vandaag vanuit Roermond naar Heerlen gereisd … in Heerlen uit proberen te checken en na 3 keer lukte dat pas. Op de terug weg was dat hetzelfde bij het inchecken geconstateerd dat meerdere reizigers konden niet in een keer konden of werden in gecheckt bij de terminal. Na vertrek  van station Sittard werd er gecontroleerd op plaats bewijs - werd niet aangesproken ik schijnbaar niet in gecheckt was - ikhoorde enkel dat de conductrice mij verder een fijne reis wenste.

Toen ik thuis kwam zag ik in mijn mailbox een bericht van de NS - Op 9 oktober 2023 is met kaart **** **** **** 1652 van *** ******** een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

 

Raar want ik mag a aannemen dat bij een controle op geldig vervoersbewijs de conducteur of conductrice je erop aanspreekt en ook voor jouw alsnog  de mogelijkheid heeft om in te checken. Maar nope … heeft iemand dit ook meegemaakt? Een boete van €50,00 is dan ook niet op zijn plaats

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

schandalig


3 reacties

Reputatie 4

Het beleid is dat de HC je hierop attent dient te maken. Al heeft dat geen invloed op de uiteindelijke correctie. Die wordt dan toch wel gedaan.

 

In de voorwaarden staat dat indien de reis goedkoper was dan de correctie je deze kan laten aanpassen. Even bellen met de kcs en anders Twitterbericht sturen. Dat is meestal wel.vlot

Reputatie 7
Badge +4

Het beleid is dat de HC je hierop attent dient te maken. Al heeft dat geen invloed op de uiteindelijke correctie. Die wordt dan toch wel gedaan.

 

In de voorwaarden staat dat indien de reis goedkoper was dan de correctie je deze kan laten aanpassen. Even bellen met de kcs en anders Twitterbericht sturen. Dat is meestal wel.vlot

Hoe komt u daarbij? De conducteur hoeft het niet te doen en het is ook geen beleid. Het is wel beleid dat de eerste boete vaak wordt kwijtgescholden, maar dan alleen uit coulance. Het is geen recht.

 

Mubachs: Raar want ik mag a aannemen dat bij een controle op geldig vervoersbewijs de conducteur of conductrice je erop aanspreekt en ook voor jouw alsnog  de mogelijkheid heeft om in te checken.  . 

De conducteur heeft die mogelijkheid om u alsnog regulier in te kunnen checken helemaal niet. Hij kan u een correctietarief geven. Hij controleert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet. Hij hoeft uw excuus ook niet te accepteren. Geen geldige incheck is geen geldig vervoersbewijs en dat levert een correctietarief op. Er zijn ook mensen die bewust niet inchecken om geld te besparen nu er weinig controle is. De conducteur hoeft niet aan waarheidsvinding te doen, geen incheck is gewoon een tarief van vijftig euro. Reizen doe je met een geldig vervoersbewijs en niet met een verhaal waarom er niet is betaald. 
 

@Mubachs

U zit zonder geldig vervoersbewijs in de trein en vindt dan dat het "schandalig" is als u een boete krijgt? 

Wellicht heeft u zelf een of meer keer in/uitgecheckt bij de verkeerde vervoerder maar ook dat is dan uw eigen vergissing.

Overigens kan een conducteur u in de trein helemaal niet alsnog (laten) inchecken. Dat zou het trouwens ook wel erg makkelijk maken voor zwartrijders.

Reageer