Onze trein vertrekt om 9.01. Vanaf hoe laat kunnen wij inchecken voor een keuzedag.
Welkom bij de NS Community!
Een Keuzedag wordt doordeweeks aangesproken bij inchecken vóór 6:35 of vanaf 8:55. In de middag is dat vóór 16:05 en vanaf 18:25.
Let op de tijd op het schermpje van het poortje/paaltje.
Als u net na 08.55 incheckt, heeft u nog wat meer dan vijf minuten om in te stappen. Bedenk dat de deuren 20 a 30 seconden voor 09.01 dichtgaan. Als u normaal ter been bent, is vijf minuten doorgaans genoeg.
Ik wil naar een vriendin in Maastricht, dan ga ik vroeg weg natuurlijk en kom zo laat mogelijk terug. Hoe vroeg kan ik instappen en wat is de uiterste tijd om terug te gaan. Moet ik voor 00.00 's nachts dan inchecken voor de terugreis? Of kan ik als die mogelijkheid er is ook om 01.00 instappen.
Vriendelijke groet
Hoe vroeg je kan vertrekken, ligt er aan hoe vroeg de eerste trein gaat. Welke dag en vanaf welk station wil je reizen?
Een dag bij NS duurt tot 4.00 uur in de volgende nacht. Als er dus om 1.00 uur nog een trein terug gaat, kun je die nemen.
Ik wil naar een vriendin in Maastricht, dan ga ik vroeg weg natuurlijk en kom zo laat mogelijk terug. Hoe vroeg kan ik instappen en wat is de uiterste tijd om terug te gaan. Moet ik voor 00.00 's nachts dan inchecken voor de terugreis? Of kan ik als die mogelijkheid er is ook om 01.00 instappen.
Vriendelijke groet
Een NS dag duurt tot 04.00 dus als u wilt kunt u met een Keuzedag gewoon de laatste trein uit Maastricht nemen.
Al rijdt er na 00.00 niet zo gek veel meer, je kunt dan nog tot Sittard (00.10) of Heerlen (00.32). Vanuit Sittard en Heerlen is er nog wel een overstap naar Eindhoven.
Als ik met korting wil reizen, om 6:20 incheck, maar pas om 6:45 uur vertrek. Reis ik dan wel of niet met korting?
Als ik met korting wil reizen, om 6:20 incheck, maar pas om 6:45 uur vertrek. Reis ik dan wel of niet met korting?
Dan reist u dus met korting. U moet wel binnen 30 minuten na inchecken vertrekken.
Het moment van inchecken telt voor het trarief, en er is een 5-minuten marge dus bij inchecken om 6:34 reis je ook met korting (en vanaf 8:55)..
Je ben wel verplicht om binnen 30 minuten na het inchecken te gaan reizen.
Mag ik mijn keuzedag gebruiken voor de trein van 6.15uur
Hoi Brinksma48,
Ja, dat mag.
Ik heb eerder gereisd met een keuzedag en ingecheckt om 6:25 uur bij een Ariva station, omdat ik geen andere keuze heb. Vervolgens kom ik om 6:50 uur aan op een NS station waar ik uitcheck bij Ariva en incheck bij NS. Vervolgens wordt het volle tarief in rekening gebracht, terwijl ik ben ingecheckt voor 6:30 uur. Dat is eerder na overleg alsnog rechtgezet. Nu krijg ik mijn volgende keuzedag aangeboden en zie ik in mijn aankondiging de volgende mededeling staan:
Je kunt Keuzedagen ook gebruiken bij andere treinvervoerders. Reis je bijvoorbeeld een deel met NS en een deel met Arriva? Dan reis je het hele traject met je Keuzedag.
Zijn hierin wijzigingen aangebracht door NS of geldt nog steeds het inchecken bij een NS station als tijdstip voor de geldigheid van een keuzedag?
Welkom bij de NS Community
Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
Bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder wordt een Keuzedag niet aangesproken, je zult dus moeten wachten tot 08:55 om opnieuw in te kunnen checken met de Keuzedag). Blijf je reizen met dezelfde vervoerder dan werkt het wél (overstap door poortjes in de spits), maar dat heeft niets met een Keuzedag te maken want dat werkt met je Dal Voordeel ook.
De Keuzedag kent één bijzonderheid, en dat is dat je ook binnen 35 minuten buiten de spits kunt overstappen om hem te activeren. Bij een doordeweekse reis om bijv. 08:00 (spits-incheck) kan je op elk station vanaf 08:55 even uit- en inchecken om je Keuzedag geldig te maken.
Reizen op een Keuzedag met Arriva en overstappen naar NS in de spits (of omgekeerd) mag dus niet, maar fijn dat het ooit vergoed werd.
Dan is de mededling van NS bij haar aanbieding van een nieuwe keuzedag niet juist!
Je kunt Keuzedagen ook gebruiken bij andere treinvervoerders. Reis je bijvoorbeeld een deel met NS en een deel met Arriva? Dan reis je het hele traject met je Keuzedag.
Dan is de mededling van NS bij haar aanbieding van een nieuwe keuzedag niet juist!
Die informatie klopt op zich wel. Een Keuzedag is geldig bij alle treinvervoerders maar kent dus wel de nodige spitsbeperkingen, die op zich weinig met de vervoerder te maken hebben.
Voorbeeld: doordeweeks met NS Eindhoven - Den Bosch - Utrecht (of verder). Bij een eerste incheck om 8:40 (spits) wordt de Keuzedag natuurlijk niet aangesproken, maar als ik vanaf 8:55 in Den Bosch even uit- en weer incheck (NS-NS) is een Keuzedag per direct geldig.
Maar als ik om 6:25 vertrek uit Eindhoven (Keuzedag is geldig) maar in Den Bosch* om 6:45 uit- en weer incheck (spits) dan reis ik vanaf Den Bosch op voltarief.
* Uitchecken in Den Bosch in de spits is natuurlijk fictief en onzin, want daar zijn geen poortjes.
Ja, maar dat geldt buiten de spits en niet tijdens de spits. In de spits werkt het precies zoals
Een tweede:
Dat is eerder na overleg alsnog rechtgezet.
Het is niet rechtgezet want u had er geen recht op in de spits. Er is u coulance verleend, maar dat geeft u er absoluut geen recht op als u het weer doet. De medewerker was empatisch naar senioren toe en heeft het door de vingers gezien. Coulance is echter nooit een recht, ook niet achteraf als precedent.
Ik heb eerder gereisd met een keuzedag en ingecheckt om 6:25 uur bij een Ariva station, omdat ik geen andere keuze heb.
Dat doet helaas niet ter zake dat u geen andere keuze had. Als u voor 6.35 bij Arriva incheckt, u uitcheckt en binnen de spits weer incheckt bij NS, betaalt u terecht het volle tarief.
U veronderstelt mogelijk dat het een fout was, maar dat is het helemaal niet. U heeft geluk gehad omdat u kennelijk een welwillende medewerker had, maar u heeft er geen enkel recht op.
Keuzedagen zijn gekoppeld aan een abonnement voor reizen op saldo. Bij reizen. op Flex zijn er andere voorwaarden in de spits. Met Dalvrij bijvoorbeeld mag ik wel doen wat u wilt.
U veronderstelt mogelijk dat het een fout was, maar dat is het helemaal niet. U heeft geluk gehad omdat u kennelijk een welwillende medewerker had, maar u heeft er geen enkel recht op.
Keuzedagen zijn gekoppeld aan een abonnement voor reizen op saldo. Bij reizen. op Flex zijn er andere voorwaarden in de spits. Met Dalvrij bijvoorbeeld mag ik wel doen wat u wilt.
Wilde alleen nog even zeggen dat het met Dal Vrij (of ander abonnement) wel kan als je de NS Flex versie hebt. Een spits-overstap tussen vervoerders zonder extra kosten is dan geen enkel probleem omdat de NS precies weet wanner en waar je ingecheckt bent. Bij reizen op saldo kan/mag men dat niet zien!
Een incheck bij een andere vervoerder ziet men wel (eerder gereisde tariefeenheden voor langeafstandkorting) maar waar of hoe laat die was is onbekend bij controle! (al zal een Blauwnet - NS overstap in Hengelo met eerder gereisde 5 TE echt wel betekenen dat je uit Delden kwam, maar spits of dal nog altijd onbekend)
Dat heeft iets met privacy en concurrentie te maken, bij NS Flex geef je aan de NS een volmacht om echt alles van je te mogen inzien, ook BTM en zo (logisch, want anders kunnen ze je niet achteraf factureren).
Een Keuzedag hoort bij een saldo-abonnement, en dat werkt dus helaas anders. Maar als je aantoonbaar kunt maken dat je met Arriva buiten de spits aan je reis begonnen bent (eerste incheck met de Keuzedag) dan maak je een goede kans bij de Klantenservice.
Geen garantie (want de regels zijn anders dan wat u wilt).
Dalvrij op saldo zal een extreme uitzondering zijn. Ik ga er van uit dat iedereen DalVrij Flex heeft. Dalvrij is ook niet waar het in mijn bijdrage over gaat.. Ts had wat vooronderstellingen die ik wilde aangeven als niet juist, al vind ik ze wel begrijpelijk.
Ik veeg het elke keer uit maar zie het soms terugkomen. Geen idee wat het is, Bing gebruik ik niet. mijn eigen vertaalprogramma uitzetten, heeft ook geen effect.
Na een quote gewoon even uitvegen, ;-_
Dalvrij op saldo zal een extreme uitzondering zijn. Ik ga er van uit dat iedereen DalVrij Flex heeft.
Ik veeg het elke keer uit maar zie het soms terugkomen. Geen idee wat het is, Bing gebruik ik niet. mijn eigen vertaalprogramma uitzetten, heeft ook geen effect.
Deze qoute werkt gewoon, Gremlins!
Bij andere pogingen tot quoten krijg ik dit dus (na alle vertalen opties):
Blijkbaar een plug-in of extensie in je browser, dat maakt mij verder helmaal niets uit maar ter info dus. Gummen/niet-relevantie info wissen werkt natuurlijk ook.
On-topic:
Dus wat ‘begrip’ en ‘menselijke maat’ volkomen mee eens (voor deze keer dan)
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.