Ik heb een traject vrij abonnement van Amsterdam Amstel naar Amersfoort Schothorst.
Nu is het al een paar keer gebeurd dat op exact dezelfde tijden een ander traject word berekend.
Ik ben nooit in Hilversum geweest.
Zie foto
Ik heb een traject vrij abonnement van Amsterdam Amstel naar Amersfoort Schothorst.
Nu is het al een paar keer gebeurd dat op exact dezelfde tijden een ander traject word berekend.
Ik ben nooit in Hilversum geweest.
Zie foto
De keren dat een ander traject is berekend is zo te zien in wel uit dan wel ingecheckt in Utrecht Centraal. En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst. Dit is dus buiten het traject en dan wordt er gerekend vanaf een punt op het traject waarvandaan het het minst kost, in dit geval is dat dus Hilversum. Zou Schothorst - Utrecht zijn berekend, dan zou dat in de daluren €3,54 geweest zijn.
Nog een kleine nuance: "het traject" is hier de kortste route of een alternatief dat niet meer dan 10 tariefwenheden langer is. Er kan dus zelfs via een station worden gerekend wat ook niet op de kortste route tussen het begin- en eindount van je abonnement ligt, maar daar vlakbij.
En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst.
De reisplanner is het daar niet mee eens. Als ik nu plan krijg ik allemaal adviezen via Utrecht in om en nabij 50 minuten.
Er is wel een alternatief met overstap op Muiderpoort, maar dat duurt langer.
TS lijkt met deze reishistorie aan tijdreizen gedaan te hebben overigens, maar het lijkt meer op een overstap in Hilversum (toegestane route) waarbij vanaf spoor 1 door de poortjes is overgestapt naar een ander perron.
En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst.
De reisplanner is het daar niet mee eens. Als ik nu plan krijg ik allemaal adviezen via Utrecht in om en nabij 50 minuten.
Dat is irrelevant voor de berekening wat tot het vrije traject behoort. Andere adviezen van de planner volgen mag wel zonder meerkosten maar op punten waar je dan langs komt mag je je reis niet ook zonder bijbetalen beëindigen.
TS lijkt met deze reishistorie aan tijdreizen gedaan te hebben overigens, maar het lijkt meer op een overstap in Hilversum (toegestane route) waarbij vanaf spoor 1 door de poortjes is overgestapt naar een ander perron.
Er is juist níet via poortjes overgestapt. Het systeem kiest bij Traject Vrij de slimste knip en vermeldt die, omdat er geen echte in- en uitcheckentijden zijn met dezelfde rijden.
Overigens specifiek voor deze route:
Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).
Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.
Om 06:07 checkt
🤔 ik begrijp hier niks van.
Even tussen haakjes: in de reishistorie die u deelt staan uitsluitend ritten in de daluren. Als u voor 6.30 uur of 16.00 uur incheckt, mag u uw reis in de spits afmaken tegen daltarief. Is Dal Vrij niet aantrekkelijker voor u? Dan is uw reis van en naar Utrecht ook gratis.
Om 06:07 checkt
ik begrijp hier niks van.
Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken
Overigens specifiek voor deze route:
Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).
Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.
Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.
Van de route met overstap op Duivendrecht is het bestaan zelfs amper te achterhalen. Die krijg ik alleen uit de reisplanner als ik al het andere OV uit zet (want de overstap is zo lang dat de metro altijd sneller is)
Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken
Maar je bent toch wel in Utrecht geweest? En Utrecht valt buiten het traject. Om die reis van/naar Utrecht te berekenen wordt gerekend vanaf het station wat het dichtst bij in TE is en het minste kost. Dat is dus Hilversum.
Ik moet toegeven dat het op de manier zoals het nu is aangegeven verwarrend kan zijn. Voorheen werd dat niet zo aangegeven, alleen het in en uitcheck station, maar dan kwam regelmatig de vraag hoe het buiten traject deel was berekend, dus vanaf welk station.
Overigens specifiek voor deze route:
Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).
Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.
Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.
Nee, van begin tot eindpunt mag je die adviezen volgen. Als je de reisplanner vraagt om een advies voor een langer traject mag je er alleen niet vanuit gaan dat je voor hooguit dezelfde prijs ook eerder uit mag stappen dan je gepland hebt pf dat je abonnement geldt voor een reis die je plant tot een random ander station dan je je abonnement voor hebt afgesloten.
Ik moet toegeven dat het op de manier zoals het nu is aangegeven verwarrend kan zijn. Voorheen werd dat niet zo aangegeven, alleen het in en uitcheck station, maar dan kwam regelmatig de vraag hoe het buiten traject deel was berekend, dus vanaf welk station.
Exact, en dat kun je nu netjes zien.
Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.
De reisplanner geeft wel vaker adviezen via een route met meer TE. Die mag je met een Traject Vrij abonnement op een bepaalde route gewoon nemen. Alleen wanneer je uit of incheckt op een station op een route met meer dan 10 TE verschil tov de kortste route wordt het als buiten traject berekend. Dat is al 10 jaar zo.
Zo is het voor De Vink - Utrecht het kortst in TE via Leiden, maar de reisplanner geeft ook adviezen via Den Haag Centraal. Mag je gewoon nemen, abonnement is geldig, maar uitchecken op Den Haag kost je wel extra.
Om 06:07 checkt
ik begrijp hier niks van.
Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken
Nee, TS checkt om 6:07 in Amstel in en om 6:52 op Utrecht Centraal uit en het systeem knipt dat op op Hilversum omdat het vanaf daar niet meer onder het abonnement valt. Omdat er daarbij blijkbaar een tijd vermeldt moet worden en het systeem niet weet of je daar daadwerkwlijk geweest bent, laat staan hoe laat, worden daarbij dezelfde tijd nog eens vermeldt, qat voor deze verwarring zorgt.
En om 12:57 wordt weer ingecheckt in Utrecht en om 13:27 weer uitgecheckt in Amersfoort en gebeurt hetzelfde.
Tip: op ov-chipkaart.nl zie je niet het toegevoegde punt voor de prijsberekenening en wel alleen waar je écht in en uit bent gecheckt. Nadeel is alleen dat daar met NS Flex geen prijs bij staat.
Exact, en dat kun je nu netjes zien.
Alleen wel jammer dat de klantenservice zegt dat TS in Hilversum is geweest en niet de juiste uitleg kan geven.
Exact, en dat kun je nu netjes zien.
Alleen wel jammer dat de klantenservice zegt dat TS in Hilversum is geweest en niet de juiste uitleg kan geven.
Daar ben ik het uiteraard mee eens. Wij op de community zouden dit niet ongeveer als enigen moeten kunnen snappen. Zeker niet aangezien de voorwaarden op dit punt vrij duidelijk zijn m.i.
Voor meer uitleg is er ooit een pdf document gemaakt met daarin een aantal voorbeelden. Dit omdat het soms toch best ingewikkeld is en er toendertijd veel vragen over kwamen na de introductie van Traject Vrij in 2014.
In dit document wordt als voorbeeld 2 een Traject Vrij Voorschoten - Utrecht Centraal gebruikt. Hieronder even een gedeelte daaruit. Het volledige document is hier te vinden.
Opmerking, het document is van 2015, toen reed de genoemde directe sprinter via Schiphol en Hilversum nog, dat is nu niet meer het geval.
Verderop in dit document staat, relevant bij mijn eerdere uitleg, ook nog: "Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (...) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (...) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes."
Ja, inderdaad. Ik vond het te veel worden om nog meer delen hier te plakken, vandaar dus ook even het document via link beschikbaar gemaakt.
Zelf had ik een aantal jaar een Traject Vrij De Vink - Delft. Daar heb je niet zoveel keus in routes, enige alternatieve route is via Den Haag Centraal. Dat is 1 TE langer dan de kortste route, zowel Laan van NOI - Den Haag Centraal als Den Haag HS - Den Haag Centraal is 1 TE (in 2015 was het nog een gemeenschappelijk tariefpunt en dus 0 TE zoals bij voorbeeld 3 vermeld) en in/uitchecken daar levert geen extra kosten op.
Om 06:07 checkt
ik begrijp hier niks van.
Het is vrij simpel (en puur administratief).
Er is om 6:07 op Amstel ingecheckt voor een (rechtstreekse) reis naar Utrecht met uitcheck 6:52. Hiervan valt het deel Amstel - Hilversum onder je traject en kost dus € 0,00.
Voor het reizen buiten je traject wordt Hilversum - Utrecht à € 2,82 berekend, want HIlversum is vanuit Utrecht gezien het dichtstbijzijnde station op je traject.
Dat is dus de goekoopste route, ook al kom je helemaal niet in of langs Hilversum. Zou de hele (rechtstreekse) reis Amstel - Utrecht berekend worden als buiten traject dan zou die je € 4,62 kosten.
Hetzelfde voor de reis Utrecht - Schothorst van 12:57 Je betaalt buiten traject tot Hilversum en reist daarna zonder kosten verder op je traject. Hilversum (18 TE) ligt namelijk dichterbij Utrecht dan Amerstfoort Centraal (21 TE). Jouw ‘winst’, 36 cent
Het systeem rekent dus alsof je via Hilversum gereisd hebt omdat dat het goedkoopste zou zijn. De tijden zijn administratief, het gaat om dezelfde reizen (elk met één incheck en één uitcheck) in twee delen, waarvan een deel zonder en een deel met kosten.
Ik heb het antwoord van
Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.
De reisplanner geeft wel vaker adviezen via een route met meer TE. Die mag je met een Traject Vrij abonnement op een bepaalde route gewoon nemen. Alleen wanneer je uit of incheckt op een station op een route met meer dan 10 TE verschil tov de kortste route wordt het als buiten traject berekend. Dat is al 10 jaar zo..
Maar m'n punt is juist hoe de reiziger dit zou moeten weten. De app geeft voor alle routes immers dezelfde prijs en geen info over afwijkende aantallen TE op verschillende routes.
Zeker in dit geval waar eigenlijk alleen de reis via Utrecht uit de planner komt, dan verwacht je niet dat je abonnement via een andere route berekend wordt.
Hoe TrajectVrij werkt weet ik ook wel: ik heb zelf in de pilotgroep voor TrajectVrij gezeten en hele vragenlijst over hoe duidelijk facturen voor reizen buiten het traject waren zitten beantwoorden.
Dat is iets waar NS de reiziger beter over moet informeren. Ik weet nog in de begintijd van Traject Vrij dat er hier op het forum vaak werd gezegd om het uit te testen wanneer het niet duidelijk was of een bepaald station binnen of buiten het traject viel. Eigenlijk is er wat dat betreft niet veel veranderd. Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.