beantwoord

Traject vrij Lelylaan -> Leiden Centraal

  • 2 April 2024
  • 7 reacties
  • 89 Bekeken

Vanaf vandaag moet ik elke dag over het traject Lelylaan → Leiden Centraal.

Ik betaalde vandaag 18,40 voor een retourtje waardoor ik zojuist een traject vrij abonnement heb aangeschaft: mijn vragen:

  1. Gaat dit trajectvrij abbo nu direct in omdat ik het vandaag heb gekocht (zoja kan ik dan mijn geld van mijn retour vandaag terug krijgen?) 
  2. Of gaat dit geld in vanaf de dag dat ik het abonnement "ophaal" bij het automaat (overmorgen) 
  3. Zijn die maandkosten echt voor een "hele maand" of eigenlijk voor 4 weken? 
  4. Valt station Voorhout onder het traject Lelylaan → Leiden centraal (qua topografie lijkt dit van wel, maar ik kan het nergens officieel vinden) 

Hoor het heel graag, dank alvast! 

icon

Beste antwoord door Robert B 2 April 2024, 19:26

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je nog geen NS Flex had zul je het abonnement moeten ophalen bij een servicepunt..

De kosten voor Traject Vrij zijn voor een maand, dus als het vandaag ingegaan is van 2 april t/m 1 mei enzovoort.

Pauzeren (wisselen naar Flex Basis) kan op elke dag na de eerste maand (dus vanaf 2 mei) voor zolang je wilt, dus bijv. een paar weken vakantie. Je krijgt dan het ongebruikte deel van de lopende maand terug en als je het abonnement weer aan zet betaal je een bedrag tot de 2e van de volgende maand.

Reputatie 7
Badge +3
  1. Als het abonnement op een bestaande kaart is gekocht gaat het direct in, niet met terugwerkende kracht. Je reis vandaag was voordat je het abonnement aanschafte dus helaas zul je hiervoor geen geld terug krijgen.
  2. Zie 1.
  3. De kosten zijn voor een hele maand, dus een abonnement vandaag ingegaan loopt t/m 1 mei. Vanaf 2 mei loopt het weer t/m 1 juni etc. Na de eerste maand is het abonnement dagelijks opzegbaar of te wijzigen in een ander abonnement. Je krijgt dan voor de niet gebruikte dagen geld terug.
  4. Dat durf ik even niet met zekerheid te zeggen, maar mijn eerste gedacht is niet. Er wordt geen reisadvies via Voorhout gegeven. Maar een reis via Voorhout zou misschien nog net minder dan 10TE meer zijn dan het reisadvies uit de planner.  Hier meer uitleg over Traject Vrij, wat binnen je traject valt en de 10 TE regel.
Reputatie 6

Goedenavond vanKesteren. Welkom bij de NS Community! 

Ten eerste heb ik je dubbele post verwijderd, dit is natuurlijk niet nodig. Om even verder op je vragen in te gaan:

1+2. Als je een product gekocht hebt op een bestaande kaart gaat het product per direct in, maar niet met terugwerkende kracht.

3 . De kosten zijn voor een volledige maand.

4 . Station Voorhout valt niet onder je directe traject, maar kan je wel kosteloos naar reizen. Zie ook de antwoorden van Momo en Robert B voor meer informatie.

Badge +3

Voorhout (en Haarlem) vallen binnen je traject, want:

  • Lelylaan - Leiden is 41 TE (tariefeenheden)
  • Lelylaan - Haarlem is 18 TE
  • Haarlem - Leiden (waar Voorhout op ligt) is 29 TE

Omreizen via Haarlem is dus 6 TE extra en dat mag (tot 10 TE). Mocht je dus naar de IKEA in  Haarlem/Spaarnwoude of de Keukenhof (Hillegom) willen dan kan dat gewoon. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

1+2. Er vanuit gaande dat je nog geen product had voor dit product, is het actief vanaf de datum die je hebt aangegeven bij het bestellen. Indien dit overmorgen is, is dit ook overmorgen. Had je al een Flex product? Dan is dit per vandaag.

Bij het bestellen op een bestaande kaart is het al een tijdje niet meer mogelijk zelf een datum te kiezen, de ingangsdatum is dan altijd de datum van bestellen. Alleen bij bestellen op een nieuwe kaart is nog zelf een ingangsdatum te kiezen die ligt tussen 7 en 14 dagen in de toekomst. 

 

Reputatie 6

Jullie hebben beide gelijk, ik pas mijn antwoorden aan! Heel stom dat het er nog inzit dat dit nog mogelijk is, ik denk dat het hardnekkig is om er uit te krijgen na zoveel jaren. Bedankt voor jullie oplettendheid! 😀

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog wel steeds een wens van velen dat het wel (weer) mogelijk wordt om met een bestaande kaart zelf een ingangsdatum te kunnen kiezen. Net als bij wijzigen van abonnement binnen Flex. 

Reageer