Tram metro bus niet meer mogelijk met reizen op saldo?

  • 27 September 2022
  • 9 reacties
  • 438 Bekeken

Ik kreeg zojuist een mail dat de productvoorwaarden van mijnNS abonnement gewijzigd zijn (kan dat zomaar ?). Betekent het echt dat ik de kaart met reizen op saldo niet meer kan gebruiken voor reizen met metro, tram en bus vanaf 1 januari 2023 ? Moet ik daar dan een aparte OV chip kaart voor aanschaffen of moet ik weer zelf naar de automaat om saldo te laden ? Wat een armoede !

Met vriendelijke groet, Catharina

 


9 reacties

Goedemiddag Catharina0403 en welkom bij de NS Community.

Nee, dat is niet wat er in deze mail wordt aangegeven, je kunt je OV-chipkaart gewoon blijven gebruiken voor reizen met bus, tram en metro.

In de mail wordt gesproken over het ‘Bus, Tram en Metro vrij abonnement. Dat is een abonnement wat vroeger afgesloten kon worden als supplement van een treinabonnement, wat gratis reizen bood in de bus, tram en metro. Dit specifieke abonnement bieden we niet meer aan en actieve abonnementen daarvan worden beëindigd.

Reputatie 7

Klinkt als een zeer handig en praktisch abonnement. Zonde dat dit afgeschaft wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Dit was in feite een schamel restje van wat ooit in dagen dat OV ook erg gepromoot werd als algemeen OV-ABO (met forse korting voor gezinsleden etc.) aangeboden werd-maar net iets duurder als NS-ABO (vermoedelijk nog in de tijd net voordat die zijtakjes naar veel beter presterende concullega´s gingen). Als ik me goed herinner destijds een prestigeprojekt van D´66-die ook nu een forse deel in de regering hebben.

De grote knijp eraf kwam toen de provincies de regionale lijnen, vooral bus moesten gaan doen en die strippenkaart (weet je nog wel, oudje?) afgeschaft werd. In vergelijking met vrijwel alle west_EUR landen is dit inderdaad een schamele, haast engels aandoende situatie. Speelt weliswaar ook enigszins zo in BE-maar daar kan je voor heel weinig hetzij de vlaamse, hetzij de waalse bussen nemen, waardoor het in combinatie (kan ook op de MoBiB chipkaart) toch goed te doen is.

Badge +3

BTM Vrij (als supplement) kon alleen bij een Altijd Vrij treinabonnement op saldo, dus is al lang niet meer verkrijgbaar. Het kostte volgens mij rond de 65 euro per maand, maar wordt per 2023 dus niet meer verlengd.

In de Reisplanner (bij Opties) sprak men over Trein Vrij/OV-vrij, maar die optie is inmiddels ook verdwenen aangezien het terugsteekverbod is vervallen.

Je kunt in plaats daarvan BTM (zone/ster/regio) abonnementen afsluiten bij de diverse stad/streekvervoerders. Zie bijv. https://reisproducten.gvb.nl/nl/tarieven of https://www.arriva.nl/abonnementen.htm

Een BTM Net abonnement (geldig heel Nederland) is er ook nog, en kost € 312,80 per maand (of € 3128,00 per jaar). Af te sluiten bij alle streekvervoerders, bijv. Arriva, GVB, RET enz.

Let op dat BTM kortingsabonnementen niet goed samengaan met NS Flex + BTM op rekening, de vrij reizen abonnementen zijn in de regel geen probleem.

Reputatie 6

meer dan 300 euro om met de bus te mogen reizen. zou er ook maar iemand zijn voor wie zin abonnement de beste optie is?

NS houdt niet van niet-NS vervoersdiensten. jammer maar wel tekenend dat NS het OV niet meer als geheel ziet. 

Badge +3

meer dan 300 euro om met de bus te mogen reizen. zou er ook maar iemand zijn voor wie zin abonnement de beste optie is?

Och, als je bijv. de GVB zone/ster abonnementen ziet betaal je ook al gauw honderden euro’s per maand, en dan reis je nog alleen maar gratis in de regio (groot) Amsterdam, en niet eens met de trein (ook al kan dat met GVB Flex, maar dan zonder korting).

Verder heb je gelijk, want wat dat betreft was BTM Vrij (weliswaar alleen mogelijk i.c.m. het duurste NS treinabonnement) een koopje.

Reputatie 7
Badge +2

BTM Vrij (als supplement) kon alleen bij een Altijd Vrij treinabonnement op saldo, dus is al lang niet meer verkrijgbaar. Het kostte volgens mij rond de 65 euro per maand, maar wordt per 2023 dus niet meer verlengd.

Sowieso was dat een schim van de opties die je in het verleden nog had. Toen ik zelf begon met forensen had je nog de stad-/streeksupplementen voor 1, 2 of 3 zones bij een trajectkaart. Die werkten overigens ook gewoon keurig met in- en uitchecken na afschaffing van de strippenkaart, dus dat is niet de reden geweest dat ze verdwenen zijn.

Al waren die ook wel heel goedkoop destijds, want voor een klein bedrag kreeg je die zones aan weerszijden van je traject erbij. Het vervangende 1-sterabonnement voor één kant van het traject was al duurder.

Reputatie 7

Ik vind het zo handig dat je in meerdere landen regio-abonnementen hebt voor alle ov inclusief. Bijvoorbeeld in Oostenrijk. In de hele deelstaat met het Wochenticket Tirol voor maar 46.80 euro onbeperkt met alle ov reizen, ongeacht vervoerder. Dat is maar 6,50 euro per dag. Er zijn meerdere varianten van, zoals het Monatsticket. En niks in/uitchecken, gewoon ticket op je telefoon in de app laden en klaar.

Hadden wij dat maar !  Ja, ik weet dat het onderliggende vervoersysteem en de financiering daar anders georganiseerd is dan hier (en dat er minder treinen en bussen rijden). Maar qua prijs ( en gebruiksgemak) is het veel aantrekkelijker. Jammer dat het bij ons niet zo werkt en ov hier in het algemeen zo ontzettend prijzig is.

Ze hebben er ook een Klimaticket: voor 519 euro ( 43,25 euro per maand) mag je een heel jaar lang onbeperkt alle ov gebruiken in de hele deelstaat, inclusief hoofdstad Innsbruck (en geen spitsbeperkingen). Koopje ! 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind het zo handig dat je in meerdere landen regio-abonnementen hebt voor alle ov inclusief.

Ondanks dat we in Nederland redelijk uniek zijn in het hebben van één kaart voor al het OV (de OV-chipkaart dus), zijn de tarieven zelf in diverse buitenlanden inderdaad veel beter geïntegreerd.

Zag het zelf ook toen ik tijdens m'n vakantie in de omgeving Basel verbleef: daar kan je gewoon een kaartje uit elke automaat (of die nu van de BVB, BLT of SBB is) kopen vanaf elke zone in het tarifverbund Nordwestschweiz naar elke zone in dat gebied. Onafhankelijk of je nu met de bus, tram of trein (of een combinatie ervan) reist. Voor abonnementen geldt het zelfde.

Je kunt zelfs voor slechts € 18,80 (of CHF 22) een Triregio Tagesticket kopen wat dan geldig is in heel het TNW gebied in Zwitserland, Kreis Lörrach in Duitsland in bus, tram en trein en daarnaast in de agglomeratie Saint Louis (bus/tram) en de RE/TER treinen van de SNCF tussen Basel en Mulhouse. Da's zelfs voor Zwitserse begrippen best voordelig.

Reageer