beantwoord

trein reis gemaakt zonder geldig reis recht


Hoi ik heb een mail gekregen over dat ik 50 euro aan treinreis zonder geldig reis recht via ns flexmaar Ik ben bij het arriva poortje ingecheckt de reis van apeldoorn naar amersfoort nog gecontroleerd er was niets loos want de condocteur zei ook niets, hij stond wel langer en op wat te klikken bij mijn controlle toen ben ik in de verkeerde trein de sprinter naar t harde gegaan maar ik moest naar nijkerk maar daar stopte de trein niet dus van af t harde ben ik weer naar nijkerk gegaan en daar uitgecheckt 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 July 2021, 11:06

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er was iets loos want u checkte in bij Arriva en u reisde met NS. Dan is uw kaartje niet geldig en maakt de conducteur een aantekening dat u geen geldig vervoersbewijs voor NS had. Het feit dat hij niks zei betekent niet dat het in orde was. Dit is de normale gang van zaken bij Flex als u zonder geldige incheck reist, u krijgt dan geen boete meer direct in de trein, maar achteraf. Op grond van wat u vertelt, denk ik dat het klopt dat u een boete kreeg omdat u niet met Arriva reisde maar met NS. 

U had in het Harde uit moeten checken en weer in moeten checken, vervolgens uitchecken in Nijkerk. Ik vrees dat u zich nog moet verdiepen over hoe u moet in- en uitchecken. U had beter nadat u Nijkerk passeerde even de conducteur kunnen waarschuwen dat de trein niet stopte en u er uit had gemoeten. U stapte in de sneltrein die normaal naar Zwolle gaat, maar door werkzaamheden niet verder dan ‘t Harde. Dat is wel een begrijpelijke vergissing. De extra reis naar het Harde is niet berekend maar heeft verder ook geen gevolgen.

Wat voor melding  kreeg u in Nijkerk?

Goedemorgen Anoukvluijk en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Thom al heeft uitgelegd wat er waarschijnlijk is gebeurd. Als je enkel bij Arriva hebt ingecheckt, maar gereisd hebt met de NS, zal je inderdaad geen geldig vervoerbewijs hebben gehad voor de NS trein, met dus de € 50 ‘boete’ als gevolg.

Ik weet echter niet wat voor transacties er precies zijn gemaakt, dus ik zou willen adviseren om even contact op te nemen met onze Klantenservice, zodat mijn collega's kunnen nagaan wat er exact is gebeurd en wellicht iets kunnen corrigeren. Je kunt hen telefonisch bereiken (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Kijk maar eens hoeveel mensen in een kledingwinkel dameskleding willen afrekenen bij de herenkassa en omgekeerd.

Wij als doorgewinterde reizigers vinden het logisch, voor mensen zonder veel reiservaring is het blijkbaar lastig.

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

 

Misschien omdat de h&m geen kassa opgenomen heeft in de winkel van de c&a?

En als je wel een shop in shop principe hebt met gescheiden kassa system je dan niet je trui bij de verkeerde kan afrekenen

Reputatie 5

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Het spoor in Nederland is als een groot warenhuis, waar je kleding uit het ene rek bij de zelfscankassa met geel stickertje moet afrekenen en kleding uit een ander rek bij eentje met een blauwe stickertje. De kassa pakt gewoon je geld. Twee straten verder word je opgepakt en krijg je een dikke boete wegens diefstal, want blauw in plaats van geel. En dan krijg je van Tamzin op je donder en moet je naar een servicebureau om je onschuld uit te leggen.

Laten degenen die nooit bij de verkeerde hebben ingecheckt zich melden. Tamzin is waarschijnlijk de enige. Blauwnet is een klein stapje in de goede richting, zodat de waanzin van drie verschillende paaltjes naast elkaar alvast verleden tijd is. Nu die twee nog.

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Het spoor in Nederland is als een groot warenhuis, waar je kleding uit het ene rek bij de zelfscankassa met geel stickertje moet afrekenen en kleding uit een ander rek bij eentje met een blauwe stickertje. 

Het zijn gewoon verschillende bedrijven. NS heeft net zoveel met Arriva of EBS te maken als C&A met H&M.

Reputatie 7

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Het spoor in Nederland is als een groot warenhuis, waar je kleding uit het ene rek bij de zelfscankassa met geel stickertje moet afrekenen en kleding uit een ander rek bij eentje met een blauwe stickertje. 

Het zijn gewoon verschillende bedrijven. NS heeft net zoveel met Arriva of EBS te maken als C&A met H&M.

Dat krijg je als ieder ov-bedrijf precies tot op de cent wil incasseren, ipv het zo te laten zoals het destijds was (achter de schermen met verdeelsleutels werken)  Fijn voor het bedrijf, dat wel. Maar de meeste klanten zien reizen met ov niet als het kopen van een apart product bij steeds een ander bedrijf, maar ov als één enorme dienst van A naar B.

Het kan wel. Bijv. met het Amsterdam Travel Ticket. Hoef je als reiziger ook niet per vervoerder af te rekenen. Makkelijk 😀 en NS heeft hierin wel degelijk iets te maken met EBS en GVB.

 

Landen als Duitsland en bijv. ook veel buitenlandse stadsregio's hebbben een heel ander aanbestedingsmodel met een onafhankelijke vervoersautoriteit die het exploitatie risico draagt en de rol van scheidsrechter vervuilt. Het probleem in Nederland is dat NS tegelijkertijd zowel speler als scheidsrechter wil zijn en ook nog de tarieven wil bepalen en dat werkt niet.

In alle Aziatische landen en ook in de VS geldt overigens hetzelfde systeem als hier, gewoon afrekenen per vervoerder.

Het Amsterdam Travel Ticket is overigens een product van de Vervoersregio Amsterdam die als neutrale partij financiële afspraken maakt met ieder van de vervoerders. Als de prijs van het ticket niet kostendekkend blijkt te zijn blijft de Vervoersregio ook met de strop zitten.

Reputatie 7

Landen als Duitsland en bijv. ook veel buitenlandse stadsregio's hebbben een heel ander aanbestedingsmodel met een onafhankelijke vervoersautoriteit die het exploitatie risico draagt en de rol van scheidsrechter vervuilt. Het probleem in Nederland is dat NS tegelijkertijd zowel speler als scheidsrechter wil zijn en dat werkt niet.

In alle Aziatische landen en ook in de VS geldt overigens hetzelfde systeem als hier, gewoon afrekenen per vervoerder.

Ja. En welk systeem zou bij ons het meest in het belang van de reiziger zijn, m.b.t. aantrekkelijkheid en gebruiksgemak van product? Ik denk dat ik het wel weet 😆

Reputatie 7
Badge +1

Hou nou eens op met vergelijkingen met Aziatische landen en de VS, zijn landen die qua grootte absoluut niet vergelijkbaar zijn met een gehucht als Nederland. Bij de invoering van de OV Chipkaart was SSO ook een voorwaarde. Deze is later verkwanseld en hierdoor zit de reiziger dus opgescheept met dit product.

 

Het is nu eindelijk na vele jaren wel gelukt om bij uitcheck bij een verkeerd poortje een waarschuwing te geven maar dat heeft dus wel zo'n kleine 10 jaar geduurd. 

Landen als Duitsland en bijv. ook veel buitenlandse stadsregio's hebbben een heel ander aanbestedingsmodel met een onafhankelijke vervoersautoriteit die het exploitatie risico draagt en de rol van scheidsrechter vervuilt. Het probleem in Nederland is dat NS tegelijkertijd zowel speler als scheidsrechter wil zijn en dat werkt niet.

In alle Aziatische landen en ook in de VS geldt overigens hetzelfde systeem als hier, gewoon afrekenen per vervoerder.

Ja. En welk systeem zou bij ons het meest in het belang van de reiziger zijn, m.b.t. aantrekkelijkheid en gebruiksgemak van product? Ik denk dat ik het wel weet 😆

Overheden in Nederland weigeren om financiële exploitatierisico's van een neutrale vervoersautoriteit te dragen vandaar dat er gekozen is voor het huidige model.

De deelstaat NRW is in het verleden bijv. wel eens voor tientallen miljoenen het schip in gegaan door exploitatieverliezen bij het VRR. 

Hou nou eens op met vergelijkingen met Aziatische landen en de VS, zijn landen die qua grootte absoluut niet vergelijkbaar zijn met een gehucht als Nederland. 

Een land als Singapore is nog tien keer kleiner dan Nederland en werkt ook met afrekenen per vervoerder.

Ook de Kanto regio is kleiner dan Nederland en telt meer dan 40 spoorwegmaatschappijen en nog veel meer busmaatschappijen. De metro in Tokyo is zelfs nog opgesplitst over twee vervoerders. Ook daar is het gewoon apart betalen per vervoerder als je overstapt van de ene op de andere lijn en daarbij wisselt van vervoerder.

Je kunt er van alles van vinden maar uiteindelijk zal iemand het exploitatierisico moeten dragen. En de overheid in Nederland vindt dat (door schade en schande wijs geworden) niet meer haar taak.

Reputatie 7

Overheden in Nederland weigeren om financiële exploitatierisico's van een neutrale vervoersautoriteit te dragen vandaar dat er gekozen is voor het huidige model.

De deelstaat NRW is in het verleden bijv. wel eens voor tientallen miljoenen het schip in gegaan door exploitatieverliezen bij het VRR. 

Oké. Maar waarom gaan ze dan toch door op oude voet en voeren ze ons huidige model niet in?

Dus wij hebben voor dit systeem gekozen om als overheid maar zo min mogelijk geld aan ov te hoeven uitgeven en geen risico te dragen bij tekorten. Daar spreekt groot vertrouwen in het ov uit.....🤔🤣🤣 Dát hebben we nodig voor de toekomst, met groeiende bevolking en honderdduizenden woningen erbij waarbij niet voor elk huisje een parkeerplaats meer beschikbaar zal zijn.

Financiële fiasco's in het verleden werpen nog altijd een lange schaduw. 

Nederland blijft autoland en mensen terug de trein in krijgen zal in deze dure tijd nog niet meevallen. Tenzij je met actiekaartjes aankomt natuurlijk!

Reputatie 7
Badge +1

 

Laten degenen die nooit bij de verkeerde hebben ingecheckt zich melden. Tamzin is waarschijnlijk de enige. Blauwnet is een klein stapje in de goede richting, zodat de waanzin van drie verschillende paaltjes naast elkaar alvast verleden tijd is. Nu die twee nog.

In ZUTphen staan nog steeds 3 palen naast elkaar-omdat vanaf daar ook ARRiva/prov Gelderland ri Winterswijk rijdt. En bij mijn beste weten was dat daarvoor bl.net kwam ook de enige met 3 vervoerders in 1 station (Maastr daargelaten omdat NMBS niet aan die klantenwaanzin meedoet, al hebben ze wel landelijke chipkaarten in BE)

De deelstaat NRW is in het verleden bijv. wel eens voor tientallen miljoenen het schip in gegaan door exploitatieverliezen bij het VRR. 

Oké. Maar waarom gaan ze dan toch door op oude voet en voeren ze ons huidige model niet in?

In sommige gevallen wordt er in Duitsland ook met een bonus-malus clausule gewerkt in het bestek om de vervoerder aan te moedigen een stap extra te zetten. Maar de hoofdlijn blijft toch dat overheid (deelstaat of Verkehrsverbund) het risico draagt.

Daarnaast kennen de Duitse contracten heftige boetes als de eisen (die veel strikter zijn dan in Nederland) niet worden nageleefd om te voorkomen dat vervoerders er met de pet naar gooien. Abellio and Keolis weten er alles van. 

 

Laten degenen die nooit bij de verkeerde hebben ingecheckt zich melden. Tamzin is waarschijnlijk de enige. Blauwnet is een klein stapje in de goede richting, zodat de waanzin van drie verschillende paaltjes naast elkaar alvast verleden tijd is. Nu die twee nog.

En bij mijn beste weten was dat daarvoor bl.net kwam ook de enige met 3 vervoerders in 1 station (Maastr daargelaten omdat NMBS niet aan die klantenwaanzin meedoet, al hebben ze wel landelijke chipkaarten in BE)

De NMBS is in Maastricht sowieso geen partij in de exploitatie. De treindienst tot de grens valt exploitatief onder NS, dat de diensten tegen betaling laat uitvoeren door de NMBS. Zelfde als dat Abellio de dienst Gouda-Alphen uitvoert in opdracht van NS 

In Duitsland zijn er trouwens ook een aantal lijnen waar DB als exploitant de dienst door lokale treinvervoerders laat uitvoeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik tochniet snap is waarom TS bij Arriva incheckt als ze met NS op reis gaat. Dat is net zoiets als een trui van C&A willen afrekenen bij H&M.

Het spoor in Nederland is als een groot warenhuis, waar je kleding uit het ene rek bij de zelfscankassa met geel stickertje moet afrekenen en kleding uit een ander rek bij eentje met een blauwe stickertje. De kassa pakt gewoon je geld. Twee straten verder word je opgepakt en krijg je een dikke boete wegens diefstal, want blauw in plaats van geel. En dan krijg je van Tamzin op je donder en moet je naar een servicebureau om je onschuld uit te leggen.

Laten degenen die nooit bij de verkeerde hebben ingecheckt zich melden. Tamzin is waarschijnlijk de enige. Blauwnet is een klein stapje in de goede richting, zodat de waanzin van drie verschillende paaltjes naast elkaar alvast verleden tijd is. Nu die twee nog.

Ik heb ook nog nooit bij de verkeerde in of uitgecheckt en ook nog nooit een gemiste uitcheck gehad. Kwestie van kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het feit dat we nu al zo’n 20 jaar over dit onderwerp praten blijkt wat een dramatisch slecht ontworpen systeem inchecken per spoorvervoerder is. Het is een systeem dat goed werkt voor de vervoerders maar niet voor de reizigers.

Bij bus en tram valt dit niet omdat je per voertuig in- en uitcheckt. Bij de metro gaat het ook bijna altijd omdat de metro over het algemeen eigen in- en uitgangen heeft. Het gaat mis bij het spoor omdat de verschillende vervoerders hetzelfde station en dezelfde perrons delen. En natuurlijk op stations als Amsterdam Amstel en Duivendrecht waar spoor en metro dezelfde perrons delen.

 

Uit het feit dat we nu al zo’n 20 jaar over dit onderwerp praten blijkt wat een dramatisch slecht ontworpen systeem inchecken per spoorvervoerder is. Het is een systeem dat goed werkt voor de vervoerders maar niet voor de reizigers.

In de regio Tokyo hebben treinvervoerders die een station delen (soms zelf 5 of 6) ieder hun eigen sporen, perrons of vleugel van het station. En omdat er altijd en overal poortjes staan gaat dat ook met 40 verschillende vervoerders in praktijk altijd goed. Je kunt niet bij de een inchecken en dan bij de ander instappen, ieder heeft zijn eigen afgesloten gebiedje.

Wat daar verder ontbreekt is de overstap problematiek tussen vervoerders. Iedere vervoerder heeft zijn eigen tarieftabel en bij overstappen van de een op de ander betaal je gewoon opnieuw en krijg je geen overstapkorting..

Bussen hebben daar altijd een vast tarief dat van je kaart wordt afgeschreven bij het instappen. Het maakt niet uit je één halte meegaat of dat je drie kwartier onderweg bent. Overstappen is gewoon opnieuw betalen.

Op deze manier wordt ook tot op de laatste cent per vervoerder afgerekend . In feite hebben ze alleen het oude systeem met papieren kaartjes en handmatige controle (bemande poortjes) geautomatiseerd.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me in dit verband niet bijster relevant om het over de regio Tokio te hebben.

In Nederland worden stations en perrons gedeeld door de verschillende spoorvervoerders. Met alle gevolgen van dien voor het in- en uitchecken.

Hier een volkomen absurd voorbeeld dat toch echt kan gebeuren. Stel je wilt van Almelo naar Hengelo reizen. De eerste trein volgens dienstregeling is van NS. Je checkt in bij NS. De trein van NS heeft echter vertraging waardoor de eerste reismogelijkheid met Blauwnet is. Je moet dan op het perron weer uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet. Daarna in Hengelo uitchecken bij Blauwnet. Voor een gemiddelde reiziger is dit systeem veel te ingewikkeld.

Een slecht ontworpen systeem dus omdat het geen rekening houdt met de menselijke maat. Veel te complex.

Je merkt aan dit systeem dat het waarschijnlijk bedacht is aan een bureau in Utrecht door iemand die nooit met een regionale vervoerder reist. ☹️

Het probleem is nog erger geworden sinds er trajecten zijn waarbij twee vervoerders rijden. Dan moet je eigenlijk voordat je incheckt controleren van welke vervoerder de trein is die als eerste vertrekt. Zou er iemand zijn die dat doet?

De OV-chipkaart werkt prima voor bus, tram en in de meeste gevallen voor de metro. De OV-chipkaart werkt ook prima wanneer je met slechts één spoorvervoerder te maken hebt. Het is een heel klantonvriendelijk systeem wanneer je als reiziger te maken hebt met een traject of station met verschillende vervoerders.

Reputatie 7

Een slecht ontworpen systeem dus omdat het geen rekening houdt met de menselijke maat. Veel te complex.

Er is teveel theoretisch en ingewikkeld gedacht en te weinig vanuit de gebruiker. Dat gebeurt wel vaker.

Het lijkt helaas soms wel alsof alsof de reiziger ten dienste staat van het systeem ipv andersom. Dat is jammer. Het kán veel simpeler maar men wil niet.

En om nog even op Tokio terug te komen: daar kan het blijkbaar onmogelijk misgaan. Daar hebben ze er dus beter over nagedacht.

 

Reputatie 5

Het lijkt me in dit verband niet bijster relevant om het over de regio Tokio te hebben.

In Nederland worden stations en perrons gedeeld door de verschillende spoorvervoerders. Met alle gevolgen van dien voor het in- en uitchecken.

Hier een volkomen absurd voorbeeld dat toch echt kan gebeuren. Stel je wilt van Almelo naar Hengelo reizen. De eerste trein volgens dienstregeling is van NS. Je checkt in bij NS. De trein van NS heeft echter vertraging waardoor de eerste reismogelijkheid met Blauwnet is. Je moet dan op het perron weer uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet. Daarna in Hengelo uitchecken bij Blauwnet. Voor een gemiddelde reiziger is dit systeem veel te ingewikkeld.

Een slecht ontworpen systeem dus omdat het geen rekening houdt met de menselijke maat. Veel te complex.

Je merkt aan dit systeem dat het waarschijnlijk bedacht is aan een bureau in Utrecht door iemand die nooit met een regionale vervoerder reist. ☹️

Het probleem is nog erger geworden sinds er trajecten zijn waarbij twee vervoerders rijden. Dan moet je eigenlijk voordat je incheckt controleren van welke vervoerder de trein is die als eerste vertrekt. Zou er iemand zijn die dat doet?

De OV-chipkaart werkt prima voor bus, tram en in de meeste gevallen voor de metro. De OV-chipkaart werkt ook prima wanneer je met slechts één spoorvervoerder te maken hebt. Het is een heel klantonvriendelijk systeem wanneer je als reiziger te maken hebt met een traject of station met verschillende vervoerders.

Uw “volkomen absurde” voorbeeld Almelo-Hengelo is zeer realistisch! Bijna exact zoiets overkwam mij onlangs eens, zij het in omgekeerde richting. Op Hengelo checkte ik in bij NS omdat op dat moment de eerste trein van daar naar Almelo van hen was. Vanwege een lastminute spoorwijziging en wat onoplettendheid daaromtrent miste ik toch nipt die NS-trein er was de sprinter van Keolis-Blauwnet luttele minuten later mijn eerstvolgende optie. Daar stapte ik enigszins geïrriteerd en gehaast dus in, en realiseerde me pas na vertrek -halverwege station Borne- dat ik “fout” was ingecheckt. Ik weet dat controleteams van Blauwnet (terecht!) hun werk serieus en streng uitvoeren, dus stapte ik gauw in Borne uit om een vlotte omcheckactie te kunnen doen bij het gele en blauwe chipkaartpaaltje daar. Ik was helaas net niet rap genoeg, zag de sprinter vlak voor mijn neus wegrijden en arriveerde zodoende uiteindelijk met de volgende trein alsnog een half uur later dan nodig in Almelo (op een reistijd van normaliter nog geen kwartier).

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de situatie met meerdere vervoerders op hetzelfde traject van/naar Utrecht zou zijn ontstaan dan had het probleem op het netvlies gestaan. Nu speelt het alleen in Twente en Limburg en is er weinig urgentie om het probleem op te lossen.

Iets vergelijkbaars is gebeurd bij de Jongerendagkaart die alleen bij NS geldig is. Een leuk idee in de Randstad maar nauwelijks relevant als je in een provincie woont waar NS niet of amper rijdt.

dag

heel bijzonder ik krijg zojuist een mail dat ik een boete heb van geen geldigreisrecht. terwijl ik in de trein gecontroleerd ben en nog heb gevraagd of het klopte (kreeg bij inchecken een foutmelding en daarna nog een keer ingecheckt en conducteur (stagiare) gaf aan dat alles oke was. bij uitchecken kreeg ik foutmelding nog een keer kaart aangeboden bij de paal en toen wel oke. En nu krijg ik een melding dat ik een boete heb. ik begrijp niet wat er nu gebeurt is en ik heb gedaan wat ik moest doen…. wie kan mij verder helpen want de boete is niet terecht. alvast hartelijk dank. 

Reageer