beantwoord

Tussenperiode NS Flex Dal Voordeel

  • 16 November 2023
  • 4 reacties
  • 97 Bekeken

Beste,

Ik heb een NS Flex Dal Voordeel abonnement en reisde vorige week in de ochtendspits met de trein. Na 09:00 uur kwam ik op station Haarlem aan en daar had ik 10 minuten overstap. Daarop besloot ik uit te checken en in te checken in de hoop dat mijn Dal Voordeel abonnement zou worden geactiveerd. In mijn reishistorie zie ik echter dat er geen korting is verrekend.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik moet doen om de volgende keer wel de korting te verkrijgen?

Alvast bedankt.

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 November 2023, 11:10

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Na 08.55 inchecken en als dat niet lukt tijdens de spits inchecken met opvat, na de spits uitchecken en inchecken met het Dalvoordeelabonnement.

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en weer inchecken, ziet NS het tweede deel als voortzetting van de eerdere reis en is het tweede deel tegen hetzelfde tarief als het eerste deel.

In het vervolg moet u dus meer dan 35 minuten wachten met inchecken na het uitchecken. Dat is natuurlijk geen praktische oplossing. Een andere manier is om het eerste deel in de spitsuren niet met uw OV-chipkaart te maken, maar met uw bankpas of een e-ticket, en pas in te checken met uw OV-chipkaart voor het deel in de daluren.

Ga wel van tevoren na of dit echt voordeel oplevert; vanwege het degressieve tariefsysteem van NS (prijs per kilometer wordt lager naarmate de reis langer is) kan het zo zijn dat een lange reis tegen vol tarief goedkoper is dan het eerste deel van die reis tegen vol tarief en het tweede deel van die reis met korting.

Ja, als u binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt wordt het tweede deel van uw reis als een overstap beschouwd en niet als een nieuwe reis. Het gevolg is dat het tweede deel van uw reis tegen hetzelfde tarief wordt berekend als het eerste deel. Dit kan zowel in uw voordeel als in uw nadeel zijn.

U kunt dit oplossen door of van twee OV-chipkaarten gebruik te maken of uw bankpas te gebruiken voor het eerste deel van uw reis.

​​​​​​Houd er wel rekening dat u dan uw reis breekt en de langeafstandskorting die u krijgt bij een overstap vervalt waardoor het ook weer wat duurder wordt. Bij korte afstanden kan het daardoor zelfs duurder worden dan wanneer u de hele reis tegen het volle tarief maakt!

Dank allen voor de suggesties en adviezen. Het is allemaal wat omslachtig maar ik zal de volgende keer vooraf berekenen wat het meeste voordeel voor mij oplevert.

Reageer