beantwoord

vakantiedagen

  • 28 December 2022
  • 6 reacties
  • 236 Bekeken

gelden de dagen tussen kerst en oudjaar als vakantiedagen, dus hele dag dalurenkorting?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 28 December 2022, 18:39

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS kent geen “vakantiedagen", slechts “feestdagen”. Alleen op die feestdagen is er geen spits. Dat is komende week dus alleen Nieuwjaarsdag. Maar ja, dat was toch al een zondag ...

Reputatie 7
Badge +3

Nee, alleen de feestdagen zelf (1e + 2e Kerstdag en Nieuwjaarsdag) gelden als feestdagen waarop je de hele dag de korting krijgt. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De hele dag met korting tussen kerst en nieuwjaar (en in juli en augustus plus de vrijdag na Hemelvaartsdag) gold alleen voor het oude Voordeelurenabonnement, en was al eerder (per 2021 meen ik) afgeschaft. Een fiets mag in juli/augustus nog wel de hele dag mee, met kaartje uiteraard.

Reputatie 7

gelden de dagen tussen kerst en oudjaar als vakantiedagen, dus hele dag dalurenkorting?

Die vraag hoor ik vaak. Het is ook een logische vraag. Er wordt vakantiedienstregeling gereden, het halve land heeft vrij. Maar er geldt gewoon de ouderwetse spitstijd. Terwijl het dal in vakantietijd vaak zelfs even druk is of soms nog drukker, zo te zien aan veel treinen deze week😉

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn ook gewoon werkdagen en dus ook dagen waarop de normale spitsuren gelden, al nemen veel mensen deze dagen vrij. In de tijd dat ik nog wel met de trein naar werk ging was het dan ook altijd veel rustiger tijdens de spits. Op zich dus ook niet zo vreemd dat nu, in een tijd dat er in het algemeen nog steeds minder met de trein gaan in vergelijking met voor corona, er een vakantiedienstregeling is met nog minder treinen. Een deel van de mensen die nu vrij is, gaat dan wellicht een dagje weg met de trein, misschien naar familie of vrienden, waardoor het dan weer drukker is. 

gelden de dagen tussen kerst en oudjaar als vakantiedagen, dus hele dag dalurenkorting?

Die vraag hoor ik vaak. Het is ook een logische vraag. Er wordt vakantiedienstregeling gereden, het halve land heeft vrij. Maar er geldt gewoon de ouderwetse spitstijd. Terwijl het dal in vakantietijd vaak zelfs even druk is of soms nog drukker, zo te zien aan veel treinen deze week😉

NS kiest er tegenwoordig voor om als er minder spitsreizigers zijn het aantal treinen drastisch te verminderen en om de treinen in te korten zodat ze in de spits toch vol zitten.

Reageer