beantwoord

van Dalvrij naar Dalvrij Flex

  • 9 January 2023
  • 6 reacties
  • 226 Bekeken

Al enige jaren heb ik een Dalvrij abonnement (65+); ik heb gekeken in hoeverre het zinvol is dit om te zetten naar Dalvrij Flex 65+. Voor zover ik het kan overzien heeft dit geen nadelen, maar alleen voordelen. Klopt mijn veronderstelling? 

icon

Beste antwoord door Thom 9 January 2023, 11:52

Bekijk origineel

6 reacties

Enige issue zijn eventuele vrije reisdagen want die zijn bij Flex niet mogelijk. Als u die heeft en overschakelt op Flex raakt u die kwijt.

Nee, dit speelt niet bij Dalvrij; daar is geen sprake van vrije reisdagen.

Dank voor de reactie trouwens.

Reputatie 7
Badge +4

Uw veronderstelling klopt. De regelgeving is iets anders. Als u incheckt tijdens de spits, betaalt u net als bij Dalvrij nu voor uw reis, alleen bij Flex krijgt u een rekening achteraf. U hoeft dus geen saldo op uw kaart te hebben.

Het principe van dat u vrij reist zolang u incheckt tijdens de daluren blijft. Een voordeel is ook dat u in de spits nog van vervoerder mag wisselen zonder dat de tweede rit in rekening wordt gebracht. Dit kan een groot voordeel zijn als u bijvoorbeeld van het Westen naar Groningen of Leeuwarden reist. Zelf check ik wel eens voor half zeven in, reis dus zonder verdere kosten en ik pak voor negenen de Arrivatrein, waar ik dus nu ook niet meer voor hoef te betalen.

De vergoedingen bij Geld Terug bij Vertraging worden ook anders berekend. Het is niet meer een gedeelte van uw abonnement dat u terug krijgt.

Het Dalvrijabonnement voor senioren is gunstig qua prijs en vormt een fors voordeel. Het eerste klas tarief is wel met ongeveer een vijfde omhoog gegaan. Als u veel reist, kan het nog steeds al snel uit. Aan het eind van de bestelling ziet u pas het juiste tarief. U kunt echter nu na een maand uw abonnement tijdelijk stopzetten als u het een tijdje niet gebruikt. Dat kan flink uitmaken.

U moet uw oude abonnement omzetten naar Flex, de persoonlijke chipkaart in Mijn NS wordt uitgelezen. U krijgt een evenredig deel van de vooruitbetaalde abonnementskosten terug. Nogmaals: NS vermeldt eerst het volle tarief en pas aan het eind wordt uw 65 + tarief zichtbaar. U moet eenmalig Flex op het NS-automaat bevestigen en dan gaat Flex meteen in. Vergeet dit niet. Bij het inchecken krijgt u met Flex de melding ‘Reizen op rekening’.

Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie!

Als ik het goed begrepen heb is de periode van minimaal 1 maand die je moet hanteren als je weer iets wil wijzigen, niet een hele kalendermaand. M.a.w. het kan per iedere dag, bijv. een wijziging per 15 maart, dan kan de volgende wijziging per 15 of 16 april. Klopt deze redenering? 

Reputatie 7
Badge +3

Deze redenering klopt. Waarbij opgemerkt dat als je hebt gewijzigd naar NS Flex Basis je niet die maand hoeft te hanteren, je kunt dan gelijk al weer naar een betaald abonnement wijzigen. En wil je binnen een maand van een betaald abonnement naar een duurder betaald abonnement wijzigen (bv van Flex Dal Voordeel naar Flex Dal Vrij) dan is dat over het algemeen te regelen via de klantenservice.

Er zijn nog wel wat andere verschillen tussen reizen op saldo en reizen met NS Flex. Bij Flex duurt het vaak langer voor de reizen zichtbaar zijn in de reishistorie, wat niet handig is als je de reizen moet declareren, en ook kun je daarom dan niet altijd gelijk een GtbV via MijnNS indienen. Met Flex reis je standaard ook op rekening met de bus, tram en metro, al kun je dit op verzoeken laten uitzetten. Met Flex kun je te maken krijgen met correctietarieven, ben je bv een keer vergeten in te checken en heb je controle in de trein is dat gelijk €50 correctietarief. Bij een saldo abonnement kan een HC misschien coulant zijn en je op een volgend station met paaltjes de gelegenheid geven nog snel in te checken en als je op een volledig afgekochte dag reist mag er geen boete worden gegeven. 

Reageer