vast traject toch deel berekend | NS Community
beantwoord

vast traject toch deel berekend


Reputatie 1

Dankzji de community heb ik mijn traject aangepast om extra kosten te voorkomen. Ik reis van Amersfoort Schothorst naar Amsterdam Lelylaan. Op deze manier kan ik en over Amsterdam Centraal én over Amsterdam zuid reizen. Zonder dat dat extra kosten zou moeten geven is mij hier voorgerekend gezien de aantal punten die ik zo heb. Maar.. ik betaal nu toch voor het stukje Duivendrecht - zuid. En dat klopt dus niet. De klantenservice is druk. Hoe regel ik nu dat dit recht wordt getrokken? Bedankt weer voor de reactie(s)

icon

Beste antwoord door Robert B 1 March 2023, 19:25

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Welke route reis jij? Ik zie in de reisplanner geen routes die via Duivendrecht gaan bij reizen van Amersfoort Schothorst en Amsterdam Lelylaan.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft niet te maken met de routes in de planner, maar met het aantal tariefeenheden. Zoals ik het begrijp mag je met Traject Vrij zonder extra kosten 10 extra tariefeenheden gebruiken om op je bestemming te komen. Maar @Robert B kan dit een stuk beter uitleggen en uitrekenen 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Heeft niet te maken met de routes in de planner, maar met het aantal tariefeenheden. Zoals ik het begrijp mag je met Traject Vrij zonder extra kosten 10 extra tariefeenheden gebruiken om op je bestemming te komen. Maar @Robert B kan dit een stuk beter uitleggen en uitrekenen 🙂

Op grond van de uitleg van @Robert B heeft TS voor dit trajectabonnement gekozen. Omdat er toch extra kosten berekend worden, ben ik benieuwd naar de route. Als er extra kosten berekend worden bij een trajectabonnement dan wordt er blijkbaar buiten het traject gereisd.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie. Met punten bedoelde ik eenheden..en door Lelylaan te kiezen en niet Sloterdijk zou ik 13 meer eenheden kopen waardoor ik geen extra kosten hoefde te betalen. 

Reputatie 1

Ik reis doorgaans Amersfoort Schothorst naar Amsterdam Zuid. Dus dat zou moeten kunnen..

Reputatie 7
Badge

Amsterdam Zuid ligt niet op de alternatieve route naar Lelylaan die binnen de 10TE boven de kortste route blijft, omdat je vanaf daar helemaal via Schiphol moet om weer bij Lelylaan uit te komen. De alternatieve route die u zonder extra kosten mag gebruiken loopt van Duivendrecht via Amsterdam Amstel alsnog langs Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge

Zuid Sloterdijk is (met de trein) ook geen 16TE maar (via Schiphol) 26. Ik vrees dat @Robert B daar in zijn reactie in je andere tooic een foutje heeft gemaakt.

Reputatie 1

Dus.. als ik mijn traject wijzig naar Amersfoort Schothorst - Schiphol, dan kan ik en over CS Amsterdam en over Xuid zónder extra kosten. Correct?

Reputatie 7
Badge

Dat had ik zelf nog niet geconcludeerd maar dat moet kunnen. Die routes zijn vanaf Weesp 24 en 33TE.

Overigens is dit abonnement natuurlijk wel ook duurder en moet u dus ook kijken of u er (gezien de kosten die u nu of met een abonnement tot 1 van uw echte bestemmingen maakt) op vooruit gaat op deze manier. Wat het meest gunstig is hangt af van hoe vaak u waar heen gaat.

Reputatie 7
Badge

Lelylaan is in ieder geval niet slim. Als u dit naar Centraal wijzigt betaalt u net zo veel bij als u nu doet, met een goedkoper abonnement.

Reputatie 1

Ok bedankt allemaal. Ik moet uiteindelijk naar Sloterdijk. Maar ik reis vaak via Zuid omdat dat voor mij de beste connectie is. En ik dacht dus ik krijg meer eenheden via lelylaan. Maar dat pakte anders uit. Ik wijzig naar Schiphol in de hoop dat het nu goed komt. Als iemand een beter voorstel heeft, lees ik het nog graag..

Reputatie 7
Badge

Voor de volledigheid de opties om mee te rekenen (uitgaande van 2e klasse reizen:

- NS Flex Traject Vrij Amersfoort Schothorst-Schiphol Airport kost €294,90/maand. U betaalt op uw trajecten dan niet bij.

- NS Flex Traject Vrij Amersfoort Schothorst-Amsterdam Centraal kost €252/maand. U betaalt per reis van/naar Amsterdam Zuid dan bij voor het traject Duivendrecht-Amsterdam Zuid. Dat kost u €2,60 per reis in de spits en €1,56 per reis in de daluren.

- NS Flex Traject Vrij Amersfoort Schothorst-Amsterdam Zuid kost €246,8/maand. U betaalt per reis van/naar Amsterdam Centraal dan bij voor het traject Amsterdam Muiderpoort-Amsterdam Centraal (want via Muiderpoort kunt u met een omweg <10TE nog via Amstel en Duivendrecht naar Zuid). Dat kost u €2,60 per reis in de spits en €1,56 per reis in de daluren.

Reputatie 7
Badge

Ok bedankt allemaal. Ik moet uiteindelijk naar Sloterdijk. Maar ik reis vaak via Zuid omdat dat voor mij de beste connectie is. En ik dacht dus ik krijg meer eenheden via lelylaan. Maar dat pakte anders uit. Ik wijzig naar Schiphol in de hoop dat het nu goed komt. Als iemand een beter voorstel heeft, lees ik het nog graag..

Ik zal vanavond bovenstaande nog even aanvullen met Sloterdijk i.p.v. Centraal.

Badge +3

Heeft niet te maken met de routes in de planner, maar met het aantal tariefeenheden. Zoals ik het begrijp mag je met Traject Vrij zonder extra kosten 10 extra tariefeenheden gebruiken om op je bestemming te komen. Maar @Robert B kan dit een stuk beter uitleggen en uitrekenen 🙂

Het gaat inderdaad om dit topic van TS: 

Amsterdam Zuid ligt niet op de alternatieve route naar Lelylaan die binnen de 10TE boven de kortste route blijft, omdat je vanaf daar helemaal via Schiphol moet om weer bij Lelylaan uit te komen. De alternatieve route die u zonder extra kosten mag gebruiken loopt van Duivendrecht via Amsterdam Amstel alsnog langs Amsterdam Centraal.

Daar gaat het mis, alhoewel de reisplanner gewoon adviezen via Zuid (en Schiphol) geeft, en daarvoor aangeeft dat Zuid - Lelylaan 19 TE is.

Maar dat is inderdaad via Centraal, volgens https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=ASDZ&end=&end=ASDL&companies=

Er vanuit gaande dat Duivendrecht op je traject ligt (je mag 10 TE omreizen dus dat is zo, zie de factuur) is het vanuit daar 15 TE naar Lelylaan (via Centraal).

Via Schiphol is het vanuit Duivendrecht naar Lelylaan 15 TE + 12 TE = 27 TE en dat is dus blijkbaar te veel omdat de kortere route via Muiderpoort is (11 TE).

Je mag dus het ‘omreizen’ (via Duivendrecht én Schiphol) niet bij elkaar optellen. Ik heb me daarin dus vergist want er is geen aftakking naar Lelylaan bij De Nieuwe Meer (zeg maar parallel aan de Ring A10) 😣

@BasYa mag me een tikkie sturen voor de reiskosten (en eventueel het verschil tussen Traject Vrij vanuit Amersfoort Schothorst naar Sloterdijk/Lelylaan als dat uit eigen zak betaald wordt).

Probleem bij Traject Vrij naar Schiphol (maar waarom zou je) is dat je dan niet van/naar Sloterdijk mag (natuurlijk wel via Sloterdijk, zonder daar over te stappen).

Reputatie 1

Nou niemand hoeft me wat te betalen, zolang mijn baas dat maar doet. We zijn allemaal maar mensen. 

Ik heb een aanvullende vraag nog. Er is dus geen alternatief dan via Amsterdam CS naar Sloterdijk? En als ik wel via een andere route naar mijn werk wil, houd ik de extra kosten. Correct?

Badge +3

Nou niemand hoeft me wat te betalen, zolang mijn baas dat maar doet. We zijn allemaal maar mensen. 

Ik heb een aanvullende vraag nog. Er is dus geen alternatief dan via Amsterdam CS naar Sloterdijk? En als ik wel via een andere route naar mijn werk wil, houd ik de extra kosten. Correct?

Helaas inderdaad, via Zuid naar Sloterdijk kost het je altijd Duivendrecht - Zuid plus de kosten voor de metro vanuit Zuid.

Je zou daar nog wat op kunnen besparen, afhankelijk van hoe vaak je precies via Zuid wilt reizen naar Sloterdijk. Als dat vrijwel altijd het geval is dan neem Traject Vrij naar Duivendrecht/Zuid (plus evt. een GVB Flex of zone/ster metro abonnement).

Reputatie 7
Badge +2

Je zou daar nog wat op kunnen besparen, afhankelijk van hoe vaak je precies via Zuid/Centraal wilt reizen naar Sloterdijk. Als dat vrijwel altijd het geval is dan neem traject Vrij naar Zuid (plus evt. een GVB Flex metro abonnement).

Als via Duivendrecht wel mag is de makkelijkste optie voor TS denk ik juist om al op Duivendrecht op metro 50 te stappen in plaats van op Amsterdam Zuid.

Iets minder frequent (want alleen lijn 50 en niet de 51). Maar per GVB is Duivendrecht - Lelylaan maar € 1,03 duurder dan Zuid - Lelylaan. Dat is dus goedkoper dan voor het stukje Duivendrecht - Zuid in de trein te blijven zitten, want dan betaal je tenminste 50 cent meer voor dat stukje dan met de metro.

Badge +3

Als via Duivendrecht wel mag is de makkelijkste optie voor TS denk ik juist om al op Duivendrecht op metro 50 te stappen in plaats van op Amsterdam Zuid.

Iets minder frequent (want alleen lijn 50 en niet de 51). Maar per GVB is Duivendrecht - Lelylaan maar € 1,03 duurder dan Zuid - Lelylaan. Dat is dus goedkoper dan voor het stukje Duivendrecht - Zuid in de trein te blijven zitten, want dan betaal je tenminste 50 cent meer voor dat stukje dan met de metro.

Als de trein uit Amersfoort stopt op Duivendrecht (edit: en dat doen ze zie ik nu) is dat ook een goede optie. De bestemming is overigens Sloterdijk (waarbij ik onterecht dacht dat je met Traject Vrij naar Lelylaan wel via Zuid of Centraal zou mogen reizen, niet dus).

Reputatie 7
Badge +2

@Robert B Dat doet ‘ie. Van de ICs via Duivendrecht-Laag slaat alleen die uit Groningen/Leeuwarden naar Den Haag station Duivendrecht over. Uit Amersfoort wordt er dus wel gestopt.

Reputatie 1

Klopt ik stop via zuid altijd in Duivendrecht. Dat is een optie om vanuit te metro-en. Op zich zou ik s morgens ook het boemeltje vanuit Amersfoort naar Amsterdam Centraal kunnen nemen en dan naar Sloterdijk. En terug met metro via Duivendrecht. De trein terug via Sloterdijk en dan CS is namelijk rennen en vliegen. En daar ben ik minder goed in. Ik voel me helemaal geholpen. Ontzettend bedankt allemaal. Ik stel de feedbacks zeer op prijs!

Reputatie 7
Badge

Zoals beloofd nog een kleine aanvulling op mijn overzichtje van kosten voor de opties met alleen NS voor Sloterdijk i.p.v. Centraal:

Een NS Flex Traject Vrij abonnement Amersfoort Schothorst-Amsterdam Sloterdijk kost €270,40/maand.

Een reis tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk (die u met een abonnement tot Amsterdam Zuid dus apart betaald) kost u dan wederom €2,60 in de spits en €1,56 in de daluren.

Badge +3

Zoals beloofd nog een kleine aanvulling op mijn overzichtje van kosten voor de opties met alleen NS voor Sloterdijk i.p.v. Centraal:

Een NS Flex Traject Vrij abonnement Amersfoort Schothorst-Amsterdam Sloterdijk kost €270,40/maand.

Een reis tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk (die u met een abonnement tot Amsterdam Zuid dus apart betaald) kost u dan wederom €2,60 in de spits en €1,56 in de daluren.

Klopt, maar er wordt vanaf Zuid met de metro gereisd omdat dat de meest gunstige reis is. Reis je dus regelmatig met de trein naar Sloterdijk (vaste bestemming) en maar af en toe met de metro dan betaal je Duivendrecht - Zuid voor buiten je traject. De metro komt daar nog bij.

Reis je vrijwel dagelijks via Zuid dan kan je net zo goed Traject Vrij naar Zuid nemen, scheelt je die € 1,56/2,60 voor buiten je traject.

Traject Vrij Schothorst - Sloterdijk € 270,40 (je betaalt bij voor Duivendrecht - Zuid + GVB metro)
Traject Vrij Schothorst - Duivendrecht € € 231,50 (plus de kosten voor metro)
Traject Vrij Schothorst - Zuid € 246,80 (plus de kosten voor metro)

Met de metro vanaf Duivendrecht bespaar je dus € 15,30 op je treinabonnement. Maar:

Metro 51 Duivendrecht - Sloterdijk kost (zonder korting) € 3,73 en duurt 23 minuten.
Metro 50 Zuid - Sloterdijk kost € 2,70 en duurt 13 minuten.

Conclusie: Traject Vrij naar Zuid (plus eventueel een GVB metro abonnement) is het handigst voor dagelijks reizen. Er is helaas geen NS abonnement dat zowel Centraal als Zuid dekt voor naar Sloterdijk.

Reputatie 1

Het is een leerzame avond. Ik begrijp nu dat ik gewoon niet van twee walletjes kan eten. Dat leek zo smakelijk. Ik kies voor zuid. En dan de metro. En als ik dan een keer over cs ga heb ik nog steeds korting. 

Iedereen ontzettend bedankt voor zijn kennis en inbreng en aandacht. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is een leerzame avond. Ik begrijp nu dat ik gewoon niet van twee walletjes kan eten. Dat leek zo smakelijk.

Bij veel trajecten van/naar Amsterdamse station kan dat inderdaad niet. Bij bv Den Haag Centraal / Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI kan het weer wel. 

Badge +3

Bij veel trajecten van/naar Amsterdamse station kan dat inderdaad niet. Bij bv Den Haag Centraal / Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI kan het weer wel. 

De krochten van Traject Vrij… 🙄

Reageer