beantwoord

Verder reizen na traject vrij

  • 28 November 2022
  • 9 reacties
  • 439 Bekeken

Ik heb een NS business card van werk, hier staat het vrij reizen traject Gouda - Den Haag op en alles wat ik buiten dit traject reis krijg ik 40% korting op. Als ik van Gouda naar leiden reis, dan reis ik van Gouda naar Den Haag en daar stap ik over op de trein naar Leiden. Betaal ik dan alleen voor het stuk van Den Haag naar Leiden of betaal ik het hele stuk van Gouda naar Leiden? (Ik heb op Den Haag niet uit en ingecheckt dan)

icon

Beste antwoord door Daniel 28 November 2022, 12:34

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt alleen voor het gedeelte van de reis wat niet binnen jouw trajectabonnement valt. Dus alleen voor Den Haag-Leiden.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat in dit geval wel zo? De kortste route Gouda - Leiden is niet via Den Haag.

Misschien kun je beter in Den Haag wel uit- en inchecken, dan betaal je sowieso alleen maar Den Haag - Leiden.

Reputatie 7
Badge +1

In de reisplanner worden beide mogelijkheden getoond dus ik neem aan dat zowel via Den Haag als via Alphen mag. Maar de vraag lijkt mij puur theoretisch want je schrijft dat je in Den Haag niet in- en uitcheckt. Dus wordt er dan gewoon via Alphen aan de Rijn berekend.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat in dit geval wel zo? De kortste route Gouda - Leiden is niet via Den Haag.

Misschien kun je beter in Den Haag wel uit- en inchecken, dan betaal je sowieso alleen maar Den Haag - Leiden.

Er staat dat TS eerst van Gouda naar Den Haag reist en van daaruit naar Leiden. Dus misschien is uit/inchecken inderdaad wel handiger om niet vanaf Gouda te moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +2

Met traject vrij heb je laagste prijs garantie, dus je betaald voor de goedkoopste combinatie met je abonnement. In dit geval dus waarschijnlijk € 3,90 voor Den Haag Centraal - Leiden Centraal, ook als je via Alphen aan den Rijn reist.

(Je chipkaart weet überhaupt niet welke route je neemt uiteraard)

Reputatie 7
Badge +1

Prussies-het is zoals daniel uitlegt-en daarom wordt ook pas in de nacht de extra te betalen prijs berekend-omdat in veel gevallen meer theoretische mogelijkheden zijn die niet ala minute bij de normale uitsjek kan worden gecyberd (op deze dito MA).

Kan me herinneren dat er zelfs enkele rare situaties waren dat een traject dan werd aangeslagen dat bijna voor niemand zonder heel grondige spoorkennis te doorgronden was.

Overigens lijkt me dat die korting enkel wordt gegund als je in de DALuren de hele reis begon? Of ligt dat anders met beeznes?

Badge +3

Ook bij Traject Vrij op een NS Business Card geldt de 40 procent korting buiten het afgekochte traject alleen bij inchecken in de daluren.

Reputatie 7
Badge +2

Kan me herinneren dat er zelfs enkele rare situaties waren dat een traject dan werd aangeslagen dat bijna voor niemand zonder heel grondige spoorkennis te doorgronden was.

Vaker dan je denkt eigenlijk: ik had zelf ooit TrajectVrij Amersfoort - Utrecht en dan stond er Utrecht Overvecht - Hilversum op m'n factuur als ik van Amersfoort naar Hilversum reisde.

En zo waren er nog wel meer, maar die kan ik zogauw niet herinneren: vanalles geprobeerd in de tijd dat ik een van de testreizigers met TrajectVrij was voorafgaand aan de invoering.

Badge +3

Het klopt (zou zo moeten zijn) dat er bij reizen buiten je traject gefactureerd wordt voor een (losse) reis tot/vanaf het dichtstbijzijnde station op je traject.

In het geval van Utrecht Centraal - Hilversum met een abonnement voor Utrecht - Amersfoort is dat inderdaad Overvecht… alhoewel, Amf-Hvs is 16 TE en Uto-Hvs is 18 TE, maar met een incheck op Utrecht Centraal buig je dus na Overvecht van je traject af. Het kan dus misschien iets schelen want je gaat natuurlijk niet helemaal van Utrecht naar Hilversum via Amersfoort.

Verder mag je 10 TE omreizen zonder kosten, dus met een abonnement Utrecht - Baarn (kortste route via Soest) mag je óók zonder kosten van/naar/via HIlversum of Amersfoort 😮

Wie dus regelmatig van Utrecht naar Hilversum óf Amersfoort reist is een abonnement naar Baarn dus ideaal. Het kost iets meer maar je hebt dan nooit reiskosten binnen de driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort.

Van Gouda naar Leiden via Den Haag levert je inderdaad een losse rit op van Den Haag naar Leiden (ongeacht of je via Alphen a/d Rijn reist). Dit omdat Den Haag vanuit Leiden gezien dichterbij ligt (18 TE) dan Gouda (33 TE).

Helaas gaat de vlieger voor 10 TE omreizen niet op voor een trajectabonnement Gouda - Leiden, want via Den Haag is te ver om (al staat het je vrij om via Den Haag te reizen zonder daar uit/in te checken).

Reageer