Vergissing, met twee keer pech | NS Community
beantwoord

Vergissing, met twee keer pech

  • 23 January 2023
  • 3 reacties
  • 111 Bekeken

Goedendag,

 

Op 20 januari reisde ik (voor een begrafenis) van Hoorn naar Eindhoven Centraal.

Voor de terugreis beging ik de fout dat ik, vóór de dalurenperiode, om 18:10 uur incheckte.

Daar was geen enkele reden voor. Mijn trein vertrok ruim na 18:30 uur, ik had dus alle tijd.

 

Op de declaratie van OV-chipkaart zag ik bij thuiskomst dat ik het volledige tarief van € 26,40 heb betaald voor Eindhoven Centraal - Hoorn.

Dat was uiteraard een tegenvaller. Ik had erop gerekend dat ik (gewend aan jaren voordeelurenkaart) in ieder geval 40% korting zou hebben gekregen, maar begrijp dat dit recht vervalt in de spits…

 

Met vriendelijke groet,

JGF van Limpt

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 23 January 2023, 14:25

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of je wel of geen korting krijgt met Dal Voordeel hangt af van het tijdstip van inchecken, niet van de vertrektijd van de trein. Er is wel een marge van 5 minuten waardoor je al om 18:25 kunt inchecken en al 40% korting krijgt. Zo is er nog tijd om van de poortjes naar de trein te lopen en een trein te halen die om 18:30 vertrekt. Vertrekt een trein tussen 18:25 en 18:30 en lukt het je deze te nemen dan mag dat ook. 

In dit geval is het inderdaad pech. 

Reputatie 7
Badge

De OV-chipkaart kan niet zien hoe laat je de trein instapte. Volgende keer vanaf 18:25 inchecken. Dan reis je buiten de spitstijden.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 1-1-2021 is de korting in de middagspits voor VDU vervallen. De voorwaarden werden gelijk aan dal voordeel. VDU bestaat sinds 1-1-22 niet meer en heet nu dal voordeel. Als het goed is heb je daar meerdere berichten over gehad.

Het is een beetje zuur dat je nu vol tarief hebt betaald voor een trein met vertrektijd na 18.30 uur. Voor korting geldt echter inchecktijd en die was in de spits. 

Reageer