beantwoord

Vergissing NS-flex abbonement per ongeluk van weekend vrij naar dal uren ipv ad- on daluren

  • 9 November 2021
  • 6 reacties
  • 461 Bekeken

Vorige week 4 november heb ik voor het eerst mijn ns-flex “weekend vrij” abbonement aangepast.
Dit omdat ik een lange rit ging maken doordeweeks en me opviel dat een korting daarbij handig zou zijn.

Omdat ik wist dat mijn weekend vrij abbonement geen 40% korting in daluren had, wou ik dit aanpassen. Hierbij heb ik per ongeluk een ns-flex daluren aangezet ipv de ns flex “weekend vrij” met add-on daluren aangezet.

Omdat ik dacht een weekend vrij abbonement aan te hebben staan, heb ik het weekend gewoon gereisd op mijn kaart. Tot mijn schik zag ik vandaag vrij hoge reis kosten in mijn reishistorie staan. 

Hier heb ik over proberen te bellen met de klantenservice. De klantenservice heeft mijn abbonement wel weer aangepast naar ns flex weekend vrij, maar ondanks mijn jaren lange klanditie en duidelijke vergissing, vertelde ze me dat ze niks konden doen aan de gemaakte reis kosten.

Nu vraag ik me af of het toch mogelijk is, om wat met deze gemaakte kosten te doen?
Voel me namelijk als klant in de kou gezet, met extra hoge kosten. (En omdat NS een monopolie heeft op het trein verkeer is er ook geen mogelijkheid om te switchen van profider van dienst.)

icon

Beste antwoord door MoDe 9 November 2021, 17:18

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Flex is na een maand opnieuw aan te passen. Gezien je hoge kosten voor het weekend hebt gemaakt, ga ik er van uit dat je het abonnement hebt aangepast naar dal voordeel. Dan reis je in de daluren met 40% korting. Welk abonnement je op het moment hebt, kun je in MijnNS zien.

Met terugwerkende kracht kan een abonnement niet gewijzigd of opgezegd worden. De hogere kosten zullen dan ook niet vergoed worden. Wel kan via de klantenservice binnen een maand een upgrade gedaan worden. Daarom kon jouw abonnement weer naar weekend vrij gezet worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Er is wel een optie om binnen 14 dagen iets te herroepen-zie de site voor de info. Al denk ik niet dat de hoge kosten dan kwijtgescholden worden. had zelf zo iets aan de hand (met veel minder ernstige gevolg) vanwege hebben van 2 kaarten en behoorlijk onlogische en klant-verwarrende doorklik. Maar moest uiteindelijk wel 2 dagen betalen voor een ABO dat ik dus herroepen had en niet eens zou hebben kunnen gebruiken vanwege nog niet opgehaald.

NS houdt helemaal niet zo van die hele langdurige klanten-die willen altijd maar korting etc. of gaan eindeloos zeuren over kortere geldigheid keuzedaagjes. Liever veel nieuwe klanten die dan na 3-4 mnd het weer voor gezien houden maar vergeten het ABO van de kaart af te halen.

Hoi Vito B. Welkom bij de Community.

Heel vervelend dat je onbedoeld Dal Voordeel hebt afgesloten in plaats van Weekend Vrij + 40% korting. Over de gemaakte kosten in het weekend kan ik heel kort zijn, deze vergoeden wij niet. Je had op dat moment immers ook geen abonnement dat recht gaf op vrij reizen in het weekend. Fijn dat het abonnement in elk geval inmiddels weer terug is gezet naar Weekend Vrij.

Badge +3

Je 14 dagen herroepingsrecht (vanaf de wijziging naar Flex Dal Voordeel op 4 november) zou ik zeker niet gebruiken, want dan moet je voor al je reizen daarna je 40% korting alsnog betalen (alsof je Flex Basis had).

Het mag inderdaad wat duidelijker zijn dat om dalkorting aan Weekend Vrij toe te voegen, je een bestelling in de webshop moet doen voor iets dat je al hebt (Weekend Vrij), maar dan met de optie dalkorting (€3 per maand) erbij.

Vroeger ging dat veel duidelijker, dan ging je in Mijn NS naar Producten en dan koos je bij je abonnement Aanpassen of Uitbreiden.

Ik sluit me volledig aan bij wat Robert B schrijft. Vorige maand heb ik naast mijn Daluren Vrij-abonnement (dat ik gratis had, omdat ik recent ben afgestuurd) een Weekend Vrij-abonnement afgesloten. De vorige abonnementen die ik afsloot, kwamen gewoon extra op mijn kaart te staan; bovenop mijn andere abonnementen. Nu is mijn Daluren Vrij-abonnement, buiten mijn weten om, overschreven door het Weekend Vrij-abonnement zonder 40% korting in de daluren buiten het weekend. Nu heb ik dus een paar keer de volle pont betaald voor een reis buiten het weekend. Erg jammer dat NS niet duidelijk maakt dat je écht die drie euro extra moet betalen, wil je dit voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik sluit me volledig aan bij wat Robert B schrijft. Vorige maand heb ik naast mijn Daluren Vrij-abonnement (dat ik gratis had, omdat ik recent ben afgestuurd) een Weekend Vrij-abonnement afgesloten. De vorige abonnementen die ik afsloot, kwamen gewoon extra op mijn kaart te staan; bovenop mijn andere abonnementen. Nu is mijn Daluren Vrij-abonnement, buiten mijn weten om, overschreven door het Weekend Vrij-abonnement zonder 40% korting in de daluren buiten het weekend. Nu heb ik dus een paar keer de volle pont betaald voor een reis buiten het weekend. Erg jammer dat NS niet duidelijk maakt dat je écht die drie euro extra moet betalen, wil je dit voorkomen. 

Je bedoelt daluren met 40% korting? Dalvrij is geen gratis abonnement voor afgestudeerden, dal voordeel wel.

Door weekend vrij op jouw kaart te zetten vervalt het dal voordeel abonnement omdat deze overlappen. Hij betreft een wijziging, geen toevoeging. Bij weekendvrij kun je 40% korting voor de doordeweekse dal uren extra afsluiten, maar jouw gratis voordeel ben je nu kwijt. Je kunt kijken of je dal voordeel voor doordeweeksekorting nog kunt toevoegen via de klantenservice. De gemaakte reizen zullen niet met terugwerkende kracht vergoed worden. Je had in mijnNS kunnen zien welke abonnementen op jouw kaart stonden.

Reageer