verhoging

  • 17 November 2022
  • 29 reacties
  • 543 Bekeken

Ik vraag me af hoe NS het kan verantwoorden dat een abonnement €12 per maand duurder wordt in 2023, maar tegelijkertijd aankondigt dat er in 2023 minder treinen gaan rijden. Het is echt een achterlijke verhoging en als ik dan kijk wat een 65+ betaalt voor hetzelfde abonnement, dan zit daar gewoon €65 verschil in, PER MAAND!!!??? HOE DAN??


29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De prijsverhogingen zijn er elk jaar en worden afgestemd op basis van onder andere kosten en inflatie. NS probeert mensen in de daluren te laten reizen en daarbij inkomsten te genereren. Mensen boven de 65 werken doorgaans niet meer en gebruiken het veelal op basis van sociale en culturele activiteiten. Die gaan tegen het normale tarief geen duur abonnement kopen en worden met een lagere prijs verleid. Op die manier genereert NS toch nog geld uit die groep, wat anders niet zou lukken.

De prijzen worden heel anders samengesteld dat u vermoed, vrees ik. Redeneren vanuit het eigen belang en zich dan boos maken als een ander een gunstiger tarief heeft kan, maar doorgaans zit er een verklaring achter. Overigens zijn de abonnementsprijzen voor deze groep ook verhoogd, een ervan van 73,30 tot meer dan 89 euro. Een verhoging van 18 procent. Als NS van deze groep 65-80 jarigen dit bedrag nog binnen kan halen, is dat gunstig. 65 plussers maken ook veel minder en anders gebruik van een Dalvrijabonnement dan de gemiddelde reiziger, die het vaak nog half als forenzenabonnement inzet. Abonnementen voor echte forenzen worden voor een deel goedkoper. 

 

Er is geen relatie tussen slechte dienstverlening en prijsbepaling van de jaarlijkse verhoging. Lagere tarieven zijn er om klanten te lokken, meestal voor incourante uren. De prijsverlaging van de eerste klas Traject vrij zit hem in het gegeven dat deze groep massaal wegloopt en die dikbetalende reizigers wil NS terug. NS komt echt in ernstige problemen als ze deze groep nog verder verliest. Het is allemaal echt niet uit liefde, het zijn puur zakelijke afwegingen om aan een zo hoog mogelijke opbrengst te komen. 

Overigens denk ik dat de eersteklasreiziger niet zozeer geïnteresseerd is in die korting maar gewoon een goed product wil voor zijn forse som geld.

 

Verder is in hoofdletters schrijven een vorm van schreeuwen, en dat is op een serieus forum als dit niet alleen nergens voor nodig, het is ook nog eens in strijd met de netetiquette.

@Ronald1103

Waar moet de 10% salarisverhoging anders van betaald worden?

Ik heb het een beetje gehad met al die die mensen die steeds achter de stakingen van de conducteurs en machinisten staan en dan later gaan gillen omdat de tarieven omhoog gaan om de salariseisen van het personeel te betalen.

Het zelfde in de zorg. Mensen roepen dat de salarissen omhoog moeten, de wachtlijsten moeten worden verkort, het eigen risico moet worden afgeschaft maar staan dan eind van het jaar te jammeren als de premies omhoog gaan.

Reputatie 7
Badge

Als je het nieuws volgt dan weet je dat het één te maken heeft met het andere.

Reputatie 6

@Thom De manier van tarieven vaststellen is niet transparant en dat er geen relatie tussen geleverde prestatie en tarief is gaat voor de meeste mensen niet op. Als op bepaalde trajecten je buiten de spits ineens nog maar om het half uur kan reizen in plaats van 4 keer spaart de NS gigantisch veel geld uit maar blijft min of meer de zelfde inkomsten houden. Dan heb je ook trajecten waar de intercity 4 van de 11 stations overslaat maar waar de reis even veel tijd kost als met de sprinter als je geen 2 keer zou moeten overstappen.
Het hele idee van spoorboekloos met de trein reizen omdat treinen toch om de 10 minuten gaan was natuurlijk vanaf het begin af al gedoemd te mislukken. Als je 6 treinen per uur laat rijden in plaats van 4 heb je 1,5 x zoveel personeel nodig… en dat is er nooit geweest/gekomen. Kennelijk er ook nooit rekening mee gehouden dat het 1,5 x zoveel materieel, onderhoud, energie enzovoorts zou gaan kosten en dat er dan ook 1,5 x zoveel reizigers nodig zijn om alles te betalen. 
En als die om een of andere reden weg blijven (ook vandaag  zie ik alweer de nodige vertragingen)
Wel netjes dat de reisplanner van de NS nu de streekbus aangeeft. Nu nog met je NS (kortings) kaartje (abbo) van alle openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Nu is het nog erg opletten. Traject trein en bus € 3,86 zelfde traject alleen bus € 2,72…. Gaat de NS nu niemand meer vervoeren maar buskaartjes verkopen omdat daar meer aan te verdienen is?

Reputatie 7
Badge +4

 De manier van tarieven vaststellen is niet transparant en dat er geen relatie tussen geleverde prestatie en tarief is gaat voor de meeste mensen niet op.

 

Dat is ook niet wat ik beweer. Bij de vaststelling van de prijsverhoging is de geleverde prestatie geen factor en toen het overleg plaatsvond speelde deze teruggang mogelijk ook nog niet eens. kostenaspecten en inflatie zijn dan bepalend.

Het is in de beleving van mensen natuurlijk wel een factor, maar die beleving wordt dus niet meegenomen in de jaarlijkse prijsverhoging. 

De dienstverlening is nu sterk ingekrompen. Ik vraag me ook af of ik nog wel fanatiek ga treinreizen als dit het beleid is. Puur naar economische factoren gekeken, valt het misschien nog wel mee ook, maar zo kijken de mensen die moeten betalen er niet altijd tegenaan.

@Ronald1103

Waar moet de 10% salarisverhoging anders van betaald worden?

Ik heb het een beetje gehad met al die die mensen die steeds achter de stakingen van de conducteurs en machinisten staan en dan later gaan gillen omdat de tarieven omhoog gaan om de salariseisen van het personeel te betalen.

Het zelfde in de zorg. Mensen roepen dat de salarissen omhoog moeten, de wachtlijsten moeten worden verkort, het eigen risico moet worden afgeschaft maar staan dan eind van het jaar te jammeren als de premies omhoog gaan.

Ik gok dat die mensen hebben gedacht dat het wel weer op de forenzen verhaald zou worden zodat hun eigen abonnement spotgoedkoop zou blijven. Dat is immers hoe het alle jaren hiervoor ging.

65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten 
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch 
mag dat zo maar ?

Reputatie 7
Badge

Ja dat mag.

😢

Reputatie 7
Badge +3

65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten 
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch 
mag dat zo maar ?

Dal vrij en weekend vrij abonnementen zijn meer in prijs gestegen dan andere abonnementen, omdat ze in verhouding te goedkoop waren.

nou dan halen ze dat zo erg snel in :(

65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten 
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch 
mag dat zo maar ?

Ja, dat mag zo maar.

Alleen voor de volgende kaartsoorten gelden er contractueel restricties m.b.t prijsverhogingen:

a. binnenlandse enkele reizen vol tarief tweede klas;
b. binnenlandse tweede klas jaar- en maandtrajectkaarten;
c. het NS-deel van de OV-jaarkaart tweede klas;

Voor alle andere kaartsoorten is NS volledig vrij om de hoogte van de prijzen te bepalen. Ze mogen uw WeekendVrij dus ook in prijs verdubbelen of het afschaffen.

😢

Reputatie 7
Badge +3

De verhoging is procentueel gezien inderdaad fors, maar voor € 54,95 per maand onbeperkt kunnen reizen is nog steeds spotgoedkoop natuurlijk.

😢

Waar NS mee zit is dat kaartjes tegen vol tarief te duur zijn (klanten in de spits lopen weg) en kaartjes voor de daluren te goedkoop zijn. Het ligt daarom voor de hand dat de prijsverschillen tussen spitsuren en daluren de komende jaren verder verkleind zullen worden. 

jammer :(

Badge +3

Dal Vrij 65+ 2e klas is inderdaad 17,4% gestegen.

Bij Dal Vrij 65+ 1e klas was het eigenlijk zelfs 22,7%, maar dat heeft men later ‘beperkt’ tot 20% door het toch maar 2 euro goedkoper te maken (niet € 89,95 maar € 87,95).

Dit geldt overigens voor iedereen. De leeftijdskorting is nu 65 euro korting (was 62 euro in 2021). Bij 1e klas krijg je nu zelfs 72 euro leeftijdskorting (12 euro meer dan in 2021).

Eén van de redenen achter deze prijsverhoging is omdat Altijd Vrij en Traject vrij per 2023 juist in prijs verlaagd zijn, uiteraard om de forensen weer terug de trein in te lokken na de coronacrisis.

mijn abonnement prijs was nooit verlaagd , een enkele keer ietsje omhoog , maar nu dus heel veel omhoog :(

Badge +3

mijn abonnement prijs was nooit verlaagd , een enkele keer ietsje omhoog , maar nu dus heel veel omhoog :(

De prijsverlaging van Altijd/Traject Vrij per 2023 gaat inderdaad ten koste van de ‘goedkope’ Weekend Vrij en Dal Vrij abonnementen.

Als men wil dat er meer biefstuk verkocht wordt door die in prijs te verlagen zullen hamburgers en tartaartjes (fors) duurder moeten worden om dat te compenseren.

Voor ‘losse reizen’ is 1e klas ook duurder geworden, van 67% naar 70%.

waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen
ik eet weinig biefstuk en al helemaal geen hamburgers of tartaartjes , vreemde vergelijking met het reizen per trein :(

Badge +3

ik eet weinig biefstuk en al helemaal geen hamburgers of tartaartjes , vreemde vergelijking met het reizen per trein 

Tja @Karel1 het is wel de ‘vergelijking’ (niet met die woorden natuurlijk!) die de NS wenste te maken voor de ‘vrij reizen’ abonnementen per 2023.

Traject en Altijd Vrij dus goedkoper, Weekend Vrij en Dal Vrij (veel) duurder. Het zij zo.

(mijn vergelijking met goedkopere biefstuk en duurdere hamburgers/tartaartjes is wel suf inderdaad) 😴

waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen

Sommige mensen moeten in de spits reizen omdat ze naar hun werk gaan dus die hebben niets aan een Weekendvrij of DalVrij abonnement. Die mensen zijn in toenemende mate de hoge tarieven in de spits zat en stappen over op de auto waardoor NS nu met een groot financieel gat zit. Tegelijkertijd zitten de treinen in het weekend veelal propvol omdat het reizen dan spotgoedkoop is.

Er is geleidelijk een wanverhouding in de tarieven ontstaan, in de spits is het te duur en in de daluren te goedkoop. Dat wordt nu geleidelijk recht getrokken. 

Badge +3

Er is geleidelijk een wanverhouding in de tarieven ontstaan, in de spits is het te duur en in de daluren te goedkoop. Dat wordt nu geleidelijk recht getrokken. 

Feit voor @Karel1 is wel dat die maar liefst 72 euro leeftijdskorting kan krijgen voor Dal Vrij (1e klas)

Per maand!

waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen

 

Dat zouden ze graag willen, maar mensen die nog geen 65 zijn mogen helaas geen abonnement met 65+ korting nemen.

nu ik weet nu inmiddels dat het mag wat ze doen , terecht of onterecht 
en begrijp zelfs waarom , ze willen de prijzen tussen dal en spitsuren wat gelijk trekken 
dan U allen 

Reageer