beantwoord

Verkeerde factuur

  • 16 November 2023
  • 18 reacties
  • 312 Bekeken

Afgelopen dinsdag heb ik een hele middag gechat met NS over een factuur van 101,60 die veel te hoog is. Ik heb met nog 24 dagen te gaan mijn weekend abonnement (65+) omgezet naar een DalVrij abonnement (65+). Voor het weekend abonnement heb ik al 32,95 betaald. Daar zou ik dus 24 dagen van terug moeten krijgen. Het DalVrij abonnement kost 87,95. Daar zou ik dus 24 dagen van moeten betalen. Dan kan de rekening dus hooguit zo'n 44 euro zijn en zeker geen 101,60. Na met 3 medewerkers gechat te hebben die het volgens mij geen van 3en begrepen kreeg ik aan het eind van de middag na een uur of 4 het volgende bericht: Hmm, ik ga dit eens overleggen met de financiële afdeling. Dat was het laatste. Na nog eens geruime tijd gewacht te hebben op de reactie van de financiële afdeling werd opeens de chat ruw afgebroken en mocht ik een tevredenheidsonderzoek invullen. Maar veel erger is dat ik nu van mijn bank hoor dat NS de incasso heeft doorgezet. Die heb ik natuurlijk geweigerd, maar dat is geen oplossing omdat ik natuurlijk wel de juiste kosten moet betalen. Maar hoe dan? NS is vrijwel onbereikbaar. Ik ga echt niet weer een hele middag opofferen om dit recht te zetten. Hoe krijg ik in vredesnaam contact met NS en dan liefst met een medewerker die dit verhaal ook snapt.

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 16 November 2023, 18:16

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Peterdh,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij jouw gegevens.

Maar je kunt als het goed is op de factuur zelf precies zien wat er waarvoor gefactureerd is. Dat zou toch enige duidelijkheid moeten geven. Je kunt de factuur downloaden in Mijn NS onder het kopje ‘Betaaloverzicht'. Daarop staat precies welk abonnement voor welke dagen wordt gefactureerd.

Of bedoel je dat het tellertje op de homepage van Mijn NS een onjuist bedrag aangeeft? Dat tellertje is helaas al jaren onbetrouwbaar, zeker na een abonnementswijziging.

Reputatie 7
Badge +3

Incasso stopzetten/storneren is geen goed idee. Het is een automatisch proces wat niet meer stopgezet kan worden. Uiteindelijk zal als er niet betaald wordt de vordering naar een incassobureau gaan wat extra kosten zal opleveren. Ik raad je aan om deze factuur wel te betalen. Mocht het niet kloppen, dan krijg je het te veel betaalde terug.

Bij via de website inloggen in mijnNS kun je facturen raadplegen.

Badge +3

Bij de vrij reizen abonnementen en een tussentijdse wissel wordt de leeftijdskorting later verrekend, zie 

en ook het gemarkeerde antwoord in 

Hou je facturen in de gaten.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat gaat over de bevestigingsmail. Peterdh heeft het over de factuur. Daar zou het wel goed op moeten staan.

Badge +3

Het komt op hetzelfde neer, de reactie van een moderator die daarover ging kan ik zo gauw niet vinden.

Dat de leeftijdskorting ‘vergeten’ is (later verrekend wordt) verklaart in ieder geval die € 101,60

24/30 × (159,95 - 32,95) = 101,60

De factuur van @Peterdh zal een tussentijdse zijn, dus wacht de reguliere maandfactuur even af. Daarop zou een (extra) bedrag van € 57,60 aan korting moeten staan (24/30 × 72,00) leeftijdskorting voor Dal Vrij 1e klas. Plus de 72,00 korting voor de volgende maand natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat de leeftijdskorting ‘vergeten’ is (later volgt) verklaart in ieder geval die € 101,60

24/30 × (159,95 - 32,95) = 101,60

En wederom verslaat Robert B drie klanteNService-medewerkers 👍

Badge +3

Thanks, heb de (26 maanden oude) reactie van Denice NS over het probleem ook gevonden, dat is:

https://community.ns.nl/abonnementen%2D2/onduidelijke%2Dfactuur%2D70128?postid=498490#post498490

 

Reputatie 7
Badge +3

Thanks, heb de (2 jaar oude) reactie van Denice NS over het probleem ook gevonden, dat is:

https://community.ns.nl/abonnementen%2D2/onduidelijke%2Dfactuur%2D70128?postid=498490#post498490

Gelukkig wordt er al zeker twee jaar achter de schermen aan verbetering gewerkt, dus zal dit binnenkort wel opgelost zijn 😉

 

Bedankt Robert. Kan jij niet bij NS gaan werken? 😀. De standaard reactie zowel in de chat als ook bij dit topic is kijk maar op je factuur dan komt alles goed. Raar dat er verwezen wordt naar het tellertje op de homepage. Dat is toch geen incasso die ik kan weigeren? Natuurlijk had ik allang naar de factuur gekeken, maar op die factuur staat slechts 8,80 aan 65+ korting. Dat is dus niet het antwoord. Op de chat maakten ze het nog bonter, door de keiharde bewering dat dit niet aan de 65+ korting ligt. Ik zal de stornering ongedaan maken zoals MoDe al suggereert want dat kan inderdaad hele andere problemen opleveren. Als ik het nu goed begrijp zal ik dit eerst moeten voorschieten en gaat dat volgende maand rechtgetrokken worden. Welkom in de wondere wereld van NS.

Badge +3

Ja, de korting van je oude Weekend Vrij wordt wel meteen verrekend, die was € 43,95 - € 32,95 = € 11,00 per maand.

24/30 daarvan is € 8,80 en die moet je (terug)betalen omdat je dus 24 dagen geen Weekend Vrij meer had.

Voor de 24 dagen waarop je geen Weekend Vrij meer hebt krijg je namelijk 24/30 van € 43,95 (prijs zonder leeftijdskorting) = € 35,16 terug, dus dat klopt verder wel.

De € 57,60 aan korting voor Dal Vrij volgt dus nog, waarmee je zoals je zelf al berekend had op € 44,00 uitkomt voor die 24 dagen. Wondere wereld inderdaad.

Nou, ik heb mijn nieuwe factuur gehad maar die 57,60 zijn dus niet verrekend. Het lijkt er op dat NS mijn leeftijd is "vergeten".

Wat nu? Kan ik nu weer een hele middag gaan chatten met iemand die het niet begrijpt? Ik wordt hier echt moedeloos van.

Zie je in het overzicht van je factuur niet een regel met 65+ korting onder je abonnement staan?

Badge +3

Zie je in het overzicht van je factuur niet een regel met 65+ korting onder je abonnement staan?

Er zouden op je maandfactuur twee regels m.b.t. korting moeten staan, namelijk de nog niet verrekende korting van € 57,60 voor 13-10 t/m 6-12 (de dag van je wissel van Weekend Vrij naar Dal Vrij) en natuurlijk ook de € 72,00 korting voor de hele volgende maand.

Dat is precies het probleem. Die 72 euro staat er op, maar die 57,60 niet. Het lijkt er dus op dat NS die gewoon helemaal is vergeten. Ik weet nog hoe moeilijk het vorige keer was om contact te maken en vervolgens kreeg ik het bij de medewerkers niet tussen de oren wat er mis was. Het lijkt wel of zij er per definitie vanuit gaan dat de klant het fout heeft en zich pas in een veel te laat stadium realiseren dat de NS ook fouten kan maken. Bij mij werd in dat stadium domweg de verbinding verbroken..

Reputatie 7
Badge +4

 

 

Misschien begrijp ik het even niet goed, wellicht zou je hierover kunnen uitbreiden. Je krijgt dus 72 euro korting, in plaats van 57,60 euro?

Reputatie 7
Badge +3

Die 72 euro is de leeftijdskorting voor de komende, volledige maand.
Maar hij moet ook nog € 57,60 krijgen van de niet-verrekende korting na het wijzigen van het abonnement.

Wel apart dat het bij Thom blijkbaar wel goed gaat.

Badge +3

Die 72 euro is de leeftijdskorting voor de komende, volledige maand.
Maar hij moet ook nog € 57,60 krijgen van de niet-verrekende korting na het wijzigen van het abonnement.

Wel apart dat het bij Thom blijkbaar wel goed gaat.

Welk abonnement had je daarvoor @Thom? Dat moet eigenlijk wel Flex Basis geweest zijn want anders zou er ook e.e.a. verrekend (terug te betalen of te ontvangen) moeten zijn voor 23-10 t/m 03-11

Maar in ieder geval werd de korting bij jou wel meteen verrekend op de tussentijdse factuur en niet pas op je reguliere maandfactuur.

@Laura NS zie ook 

 

Reageer