beantwoord

vervoersattest

  • 19 July 2023
  • 13 reacties
  • 262 Bekeken

Beste,

 

Ik ben student geneeskunde aan de KU Leuven en deze zomer moet ik twee weken stage lopen in het UMC Amsterdam hospitaal. Aangezien ik van plan ben om elke dag het OV naar het werk te nemen, heb ik geïnformeerd of er hiervoor een korting was vanuit de universiteit uit. Ze hebben me een attest gegeven waarmee ik normaal gezien gratis het OV zou kunnen nemen, maar aangezien de KU Leuven een Belgische universiteit is, heb ik daar mijn twijfels bij.

Vandaar de vraag: Geldt dit attest ook voor vervoer via de NS of niet? Zo niet, is er dan een mogelijke studentenkorting waar ik gebruik van kan maken?

 

Alvast bedankt om te helpen.

 

Met vriendelijke groeten,

Anthony Huysmans

 

(P.S. Als u wilt kan ik het attest ook doorsturen)

icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 July 2023, 14:16

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet wat voor attest dat is maar het zal waarschijnlijk hoogstens tot aan de grens gelden, afhankelijk van wat de precieze voorwaarden zijn. Wat staat er dan precies op dat attest? En kun je daarmee direct reizen of moet je er eerst mee langs het loket?

Goedemiddag Anthony_Huysmans en welkom bij de NS Community.

Ik vrees dat dit attest enkel geldig zal zijn voor treinvervoer in België. Abonnementen of kortingen die worden uitgegeven in het buitenland zijn niet geldig in Nederland. Als je met korting wilt reizen in Nederland zul je daarvoor een abonnement moeten aanschaffen wat ook geldig is in Nederland.

In hoeverre jouw universiteit daarvoor een tegemoetkoming biedt durf ik niet te zeggen, dat zul je me hen moeten bespreken.

Ik weet niet wat voor attest dat is maar het zal waarschijnlijk hoogstens tot aan de grens gelden, afhankelijk van wat de precieze voorwaarden zijn. Wat staat er dan precies op dat attest? En kun je daarmee direct reizen of moet je er eerst mee langs het loket?

Dag rvdborgt, bedankt voor het antwoord. Eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed. Ik denk dat ik met het attest op zak in België het OV kan gebruiken tijdens die periode, maar het staat er niet heel duidelijk op vermeld dus ik ben ook niet 100% zeker. Ik hoopte dat ik met dit attest ook een korting kon krijgen bij de NS, maar dat zal waarschijnlijk een utopie zijn.

Toch bedankt om te antwoorden.

Goedemiddag Anthony_Huysmans en welkom bij de NS Community.

Ik vrees dat dit attest enkel geldig zal zijn voor treinvervoer in België. Abonnementen of kortingen die worden uitgegeven in het buitenland zijn niet geldig in Nederland. Als je met korting wilt reizen in Nederland zul je daarvoor een abonnement moeten aanschaffen wat ook geldig is in Nederland.

In hoeverre jouw universiteit daarvoor een tegemoetkoming biedt durf ik niet te zeggen, dat zul je me hen moeten bespreken.

Goedemiddag Stijn NS

Bedankt voor het duidelijke antwoord! Is er een speciaal abonnent dat u mij aanraadt? 

Alvast bedankt!

Als je elke dag heen en terug reist, dan zou een NS Flex Traject Vrij abonnement de beste optie zijn. Tegenwoordig kun je die ook aanschaffen tot aan een grenspunt, in wezen ter vervanging van het grensabonnement.

Officieel gezien kun je het abonnement echter pas een maand na de aanschaf stopzetten. Wij bieden geen abonnementen aan voor slechts twee weken en ik weet niet of het alsnog rendabel is als je er maar twee weken gebruik van maakt. Je kunt eventueel contact op nemen met onze Klantenservice om te bespreken of daar een uitzondering in mogelijk is, maar ik kan daarin niets garanderen.

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de afstand zou Altijd Vrij i.p.v. Traject Vrij dan beter zijn. Voor dezelfde prijs heb je dan heel Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

Het goedkoopst zou zijn als je in de daluren kan inchecken, dan kun je een Dal Vrij abonnement van €119,95 nemen. Een Traject Vrij voor dit traject komt aan het maximum bedrag van €353,80 en dan kun je net zo goed Altijd Vrij voor die prijs nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Het goedkoopst zou zijn als je in de daluren kan inchecken,

Bij een internationale reis hoef je helemaal niet in te checken is er bovendien alleen maar een ochtendspits.

@Anthony_Huysmans,

Ik vermoed dat je een schoolattest gekregen hebt. Met dit attest kan je aan de NMBS bewijzen dat je voldoet aan de voorwaarden om een schoolabonnement of Student Multi tot Hazeldonk grens te kopen.

De prijzen voor deze abonnementen vind je niet online. @rvdborgt kent ze misschien? Anders kunnen ze je bij de NMBS (nationaal) de prijs vertellen.

De IC Amsterdam is niet de meest betrouwbare verbinding. Er is regelmatig vertraging of de trein wordt geheel of gedeeltelijk afgeschaft. Ik hoop dat het UMC daar flexibel mee om kan gaan? Anders ga je voldoende speling moeten voorzien om dit op te vangen. 

Reputatie 7
Badge +1

Als de tariefafstand de afgelopen 5 jaar niet is veranderd, dan is van Leuven tot Hazeldonk Grens 89 km. Volgens de NMBS-tabel gelden dan de volgende prijzen:

maandabonnement € 51,00

Student Multi €18,20 (voorheen: Campus-kaart)

Het gebeurt wel eens dat het loketpersoneel zegt dat abonnementen naar de grens niet mogelijk zijn maar niets is minder waar.

Badge +3

Het gebeurt wel eens dat het loketpersoneel zegt dat abonnementen naar de grens niet mogelijk zijn maar niets is minder waar.

Ik vraag ik me serieus af waarom iemand vanuit Leuven wenst om ‘elke dag het OV naar het werk te nemen’ (bij een paar weken stage UMC Amsterdam)?

Zo staat het er echt, in de openingspost… 🤔🙄 Ik neem zomaar aan dat het dus gaat om stad/streekvervoer in regio Amsterdam, waarbij u ergens een slaapplaats hebt (niet in de trein).

Daarvoor moet men bij GVB zijn (uitgezonderd de slaapplaats natuurlijk). Succes met uw stage!

Het gebeurt wel eens dat het loketpersoneel zegt dat abonnementen naar de grens niet mogelijk zijn maar niets is minder waar.

Ik vraag ik me serieus af waarom iemand vanuit Leuven wenst om ‘elke dag het OV naar het werk te nemen’ (bij een paar weken stage UMC Amsterdam)?

Zo staat het er echt, in de openingspost… 🤔🙄 Ik neem zomaar aan dat het dus gaat om stad/streekvervoer in regio Amsterdam, waarbij u ergens een slaapplaats hebt (niet in de trein).

Daarvoor moet men bij GVB zijn (uitgezonderd de slaapplaats natuurlijk). Succes met uw stage!

Ik verblijf inderdaad niet in Leuven tijdens deze periode, maar in Amsterdam west. Ik moet dus helemaal geen grenzen oversteken. Het attest komt wel vanuit de KU Leuven omdat deze universiteit een samenwerking heeft met het UMC.

Reputatie 7
Badge +1

Ik verblijf inderdaad niet in Leuven tijdens deze periode, maar in Amsterdam west. Ik moet dus helemaal geen grenzen oversteken. Het attest komt wel vanuit de KU Leuven omdat deze universiteit een samenwerking heeft met het UMC.

Dan heb je waarschijnlijk helemaal niets aan je attest in Amsterdam. Maar je kunt altijd het GVB vragen.

Je kunt het eventueel wel gebruiken om van Leuven naar Amsterdam te reizen met een "Student Multi”. Voor 1 keer heen en weer kan dat soms al uit, afhankelijk van wat er beschikbaar is. Je kunt dan "Vrij reizen op traject in België” kiezen op www.nsinternational.com (bij de NMBS is het duurder).

Reageer