Ik had tientallen jaren een abonnement dal-voordeel op saldo.
Sinds ik die mogelijkheid had in combinatie met keuzedagen. Ik heb ergens in de laatste paar jaar bij verlenging bij het dal-voordeelabonnement een overstap gemaakt naar eerste klas. Ik reis echter op de keuzedagen na steeds eerste klas. Dus moest ik steeds langs de automaat om mijn ov-chipkaart naar tweede klas te zetten. Bovendien kon ik niet gebruik maken van de gunstige weekend 2naar 1 tarieven. Dus wilde ik overstappen naar tweede klas. De stap in het abonnement van twee naar eerste klas is zó gemaakt. Om weer van eerste naar tweede klas te gaan……dat gaat eenvoudigweg niet. De klantenservice zocht naar mogelijkheden, zonder succes. Het “systeem” biedt die optie niet. Er bleef maar één advies over: helemaal opzeggen en dan weer opnieuw aanmelden. Ik heb eerst de resterende keuzedagen (bijna) opgemaakt. Als je dan weer een dalvoordeel met keuzedagen wil kopen mag dat niet binnen twaalf maanden. Ik realiseer me terdege het voorrecht van deze goedkope keuzedagen t.o.v. andere reizigers maar het is niet eerlijk dat iemand die van een naar twee gaat met 12 maanden uitstel te maken krijgt en iemand die van twee naar een gaat niet. Mijn advies is dus: neem géén eerste klas dalvoordeel op saldo als je 60+ bent. Je komt er niet van af zonder bovenstaande consequenties!!