voordelig samen reizen weekend | NS Community
beantwoord

voordelig samen reizen weekend

  • 26 August 2022
  • 6 reacties
  • 147 Bekeken

Geachte medewerker, 

Graag zou ik willen weten hoe ik zo voordelig met 1 volwassene 1 kind van 14 jaar en 1 kind van 11 jaar in het weekend kan reizen. Bijvoorbeeld samenreiskorting?

ik hoor het graag 

Groetjes Sannie van Kooij 

icon

Beste antwoord door Isitimela 26 August 2022, 14:58

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Wanneer je een abonnement hebt, bijvoorbeeld Dal Voordeel of Weekend Vrij, kun je buiten de spits maximaal drie personen met 40% korting mee laten reizen. Voor het kind van 14 zou dit (bij een korte reis) een optie kunnen zijn. 

Wanneer je alleen met NS reist (en bijvoorbeeld niet met Qbuzz of Arriva), is de Jongeren Dagkaart van € 7,60 al snel een voordelige optie. Hiermee kunnen jongeren van 12 t/m 18 jaar een hele dag buiten de spits (en dus ook in het weekend) onbeperkt door heel Nederland reizen. Let er wel op dat deze kaart alleen bij NS geldig is. 

Voor het kind van 11 jaar is een Railrunner van € 2,50 de voordeligste optie. 

Reputatie 7
Badge +1

Hangt verder van de lengte van de reis af en hoeveel moeite je er voor wilt doen. Op zich heeft NS erg goedkope WeekendVrij ABO-ca 32€/mnd, maar dat moet dus op chipkaart, aanvragen etc. en gaat als FLEX, waar niet iedereen van gediend is. Maar zeer voordelig als je die reis meerdere keren maakt. Kan steeds na 1 mnd worden gewijzigd, je zit er dus niet lang aan vast. Je hebt dan die hele maand vrij reizen in elke weekend-en VR al vanaf 18.30. Zo kost bvb als volle prijs een retour over langste afstand al ruim > 50.

Zoals men kan verwachten staat dit allemaal en zelfs vrij duidelijk uitgelegd op de gewone site van NS.

Ik heb de samenreiskorting aan staan en NS Flex, hoe werkt het nu. Ik ga als eerste door het poortje en de vriend gaat met zijn eigen OV chipkaart na mij, krijgt hij dan automatisch  korting. Of moet ik hem ergens eerst aanmelden?

Reputatie 7
Badge +4

Het hangt er vanaf. Als uw vriend geen Flex heeft en op saldo reist. moet hij op een automaat samenreiskorting op zijn kaart zetten. Hij heeft dan automatisch korting bij het inchecken. Heeft hij ook Flex, dan kan het gewoon via zijn account en daar zet hij Samenreiskorting aan met een schuifje.

Advies: doe altijd Samenreiskorting 2x, dan is de terugreis ook gedekt. Maakt uw vriend meerdere reizen met u dan moet hij samenreiskorting er weer op zetten. Het is per rit, niet per dag, dan wel voor twee keer.

U hoeft als hoofdreiziger niets te doen als u een samenreiziger meeneemt. Dat verbaast de meeste mensen. U hoeft als hoofdreiziger samenreiskorting ook niet aan te zetten.

In zekere zin voelt dat ook niet logisch, maar het werkt zo. U reist zelf immers niet met Samenreiskorting, die korting heeft u toch al met uw abonnement. 

Thom, dank je heel nuttige info. Ik had mijn samenreiskorting al aangezet maar is helemaal niet nodig zie ik. Nogmaals dank.

Als uw vriend geen Flex heeft en op saldo reist. moet hij op een automaat samenreiskorting op zijn kaart zetten. Hij heeft dan automatisch korting bij het inchecken

in de daluren. 

Heeft hij ook Flex, dan kan het gewoon via zijn account en daar zet hij Samenreiskorting aan met een schuifje.

Er zijn ook e-tickets met Samenreiskorting. Met deze tickets mag je in de week tijdens de spits (uitzondering feestdagen) niet in de trein zitten. 

Het is per rit, niet per dag, dan wel voor twee keer.

Dit geldt voor Samenreiskorting aan de automaat. 

Als je Samenreiskorting activeert in Mijn NS, dan geldt het tot 04u00 de volgende dag of tot wanneer het uitgezet wordt. Geen idee of dit in de app ook zo is. 

U hoeft als hoofdreiziger niets te doen als u een samenreiziger meeneemt.

Even nuanceren: u moet zelf reizen met een vervoerbewijs dat recht geeft op Samenreiskorting voor uw medereizigers. Dit kan een NS-abonnement (buiten NS Flex basis/zonder korting), studentenreisproduct of papieren keuzedag zijn. Vergeet hier niet mee in te checken. 

Als u zelf Samenreiskorting aanzet, reist u niet op uw abonnement en mag u dus niemand met Samenreiskorting meenemen. Reist u met een ander vervoerbewijs bv. een Groepsticket, dan mag u ook niemand met Samenreiskorting meenemen 

U reist zelf immers niet met Samenreiskorting, die korting heeft u toch al met uw abonnement. 

Meestal wel. Met Weekend Vrij zonder het supplement voor door de week of Weekend Voordeel heb je in de week zelf geen korting. Maar je medereizigers krijgen wel korting. 

Reageer