beantwoord

Voorwaarden keuzedagen

  • 28 February 2023
  • 6 reacties
  • 543 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12082 reacties

De voorwaarden voor nieuwe keuzedagenabonnementen besteld vanaf december 2022 zijn gewijzigd t.o.v de abonnementen besteld voor december 2022.

Wat zijn de verschillen en wat betekent dit voor de ‘oude’ abonnementen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 February 2023, 19:25

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Je bedoelt dat je tegenwoordig alle Keuzedagen tegelijk krijgt voor het hele contractjaar?

Dat zal dan ook wel gelden bij verlenging van een abonnement dat je al hebt (nieuw contractjaar).

Robert heeft gelijk. Het grootste verschil ten opzichte van vorig jaar zijn dat alle keuzedagen bij verlening van het Dal Voordeel abonnement worden klaargezet in plaats van om de 2 maanden.


Je kan helaas niet meer tijdens het contract de Keuzedagen wijzigen naar eerste klasse omdat deze allemaal al actief zijn. Dat kon voorheen wel voor de keuzedagen die nog zouden komen.

 

Bij een automaat kan je tegenwoordig maar 1 keuzedag ophalen, daarna zal de volgende tevoorschijn komen. In het verleden kon je kiezen uit de keuzedagen waarbij het vaak misging en reizigers meerdere keuzedagen per abuis activeerden.

 

Ook nieuw is dat je na het beëindigen van de keuzedagen dat je niet opnieuw keuzedagen voor het lopende contractjaar kan bestellen. 

Badge +3

Oude situatie: bij beëindigen van een abonnement worden Keuzedagen die nog niet beschikbaar waren gerestitueerd. Keuzedagen die al eerder beschikbaar waren mag je opgebruiken.

Nieuwe situatie: feitelijk hetzelfde, met het verschil dat je de Keuzedagen (die komen één voor éen beschikbaar na gebruik van de vorige?) binnen bijv. een maand zou kunnen gebruiken en vervolgens het abonnement beëindigen.

De rest van het jaar zou je dan niet opnieuw Keuzedagen kunnen aanvragen, maar met een ander account zou dat zomaar kunnen lukken… al zal er wellicht een check op zitten voor naam/geboortedatum?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de website verandert er niets voor abonnementen die voor december 2022 zijn afgesloten. Toch begrijp ik uit het bericht van @Erryt NS dat bij verlenging je ineens alle 7 dagen tegelijk krijgt. Dat is niet met bestaande abonnementhouders gecommuniceerd. In ieder geval niet met mij. Voor wijziging van voorwaarden bestaat toch een aankondigingstermijn? Bij VDU bleef tot 2020 bij verlenging alles bij het oude en werden de wijzigingen ruim een jaar van te voren gecommuniceerd.

En stel dat ik eind maart bij de verlenging alle 7 tegelijk krijg, kan ik dan mijn dal voordeel begin april opzeggen en behoud ik wel die 7 dagen, maar krijg ik 11 maanden en 3 weken restitutie van mijn dal voordeel?

En kun je wel een 2e keuzedagen abonnement met 2e dal voordeel abonnement bestellen? Of als je er al 2 hebt, kun je deze beiden behouden?

Ik zou graag de voorwaarden willen inzien van abonnementen voor december 2022 en besteld vanaf december 2022

Badge +3

Volgens de website verandert er niets voor abonnementen die voor december 2022 zijn afgesloten. Toch begrijp ik uit het bericht van @Erryt NS dat bij verlenging je ineens alle 7 dagen tegelijk krijgt. Dat is niet met bestaande abonnementhouders gecommuniceerd. In ieder geval niet met mij. Voor wijziging van voorwaarden bestaat toch een aankondigingstermijn?

Ja, maar dat meteen beschikbaar stellen van alle Keuzedagen voor het hele contractjaar speelde al jaaaren, en is dus nu (eindelijk) een feit. Doe er je voordeel mee en geniet ervan. Geen idee wat daarover eerder gecommuniceerd is maar zoek maar in eerdere topics.

Bij VDU bleef tot 2020 bij verlenging alles bij het oude en werden de wijzigingen ruim een jaar van te voren gecommuniceerd.

En stel dat ik eind maart bij de verlenging alle 7 tegelijk krijg, kan ik dan mijn dal voordeel begin april opzeggen en behoud ik wel die 7 dagen, maar krijg ik 11 maanden en 3 weken restitutie van mijn dal voordeel?

Nee. Bij beëindigen abonnement krijg je restitutie voor ongebruikte Keuzedagen maar die kan je in principe dus wel in een paar weken gebruiken.

En kun je wel een 2e keuzedagen abonnement met 2e dal voordeel abonnement bestellen? Of als je er al 2 hebt, kun je deze beiden behouden?

Als je voor het andere abonnement een ander klant/debiteurnummer (lees: Mijn NS account) hebt, ga je gang.

Voor wat betreft de communicatie, Keuzedagen zijn een ‘add-on’ op je abonnement en daar hoeft weinig over gecommuniceerd te worden. Ze zijn wel komen te vervallen -dus niet meer te bestellen- bij andere abonnementen dan Dal Voordeel, en dat is natuurlijk gecommuniceerd (als het goed is).

NS is in zijn geheel gestopt met de volgende Abonnementen en supplementen: Traject Vrij (oktober 2021), bij-abonnementen (maart 2022), Grensabonnement (mei 2022), Keuzedagen bij Altijd Voordeel (oktober 2022)

Hmm, geheel gestopt met Traject Vrij? Info komt van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1661331096236/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-consumenten-abonnementen-op-saldo.pdf (de wijzigingen onderaan als ‘voetnoot’).

Over (kleine) wijzigingen in de voorwaarden hoeft men niet noodzakelijk te communiceren, maar qua Keuzedagen (waar geen eigen voorwaarden voor zijn, want het is dus een add-on) hoeft dat blijkbaar niet. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het niet eens met het gegeven antwoord. Tot op heden ben ik niet geïnformeerd over een mogelijke wijziging van mijn keuzedagenabonnement die deze maand verlengd zal worden. Ik ga er van uit dat voor mij de voorwaarden gelden die ik op de website kan vinden, namelijk dat er niets veranderdvoor mijn in maart 2021 afgesloten keuzedagenabonnement. 

Reageer