beantwoord

Vraag over de dal

  • 1 November 2023
  • 3 reacties
  • 93 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

mijn vraag gaat over het dalabonnement.

Ik reisde op 18 september 2023 van Wolvega naar Amsterdam centraal.

Mijn reis begon om 17:30 uur en eindigt om 19:23 uur. Ik heb voor deze reis het volle tarief 26,xx betaald.
Ik heb de klantenservice gebeld en gevraagd waarom ik het volle tarief moet betalen, zij zei omdat je reis om 17.30 uur begint. En 17:30 uur is geen daltijd, terwijl mijn laatste 53 minuten daltijd zijn.

Als ik het volledige tarief voor deze reis moet betalen omdat mijn reis om 17.30 uur begon, krijg ik dus 40% korting als mijn reis begint om bijvoorbeeld 15.50 uur en eindigt om bijvoorbeeld 18.00 uur , omdat 15.50 uur buiten de spits valt en daluur is. 

Met vriendelijke groet,

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 1 November 2023, 19:20

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi M.A.E,

Klopt helemaal. Het eerste incheckmoment bepaalt het tarief voor de hele reis. En dat werkt dus inderdaad ook als je vlak vóór de spits incheckt.

Soms kan het voordeliger zijn om voor het eerste stuk tijdens de spits een ander vervoerbewijs te gebruiken. Nadeel is dat je dan wel de trein uit moet om met je OV-chipkaart in te checken. Daarnaast verlies je dan je langeafstandskorting. Het is dus lang niet in alle gevallen voordelig om dat zo te doen.

In jouw geval had je bijvoorbeeld tot Almere Centrum met een e-ticket of bankpas kunnen reizen en tijdens de overstap in Almere met je OV-chipkaart kunnen inchecken. Maar Wolvega - Almere is vol tarief € 24, en Almere - Amsterdam met korting is € 4,26. Dan was je dus duurder uit geweest.

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van inchecken telt. Dus bij een incheck om 17:30 (spits) betaal je de hele reis spitstarief, bij een incheck om 15:50 betaal je dan inderdaad de hele reis daltarief, ook al is het grootste deel van de reis tijdens de spits.

In het eerste geval kun je het omzeilen door het eerst deel van reis, wat tijdens de spits is, te reizen met een ander vervoerbewijs (andere OV-chipkaart, e-ticket of betaalpas) en het 2e deel wat tijdens de daluren is met je abonnement. Moet je alleen wel na ingaan van de daluren de trein uit om uit en weer in te checken. 

Badge +3

Let op (wat @mrfreeze al aangaf)!

Een reis Wolvega - Amsterdam Centraal kost 2e klas voltarief € 26,60

Bij aanvang reis om 17:30 is de eerste mogelijkheid om in de daluren in te checken op Lelystad om 18:42, maar je hebt sowieso een overstap van 6 minuten in Almere dus kan je het beter daar doen. Je betaalt dan € 24,00 voor tot aan Almere.

Voor het deel in de daluren (met 40% korting) naar Amsterdam betaal je dannog € 4,26 waarmee de reis dus aanzienlijk duurder wordt dan de hele reis op voltarief te maken.

Bij een overstap op Lelystad zul je door poortjes naar buiten en weer naar binnen moeten, dus dan is de trein alweer weg en zul je een volgende moeten nemen. De kosten zijn dan Wolvega - Lelystad voltarief € 21,40 en verder naar Amsterdam met korting € 7,08 dus in totaal nog duurder!

Dat is dus de moeite allemaal niet waard. Als je een half uur later vertrekt kan je de overstap naar daluren in Zwolle doen (paaltjes op het perron en je hebt een kwartier de tijd), en dan is het wel goedkoper.

Reageer