Vraag over tussenjaar betreft studentenreisproduct, 12 maanden extra door corona + 40% korting voor afstudeerders | NS Community
beantwoord

Vraag over tussenjaar betreft studentenreisproduct, 12 maanden extra door corona + 40% korting voor afstudeerders

  • 28 April 2022
  • 6 reacties
  • 1227 Bekeken

Hallo, ik ben momenteel mijn bachelor aan het afronden en ga volgends studiejaar op reis als tussenjaar. Ik heb hierna nog 1 jaar over van het reguliere studentenreisproduct en deze wil ik graag inzetten als ik na mijn tussenjaar aan mijn master begin. Ook wil ik niet dat de 12 extra maanden door corona of de 40% korting voor afstudeerders in gaat of verloopt terwijl ik volgend jaar in het buitenland zit.

Graag zou ik willen weten wat de juiste stappen zijn zodat dit allemaal goed gaat.

 

Alvast bedankt,

Katinka

icon

Beste antwoord door Maxime NS 28 April 2022, 17:09

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dergelijke vragen kun je het beste voorleggen aan DUO: https://duo.nl/particulier/contact/

Het studentenreisproduct is een product van DUO en niet van NS.

Okay dank u wel, kunt u dan wel iets zeggen over de 12 maanden extra door corona en de 40% korting voor afstudeerders? Ik zal me volgend jaar niet inschrijven bij mijn universiteit, gaan deze producten dan automatisch in of vervallen ze?

 

Alvast bedankt,

Katinka

Reputatie 7
Badge +1

Die korting is hetzelfde wat tegenwoordig als FLEX-Dal Voordeel je 5€/mnd kost-en dat kan je dan ook nog stopzetten als je niet in NL bent-geldt enkel buiten de spits, dus voor evt woon/werk heb je er dan ook niks aan. Daar zou ik nou niet al te zeer over tobben. En reis je dan wat meer per trein, dan zijn er andere voordeel-ABO die al snel beters bieden-zoals iemand die studeert kan bedenken: staat allemaal op de site van NS

En echt: voor alles-en zeker alle mogelijk afwijkende etc regelingen voor stud-OV moet je dus bij DUO wezen. je kan ook niet van gewone hulpvaardige niet-student ervaren treinreizigers verwachten dat die dat weten. Toen ik zelf ooit studeerde was dat nogal vanzelfsprekend, al was er toen nog lang geen chipkaart, wel een dienst Studententoelagen/beurzen

De aanbieding voor (ex)studenten gaat niet vanzelf in. Als je deze na je master wilt gebruiken dan zou dat moeten kunnen. De kans bestaat dat door je tussenjaar de code al actief raakt en verloopt, maar met een bewijs dat je daarna nog een Studentenreisproduct had kan je dat dan op laten lossen via onze klantenservice.  

Reputatie 7
Badge +1

Okay dank u wel, kunt u dan wel iets zeggen over de 12 maanden extra door corona en de 40% korting voor afstudeerders? Ik zal me volgend jaar niet inschrijven bij mijn universiteit, gaan deze producten dan automatisch in of vervallen ze?

De 12 maanden extra reisrecht gaan automatisch in na de laatste dag van het normale reisrecht, mits je ingeschreven bent bij een opleiding die daar recht op geeft. Zie: https://duo.nl/particulier/corona/verlenging-reisrecht-met-12-maanden.jsp

Maar het kan zijn dat het tussenjaar hier wat in verandert, dus beste is om ook hierover even contact op te nemen met DUO. Die kunnen je stap-voor-stap uitleggen hoe dit in z'n werking gaat.

Badge +3

Voor de volledigheid: 1 jaar gratis Dal Voordeel (op saldo of de Flex variant) kan je normaal gesproken krijgen tot 3 maanden na het stoppen van je Studentenreisproduct.

Wegens corona is die termijn op dit moment 6 maanden. Dit staat los van de 12 maanden extra recht op een SRP, daarvoor moet je inderdaad bij DUO zijn (kan je zien in Mijn DUO bij ‘Mijn gegevens’). Volgens de link van @JurgenH krijg je die 12 maanden automatisch.

Neem je een tussenjaar, dan wordt de code al geactiveerd (en zal dus verlopen, want men weet niet dat je naar het buitenland gaat), maar als je na de volgende keer stopzetten contact opneemt met de Klantenservice kan het alsnog geregeld worden (zie het antwoord van @Maxime NS).

Hiervoor heb je een screenshot of ander bewijs nodig van het (recent) stoppen van je SRP, dat kan je tegen die tijd via chat, Twitter of Facebook meesturen.

Reageer