beantwoord

vragen over openstaande facturen

  • 15 November 2023
  • 11 reacties
  • 219 Bekeken

Ontvang mails over een openstaande factuur. Dat het overdragen wordt aan incasso en het abonnement wordt beëindigd. Heb de afgelopen dagen inmiddels 4 medewerkers gesproken van de klantenservice en niemand kan een openstaande factuur vinden. Dat is wel heel vreemd. Hoe is dit mogelijk? Wil graag een regeling treffen maar dat is onmogelijk als er niks openstaat. 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 November 2023, 00:11

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

NS kan niets meer doen als het eenmaal is overgedragen aan een incassobureau. De kosten zijn 40 euro, en er zit weinig anders op dan dit te betalen, anders krijgt u hierna geen nieuw abonnement. Een regeling kan soms, maar dat moet inderdaad van te voren afgestemd zijn met NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Cheyli,

Beetje vreemd, want in de mails staat een factuurnummer, dus daar moet de klanteNService het mee kunnen vinden. Ik zou zeker een chat beginnen. Als de medewerker dan ook zegt dat er geen openstaande factuur is, heb je “zwart op wit” bewijs.

Als het zoals Thom hierboven aangeeft al overgedragen is (maar dan zou je al meerdere mails en brieven moeten hebben ontvangen), kan dat ook de reden zijn dat het momenteel niet meer bij NS openstaat. Dan moet je gewoon wachten op bericht van het incassobureau. Daar zul je ook ongetwijfeld een regeling mee kunnen treffen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als de factuur overgedragen is naar een incassobureau heeft de NS er misschien geen weet van meer inderdaad.

Maar dan had je daar toch al minimaal drie herinneringen (per e-mail of brief) over gehad?

Misschien gaat het om een abonnement op een andere ov-chipkaart (die verlopen of geblokkeerd is?)

Ontvang mails over een openstaande factuur. Dat het overdragen wordt aan incasso en het abonnement wordt beëindigd. Heb de afgelopen dagen inmiddels 4 medewerkers gesproken van de klantenservice en niemand kan een openstaande factuur vinden. Dat is wel heel vreemd. Hoe is dit mogelijk? Wil graag een regeling treffen maar dat is onmogelijk als er niks openstaat. 

Ik vrees dat u wat achter de feiten aanloopt.

Als het dossier wordt overgedragen aan het incassobureau betaalt dat bureau uw openstaande factuur aan NS. Vanaf dat moment hebt u een schuld bij het incassobureau en niet meer bij NS.

Dat niemand bij NS nog een openstaande factuur kan vinden klopt dus, die factuur is immers al betaald door het incassobureau..

Vanaf nu doet u uitsluitend zaken met het incassobureau. Als u een regeling wil treffen moet u daarvoor dus ook bij het incassobureau zijn.

Houd er wel rekening mee dat u geen nieuw Flex abonnement kunt bestellen zolang u uw schuld bij het incassobureau niet volledig hebt afbetaald.

Reputatie 7
Badge +3

Als het dossier wordt overgedragen aan het incassobureau betaalt dat bureau uw openstaande factuur aan NS. Vanaf dat moment hebt u een schuld bij het incassobureau en niet meer bij NS.

Dat niemand bij NS nog een openstaande factuur kan vinden klopt dus, die factuur is immers al betaald door het incassobureau..

 

Het incassobureau betaalt de factuur natuurlijk niet zelf. Dat doen ze pas als ze die geïncasseerd hebben. Maar voor de administratie van NS is de zaak dan inderdaad wel afgedaan, de afhandeling loopt verder bij het incassobureau.

De vraag aan Cheyli is dus of de termijn al zo ver verlopen is dat de zaak is overgedragen. En dan zouden er zoals eerder gemeld al meerdere herinneringen per e-mail en brief ontvangen moeten zijn.

Als het dossier wordt overgedragen aan het incassobureau betaalt dat bureau uw openstaande factuur aan NS. Vanaf dat moment hebt u een schuld bij het incassobureau en niet meer bij NS.

Dat niemand bij NS nog een openstaande factuur kan vinden klopt dus, die factuur is immers al betaald door het incassobureau..

 

Het incassobureau betaalt de factuur natuurlijk niet zelf. Dat doen ze pas als ze die geïncasseerd hebben.

Nee, hoor zo werkt een incassobureau niet. Zij betalen de opdrachtgever het verschuldigde bedrag en nemen de schuld over. Als die schuld niet meer te innen is is dat het risico van het incassobureau.

In ruil voor het werk en de risico's betaalt de schuldenaar boven op zijn schuld incassokosten (iets van €40 bij NS geloof ik) en betaalt ook de opdrachtgever een bepaald bedrag voor de diensten van het incassobureau.

 

De vraag aan Cheyli is dus of de termijn al zo ver verlopen is dat de zaak is overgedragen. En dan zouden er zoals eerder gemeld al meerdere herinneringen per e-mail en brief ontvangen moeten zijn.

Kennelijk wel als zijn schuld bij NS niet meer te vinden is.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, hoor zo werkt een incassobureau niet. Zij betalen de opdrachtgever het verschuldigde bedrag en nemen de schuld over. Als die schuld niet meer te innen is is dat het risico van het incassobureau.

Kijk zelf maar op de site van Bos Incasso voor de werkwijze. Staat letterlijk:

Wanneer we jouw factuur helemaal betaald krijgen, ontvang je van ons het totale bedrag. 

Zou natuurlijk ook heel vreemd zijn als een incassobureau een schuld van honderden euro's (of meer) overneemt voor zo'n schijntje.

Ik heb er zelf in het verleden helaas ook wel mee te maken gehad. Zelfs zo ver dat er een deurwaarder aan te pas kwam. Die int de schuld niet namens het incassobureau, maar toch echt namens het bedrijf waar je de schuld hebt opgebouwd. Dus dan heeft het incassobureau de schuld niet overgenomen.

Het vreemde hieraan is dat ik al mijn facturen terug kan zien in mijn ns account. Zowel de betaalde facturen als de openstaande factuur. Klantenservice ziet dus geen enkele factuur. Zij geven aan dat ze dit normaliter kunnen inzien, zelfs als het overgedragen zou zijn aan een incasso. Overigens doet mijn kaart het ook nog. Ik ga het middels de chat communiceren, dat wordt mij nu aangeraden. Bedankt voor jullie antwoorden!

Reputatie 7
Badge +3

Maar ze moeten toch kunnen zoeken op factuurnummer? Als het geen factuur van jou zou zijn, zouden zij dat toch moeten kunnen zien?

Zou je denken maar niet het geval dus. Het staat nergens in hun systeem vermeld. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ben nog in afwachting van antwoord. 

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, blijft wel een heel vreemd verhaal dan. NS moet gewoon kunnen zien of een factuur nog openstaat, betaald is, of overgedragen aan een incassobureau, en of die factuur op jouw naam staat of van iemand anders is.
Zijn het wel echt mails van NS? Of zouden het nepmails kunnen zijn met de bedoeling dat je geld overmaakt?

Reageer