Skip to main content

Vreemde rekeningen van NS

• January 30, 2025
  • 6 reacties
  • 121 Bekeken

Luiks

De schimmige rekeningen van NS?

Ik heb een Dalurenkaart die ik gestopt heb
Er was ondanks dat ten onrechte geld afgeschreven van mijn rekening
Toen ik hierover klaagde bij NS werd het geld netjes teruggestort
Maa wie beschrijft mijn verbazing dat ik nu op mijn bankrekening het volgende zie?

NS Groep IZ NS Reizigers

12 december 2024           -5,20 (na klacht)
13 Januarie  2025           +5,76 (+ = retour)
12 januarie  2025           - 5,60 (- = af     )

Heb helemaal geen gebruik gemaakt van die kaart nadat ik hem heb gestopt, is de enige manier om van betalingen aan NS af te komen de kaart opsturen naar NS en om een bevestiging van ontvangs vragen?
ik had de kaart gedeactiveert en alleen bewaard om hem nog 1X te gebruiken om onze dochter in Zeeland te bezoeken

6 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 30, 2025

Hoi Luiks,

Heb je daadwerkelijk het abonnement opgezegd bij NS? Of heb je de kaart geblokkeerd bij ov-chipkaart.nl? In het laatste geval loopt het abonnement gewoon door.

Je kunt het abonnement zelf beëindigen in Mijn NS. Mocht dit niet lukken, zul je toch weer contact op moeten nemen met de klanteNService. Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens.

Luiks
  • Auteur
  • Intercity
  • January 30, 2025

Bedankt voor je reactie!

Dit klinkt onlogisch.

ik had de kaart gedeactiveert en alleen bewaard om hem nog 1X te gebruiken om onze dochter in Zeeland te bezoeken

Als je het abonnement hebt opgezegd, dan kan je het niet meer gebruiken, ook niet meer voor Zeeland.

Als je het abonnement niet hebt opgezegd, dan kost het je nog steeds elke maand €5,95.
De bedragen die je daar noemt zijn inderdaad ‘ongeveer €5,95 op zijn NS-stijl”.

Je hoeft de kaart niet terug naar de NS te sturen, maar je moet wél het abonnement van de kaart verwijderen door - na opzegging - de kaart aan te bieden aan een OV-kaartterminal.

Luiks
  • Auteur
  • Intercity
  • January 30, 2025

Ja dit is een vreeemde constructie van NS, je hoeft haast geen moeite te doen om hem te krijgen
Maar meer moeite om er vanaf te komen, anders blijf je elke maand doorbetalen ook al gebruik je hem niet!. Je zou zeggen dat er een koolmees aan je geld zit te snoepen?
Gauw stoppen!

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 30, 2025

Ja dit is een vreeemde constructie van NS, je hoeft haast geen moeite te doen om hem te krijgen
Maar meer moeite om er vanaf te komen, anders blijf je elke maand doorbetalen ook al gebruik je hem niet!. Je zou zeggen dat er een koolmees aan je geld zit te snoepen?
Gauw stoppen!

Je betaalt bij een abonnement voor de mogelijkheid om te gebruiken. Blijkbaar heb je het dalurenabonnement niet opgezegd. Niet reizen betekent niet dat je dan geen abonnementskosten hoeft te betalen. Je betaalt geen abonnementskosten meer als je het abonnement hebt opgezegd en van de kaart afgehaald hebt bij een automaat of naar flex basis hebt gezet.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 31, 2025

Gauw stoppen!

Wanneer je de juiste weg volgt is het niet echt moeite om er vanaf te komen. De juiste weg is bij NS het abonnement / NS Flex opzeggen, dat kan online of via de klantenservice en vervolgens de opzegging bevestigen bij een automaat zoals staat in de mail die je na opzeggen ontvangt. Daarna is het abonnement / NS Flex van de kaart. 

De kaart deactiveren / blokkeren bij OV-chipkaart is niet de juiste weg. Dat is alsof je jezelf uitschrijft bij je gemeente omdat je verhuist naar een andere gemeente en dan verwachten dat je abonnement op de lokale krant daarmee stopt. 

Het is dus geen vreemde constuctie, je hebt een abonnement bij bedrijf X (NS) en wil je die niet meer dan zeg je die op bij dat zelfde bedrijf X (NS) en ga je niet bij bedrijf Y (OV-chipkaart) iets deactiveren / blokkeren.

Zoals al eerder aaangegeven door mrfreeze, neem contact op met de NS klantenservice, vraag om het abonnement te stoppen en geef aan dat de kaart al geblokkeerd is. Want nu de kaart geblokkeerd is kunt u hiermee geen bestellingen (zoals een opzegging) meer ophalen bij een automaat en kan alleen de NS klantenservice het abonnement definitief stoppen op een andere manier dan de standaard manier.