Skip to main content

Ik heb een dalvoordeel (op saldo) abonnement 60 + met vrije reizen dagen 2e klas.

Graag zou ik dit in de toekomst willen wijzigen naar da-voordeel 2e klas met vrije reizen dagen 1e klas. Per eind februari loopt mijn abonnementsperiode af. Dus dat zou bijvoorbeeld een goed moment kunnen zijn om dit te doen. Ter informatie, ik weet dat mijn vrije reizen dagen voor deze periode al op zijn. Ik hoef ook niet al eerder weer extra dagen. Dat is niet mijn vraag.

Hierover heb ik inmiddels een 6-tal keren gebeld met de klantenservice en de meest uiteenlopende antwoorden gekregen.

O.a. 

  • Collega 1 zei, Ik kan dat niet voor u wijzigen, u moet uw huidige abonnement opzeggen en dan opnieuw een abonnement aanvragen.
  • Collega 2 zei, U kunt naast uw abonnement een nieuwe OV-chipkaart nemen en daar het nieuwe abonnement opzetten. En daarna het oude abonnement opzeggen. Of u houdt twee abonnementen naast elkaar houden. Er zijn wel mensen met 3 abonnementen. En veel vrije reizendagen. ******* Dat leek me heel fijn. Dus dat heb ik geprobeerd via mijn account door meteen ook een nieuwe chipkaart te bestellen, maar dan zegt het scherm op het laatste moment dat je al een geldig abonnement hebt. Dus dat werkt niet.
  • Collega 3 zei, dat je dan bij OV chipkaart een aparte kaart ad 11 euro kan bestellen en dan weer contact opnemen met de klanteservice.
  • Collega 4 zei, Ik kan het nu meteen voor u aanpassen. Ik wijzig dan het het huidige abonnement in een abonnement met vrije reizen dagen 1e klas ad 128 euro per jaar. U krijgt dan nog 2 vrije reizen dagen. Dat wilde ik wel. Dus hij ging aan gang. Hij vroeg of ik de bevestigingsmail al had ontvangen. Ik keek op mijn computer en dat was niet het geval. Maar ondertussen werd (niet door mij) de verbinding verbroken.
  • Collega 5 zei, ik zoek het helemaal voor u uit. Ik zou een mailtje krijgen hierover. Dat heb ik zojuist gehad. Dit was het antwoord
    Helaas is het niet mogelijk om op een aparte persoonlijke OV-chipkaart van u een 2e Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen 1e klas aan te vragen. 
     
    De aanvraag zal worden afgewezen omdat u al een geldig abonnement heeft op de huidige kaart. 

Enfin, rest nog de vraag : hoe ga ik dit nu oplossen?

HELP Ineke Oomens

Hoi Oomens,

Deze vraagt komt regelmatig voorbij. Het blijkt helaas niet te kunnen. De enige optie is je abonnement opzeggen. Je kunt dan pas een jaar later het abonnement opnieuw afsluiten met 1e klas Keuzedagen.
Wat mij betreft zou NS dit zo snel mogelijk mogelijk moeten maken. Er is duidelijk behoefte aan. 

Zie bijvoorbeeld ook:

 


Ik heb een dalvoordeel (op saldo) abonnement 60 + met vrije reizen dagen 2e klas.

Graag zou ik dit in de toekomst willen wijzigen naar da-voordeel 2e klas met vrije reizen dagen 1e klas. Per eind februari loopt mijn abonnementsperiode af. Dus dat zou bijvoorbeeld een goed moment kunnen zijn om dit te doen. Ter informatie, ik weet dat mijn vrije reizen dagen voor deze periode al op zijn. Ik hoef ook niet al eerder weer extra dagen. Dat is niet mijn vraag.

Hierover heb ik inmiddels een 6-tal keren gebeld met de klantenservice en de meest uiteenlopende antwoorden gekregen.

O.a. 

  • Collega 1 zei, Ik kan dat niet voor u wijzigen, u moet uw huidige abonnement opzeggen en dan opnieuw een abonnement aanvragen.
  • Collega 2 zei, U kunt naast uw abonnement een nieuwe OV-chipkaart nemen en daar het nieuwe abonnement opzetten. En daarna het oude abonnement opzeggen. Of u houdt twee abonnementen naast elkaar houden. Er zijn wel mensen met 3 abonnementen. En veel vrije reizendagen. ******* Dat leek me heel fijn. Dus dat heb ik geprobeerd via mijn account door meteen ook een nieuwe chipkaart te bestellen, maar dan zegt het scherm op het laatste moment dat je al een geldig abonnement hebt. Dus dat werkt niet.
  • Collega 3 zei, dat je dan bij OV chipkaart een aparte kaart ad 11 euro kan bestellen en dan weer contact opnemen met de klanteservice.
  • Collega 4 zei, Ik kan het nu meteen voor u aanpassen. Ik wijzig dan het het huidige abonnement in een abonnement met vrije reizen dagen 1e klas ad 128 euro per jaar. U krijgt dan nog 2 vrije reizen dagen. Dat wilde ik wel. Dus hij ging aan gang. Hij vroeg of ik de bevestigingsmail al had ontvangen. Ik keek op mijn computer en dat was niet het geval. Maar ondertussen werd (niet door mij) de verbinding verbroken.
  • Collega 5 zei, ik zoek het helemaal voor u uit. Ik zou een mailtje krijgen hierover. Dat heb ik zojuist gehad. Dit was het antwoord
    Helaas is het niet mogelijk om op een aparte persoonlijke OV-chipkaart van u een 2e Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen 1e klas aan te vragen. 
     
    De aanvraag zal worden afgewezen omdat u al een geldig abonnement heeft op de huidige kaart. 

Enfin, rest nog de vraag : hoe ga ik dit nu oplossen?

HELP Ineke Oomens

Dit schetst een prima beeld van de efficiency van de NS Klantenservice in ieder geval. Al jaren werkt het zo en het bedrijf doet er helemaal niets mee.


Een 2e dalvoordeel abonnement met keuzedagen is niet meer mogelijk. Dat kon tot een paar jaar geleden nog wel, maar met het invoeren van de 7 keuzedagen tegelijk niet meer.

De enige mogelijkheid om 2e klas-abonnement om te zetten naar 1e klas is op dit moment het opzeggen van het huidige abonnement. In 2026 kan er dan een nieuw keuzendagenabonnement afgesloten worden, want na opzegging geldt een wachttijd van 1 jaar.


Wat zegt de NS zelf hierover. Doen jullie ook mee met deze chat? 


Vooralsnog is het systeemtechnisch niet mogelijk om een directe wijziging van de klasse van de Keuzedagen door te voeren. Zoals mrfreeze en MoDe aangeven kan dit wel, maar kost het je wel veel tijd. De feedback hierover is intern bekend, maar ik kan helaas geen verandering binnen een korte termijn beloven. 


Vooralsnog is het systeemtechnisch niet mogelijk om een directe wijziging van de klasse van de Keuzedagen door te voeren. Zoals mrfreeze en MoDe aangeven kan dit wel, maar kost het je wel veel tijd. De feedback hierover is intern bekend, maar ik kan helaas geen verandering binnen een korte termijn beloven. 

Het systeem van iets de schuld geven is echt not done. Dat is volgens mij les 1 bij de klantenservice. De mens maakt het systeem en computer says no is echt wel iets van de jaren 80 maar niet van het jaar 2025. Ik hoop toch echt op een beter excuus. Dit is gewoon pure onwil van NS die eigenlijk al lang van de keuzedagen af wil. Zeg dat dan dan ben je tenminste eerlijk als bedrijf. 


Als het systeemtechnisch niet kan, dan zal er toch altijd binnen de NS iemand zijn, die het wel kan. Al is het de directeur....... Bij wijze van spreken. Mijn huidige abonnement loopt eind februari af. Ik heb nog steeds stille hoop dat de NS mij verder gaat helpen. Met groet Ineke Oomens


Reageer