beantwoord

Waarom betaal ik voor Bus, Tram en Metro reizen terwijl ik er geen gebruik van maak?

  • 28 February 2023
  • 13 reacties
  • 432 Bekeken

Ik heb een NS Flex abonnement en sinds januari maak ik alleen gebruik van NS sprinters en een Intercity. En een fiets voor het eindstukje. Dus waarom staat er nog op mijn factuur dat ik betaal voor Qbuzz en EBS?

Voorheen maakte ik gebruik van een U-OV bus, dus ik snap niet waar Qbuzz en EBS vandaan komt. 

icon

Beste antwoord door DanielvW 28 February 2023, 21:58

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je Flex abbonement is alleen in de trein geldig, dus zodra je met die kaart in de bus incheckt komt dat apart op je factuur. Soms wordt een rit pas laat verwerkt en verschijnt die dus pas maanden later op je factuur.

U-OV is alleen maar een merk en wordt op dit moment door Qbuzz uitgevoerd (en op lijn 50 deels Keolis). Vandaar dat die ritten als Qbuzz op je factuur verschijnen.

Badge +3

Qbuzz (onder de vlag van R-net) rijdt ook treinen (Dordrecht - Geldermalsen) dus misschien verkeerd ingecheckt?

EBS is volgens mij Randstadrail (grofweg Rotterdam - Den Haag - Zoetermeer en mogelijk ook de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn).

Op pagina 2 (en verder) van je factuur vind je de specificatie van alle reizen.

Reputatie 7
Badge +2

EBS is volgens mij Randstadrail (grofweg Rotterdam - Den Haag - Zoetermeer en mogelijk ook de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn).

EBS rijdt nergens met treinen. Hun bussen rijden op Voorne Putten, in Haaglanden (grofweg de driehoek Schiedam - Den Haag - Zoetermeer), Waterland en IJssel-Vecht (grofweg Noord-Veluwe + Overijssel m.u.v. Twente)

Duidelijk, bedankt voor de reacties! Qbuzz en EBS waren inderdaad van een tijdje terug, maar wordt deze maand verwerkt. Ik heb inderdaad een bus van EBS genomen die periode maar was dat onlangs vergeten

Badge +3

Als je voor een busrit Qbuzz te zien krijgt kan dat ook een hele andere vervoerder zijn, zie https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/bijzondere-lijnen/r-net

Eén pot nat en verbaas je nergens over, want Bravo/Hermes/Connexxion/Arriva bussen rond Eindhoven komen op je factuur als Connexxion en dat is dan uiteindelijk weer… Transdev (want van hen kreeg ik onlangs mijn geld terug voor dubbel basistarief).

Reputatie 7
Badge +2

Als je voor een busrit Qbuzz te zien krijgt kan dat ook een hele andere vervoerder zijn, zie https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/bijzondere-lijnen/r-net

 

Sorry @Robert B maar dat is onzin. Als je met een R-net bus reist komt gewoon de vervoerder waarmee je reisde in het overzicht.

Tussen de merken van Transdev wordt inderdaad geen onderscheid gemaakt, maar tussen de verschillende vervoerders wel.

 

Badge +3

Als je met een R-net bus reist komt gewoon de vervoerder waarmee je reisde in het overzicht.

Maar ergens gaat er toch iets niet helemaal goed:
 


(In de reishistorie in Mijn OV-chip staat wel netjes Qbuzz / U-OV. Daar staat de terugreis overigens ook al zes dagen bij, maar in Mijn NS moet ik daar nog altijd op wachten.)

Reputatie 7
Badge +2

Hmm, daar vertaald iemand bij NS iets niet helemaal goed blijkbaar. Ik ging iets te veel uit van het onderscheid bij OV-chipkaart (want heb zelf geen Flex), maar daar maakt men ook onderscheid tussen een "Bus Qbuzz/U-OV” en “Trein Qbuzz/U-OV” (de eerste U-OV trein moet ik nog tegenkomen overigens 😂)

Het lijkt wel Keolis zo met de klasse erbij (daar had ik zelf ooit problemen in het RRReis-gebied doordat hun bussen me daadwerkelijk met Reizen op saldo 2e klas incheckten)

Badge +3

Als je voor een busrit Qbuzz te zien krijgt kan dat ook een hele andere vervoerder zijn, zie https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/bijzondere-lijnen/r-net

 

Sorry @Robert B maar dat is onzin. Als je met een R-net bus reist komt gewoon de vervoerder waarmee je reisde in het overzicht

 

Bij bussen in Eindhoven (geen R-net hier, hebben die ook bussen dan?) staat er voor Bravo/Arriva/Hermes simpelweg Connexxion op je factuur. Geld terug (als je NS Flex hebt) moet/gaat via Transdev sinds juli 2022 (heb het ook niet bedacht).

Voor U-OV (en Syntus/Keolis Utrecht tegenwoordig) weet ik het niet, dat kunnen best twee partijen zijn. Zie je factuur voor welke vervoerder.

Onzin nee dus, maar onzinnig wel soms… (gezien vanuit de reiziger) 😴

Als je voor een busrit Qbuzz te zien krijgt kan dat ook een hele andere vervoerder zijn, zie https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/bijzondere-lijnen/r-net

 

 

Bij bussen in Eindhoven (geen R-net hier, hebben die ook bussen dan?) staat er voor Bravo/Arriva/Hermes simpelweg Connexxion op je factuur. Geld terug (als je Flex hebt) gaat via Transdev.

Bij Arriva staat er in Eindhoven toch echt Arriva vermeld.

Reputatie 7
Badge +1

Als je voor een busrit Qbuzz te zien krijgt kan dat ook een hele andere vervoerder zijn, zie https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/bijzondere-lijnen/r-net

 

Sorry @Robert B maar dat is onzin. Als je met een R-net bus reist komt gewoon de vervoerder waarmee je reisde in het overzicht

 

Bij bussen in Eindhoven (geen R-net hier, hebben die ook bussen dan?) staat er voor Bravo/Arriva/Hermes simpelweg Connexxion op je factuur. Geld terug (als je Flex hebt) gaat via Transdev.

Dan vind ik deze ook wel een leuke. Al staat hij op de factuur wel correct als Connexxion. 

 

Badge +3

Het wordt steeds gekker:


Als je een declaratie maakt, staan de juiste haltenamen er wel op, dus het is nog eens onwaar ook.

Badge +3

Het wordt steeds gekker:

Als je een declaratie maakt, staan de juiste haltenamen er wel op, dus het is nog eens onwaar ook.

Zal aan vandaag liggen (1 april) 🤣

Reageer