Waarom betaalt de zelfbetaler in de daluren nóg meer?

  • 3 November 2022
  • 26 reacties
  • 827 Bekeken

Beste NS,

Vandaag werden de nieuwe tarieven voor komend jaar bekend. Hoewel in het persbericht van NS wordt gesproken over een verhoging van gemiddeld 4,3% en vooral met veel trots wordt vermeld dat de forens in de spits mínder gaat betalen, staat nergens iets over de verhoging van het dalvrij-abonnement met ruim 12 euro per maand (ruim 10%). De NS schrijft dat ze het voor forenzen aantrekkelijker wil maken vaker met de trein naar het werk te gaan. Ik reis ook dagelijks met de trein naar mijn werk, NS. Alleen vergoedt mijn werkgever in het hoger onderwijs, net als de meeste semi-overheidorganisaties, mijn reiskosten niet. Daarom sta ik óf dagelijks om half zes op óf ben ik om acht uur ‘s avonds thuis, want dat is voor mij de enige manier om mijn reis betaalbaar te houden. Wie krijgt nu de grootste prijsverhoging? De forens in de daluren. Wie wordt beloond? De man in pak die achteloos tijdens de spits met een business card kan inchecken, en die echt zijn eigen reiskosten niet hoeft te betalen. Bedankt NS, maar vooral: waarom?


26 reacties

Reputatie 7

@Keuzereiziger 

Weet niet wat je precies met vele jaren bedoelt maar de publicatie waaruit ik de twee waarden (-0,45 en +0,27) gevist heb dateert uit 2018 en is afkomstig van het KIM. Het zijn gemiddelde waarden die zijn berekend over de periode 2005-2016.

https://www.kimnet.nl/publicaties/rapporten/2018/07/19/verklaring-gebruik-van-ov-2005-2016

Reageer