beantwoord

Waarom geen digitale flex daluren kaart


Vind t irritant dat je in de NS geen daluren kortingkaartjes kan kopen als je en Flex dal abonnement hebt. Je kunt je plastic OV chip kaart opslaan in de app, waarom is er dan geen mogelijkheid kortingkaartjes te kopen en jezelf legitimeren met een id kaart indien nodig?

Makkelijk en milieuvriendelijk!

Pierre V

icon

Beste antwoord door Robert B 14 June 2022, 19:01

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Losse kaartjes met 40 procent korting worden niet meer aangeboden vanwege een te grote mate van creatief gebruik. Een ov-chipkaart met abonnement controleer je sneller en dan zie je meteen dat het klopt. Ik verwacht niet dat kortingkaartjes in deze vorm aangeboden zullen worden. Ook goed voor de rust in de trein. Het voegt niets toe, inchecken met korting gaat veel efficiënter.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom wil je een kortingskaartje kopen en legitimeren met ID als je een OV chipkaart hebt met een dal voordeel abonnement? Inchecken met je OV-kaart is minder gedoe dan steeds een kaartje moeten kopen, waarmee je dan als je het zou kunnen kopen voor de spits uit de trein moet zijn, zoals momenteel met alle dal-uren/samenreis-tickets.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat Pierre V bedoelt dat je dan gewoon alles in de app kunt regelen en geen OV-chipkaart meer nodig hebt. Ik vermoed dat het in de toekomst ook wel die kant op zal gaan. Momenteel lijkt het me zinvoller het spaarzame IT-personeel bij NS in te zetten voor het draaiende houden van de huidige systemen 🙂

Badge +3

Probleem is dat een kaartje in de app een e-ticket is en daarbij kan niet gecontroleerd worden of je reis wel buiten de spits begonnen is.

Sterker nog, je kunt er helemaal niet mee inchecken en zelfs als dat zou kunnen heb je het probleem dat de meeste stations nog paaltjes hebben en die kunnen geen QR-codes lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Jullie denken teveel in de huidige beperkingen. Voor al die obstakels zijn prima digitale oplossingen te realiseren. En die gaan er ook echt wel komen. Ooit.

Badge +3

Jullie denken teveel in de huidige beperkingen. Voor al die obstakels zijn prima digitale oplossingen te realiseren. En die gaan er ook echt wel komen. Ooit.

Tuurlijk, maar op dit moment gaat het dus niet.

Het is ook enorm fraudegevoelig want dan zou ik de kortingskaart van bijv. mijn vriendin aan de app kunnen koppelen en kaartjes met korting kopen (of zelfs op haar rekening reizen).

Om dat tegen te gaan zou dan bij controle altijd om een id gevraagd moeten worden en dat is veel te veel werk.

En zo mileubelastend is een ov-chipkaart niet, die kan na 5 jaar gewoon bij het plastic afval net als een leeg flesje zonder statiegeld. De chip bevat wel wat Boor maar heeft de afmeting van een zandkorrel en de antennelus is van aluminium en dat komt ook gewoon in de natuur voor.

Ik woon in Zweden waar alles digitaal gaat, ook treinkaartjes. Heb een ov chipkaart aangevraagd maar die is nog onderweg met de post naar Zweden en ik heb vananvond de korting nodig vanaf Schiphol, vandaar de vraag 😉

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt wel gewerkt aan een opvolger van de huidige OV-chipkaart, zie https://ovpay.nl 

Ook loopt er momenteel een pilot met Treinreizen met gps, zowel bij NS als Arriva. Daarmee kun je reizen zonder je OV-chipkaart, je reist dan met mobiel. https://www.ns.nl/reisinformatie/treinreizen-met-gps/informatie.html

 

Maar voorlopig moet je met een abonnement nog gewoon de OV-chipkaart gebruiken. Die kaart heeft, zoals de naam al aangeeft, een chip waarmee je in en uitcheckt bij paaltjes en poortjes, digitale kaartjes hebben zo'n chip niet. Het huidige systeem werkt nu eenmaal dmv die chip. 

Badge +3

Ik woon in Zweden waar alles digitaal gaat, ook treinkaartjes. Heb een ov chipkaart aangevraagd maar die is nog onderweg met de post naar Zweden en ik heb vananvond de korting nodig vanaf Schiphol, vandaar de vraag 😉

Als er op die kaart al een kortingsabonnement staat (samen besteld) dan zou je gemiste korting later kunnen claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Neem aan dat een familielid o.i.d. de kaart ontvangen heeft en die naar je opgestuurd?

Klopt idd, familielid stuurde deze op, maar de post is langer onderweg dan de aangegeven tijd☹️
 

bedankt voor de tip over terugclaimen korting!

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook enorm fraudegevoelig want dan zou ik de kortingskaart van bijv. mijn vriendin aan de app kunnen koppelen en kaartjes met korting kopen (of zelfs op haar rekening reizen).

Om dat tegen te gaan zou dan bij controle altijd om een id gevraagd moeten worden en dat is veel te veel werk.

 

Dat bedoel ik nou juist 🙂 Het is nu inderdaad fraudegevoelig, maar waarom zou de pasfoto die op de chipkaart staat, niet ook in de app getoond kunnen worden?

Alles kan …

Maar laten we eerst maar 's bidden voor een storingsvrije week bij NS, dat lijkt me nu een hogere prioriteit hebben 😉

Badge +3

Klopt idd, familielid stuurde deze op, maar de post is langer onderweg dan de aangegeven tijd☹️
 

bedankt voor de tip over terugclaimen korting!

Dat is wel jammer dan, want je had via die constructie (claimen vergeten abonnement) ook naar het familielid kunnen reizen en daar je kaart in ontvangst nemen… 

Reageer